/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Microsoft Outlook
Fra : Yssil
Vist : 1426 gange
100 point
Dato : 06-09-03 17:52

Vi har et mini netværk bestående af to computere. Windows XP og Office XP med Microsoft Outlook. Vi kan ikke oprette en emailadresse på den ene computer. Vi har jo kun et kundenummer og password, selv om vi har to IP-adresser (ADSL). Kan det ikke lade sig gøre at få Outlook til at virke på begge computere?
M.v.h. Yssil

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 06-09-03 18:05

Jo, Outlook skulle gerne virke på begge maskiner.

Her i huset har vi 3 computere - alle på samme IP (WAN). Vi bruger ADSL fra Cybercity.
Jeg har oprettet alias-adresser til fruen og datteren - og det virker fint.

Du skulle gerne kunne sætte begge Outlook op med samme e-mail adresse.
Du skal blot være opmærksom på at den der først henter mail, "tømmer" postkassen.

/VMEK

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 06-09-03 18:06

Et alternativ kan være at oprette en hotmail eller en mail ved http://www.boxmail.biz

/VMEK

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 100 point
Dato : 06-09-03 22:57

>VMEK og andre,

Outlook kan faktisk godt sættes til at lade mails blive liggende på serveren, så alle mails kan hentes af flere computere.
I din opsætning så skal man blot en gang imellem gå ind på web mail og tømme indboksen (hvis CyberCity altså har en webmail adgang, men mon ikke de har det).

>Yssil
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit spørgsmål.
Ønsker du dig to POP3 postkasser, så dine to pc'ere kan modtage mail i hver sin postkasse?

Hvor har du sin ADSL forbindelse?
Hos fx. Tiscali, der kan jeg oprette ti forskellige postkasser og adskillige alias på hver postkasse.

Selv benytter jeg en POP3 konto hos post1.com i Singapore, det koster kun ca. 185 kr. om året at have sådan en postkasse. Og den har jeg haft siden 1995, selv om jeg i mellemtiden har benyttet adskillige forskellige forskelige internetudbydere.

En af de billigste metoder til at oprette flere postkasser, det er for tiden faktisk at købe et domæne hos www.b-one.net. Der er både Webmail, POP3 og IMAP mail samt fx. 100Mb til web eller mail, for kr. 9/mdr ex. moms.
Og der kan du oprette alle de mail konti som du måtte ønske.

I forhold til dit spørgsmål, så er jeg godt klar over at jeg måske har været lidt for teknisk, men igen, fortæl os hvad du ønsker dig som slut resultat, så skal vi nok guide dig igennem de tekniske muligheder du har for at nå målet.

Sig fx.
"Jeg ønsker mig at kunne modtage email til
hr@yssil.dk
fr@yssil.dk"

Eller:
"Jeg benytter TDC til ADSL forbindelse, hvordan får jeg to forskellige postkasser som hedder fx.
FAR.YSSIL@mail.dk MOR.YSSIL@mail.dk"

mvh. Per

Kommentar
Fra : Yssil

Dato : 07-09-03 00:15

Hej Per!
Tak for den udførlige besvarelse!!! Jeg benytter TDC til ADSL forbindelse og det jeg ønsker er netop to selvstændige postkasser helt uafhængige af hinanden. Jeg har en der fungerer udmærket Licon@tdcadsl.dk og på den anden computer kunne vi ønske en som f.eks. hedder Conrad@mail.dk
Håber du stadig har lyst til at hjælpe og prøve at guide mig, som du forstår er jeg ikke så meget inde i det; men du skriver så jeg kan forstå det! Tak for det!!!
Mange hilsner
Yssil

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-09-03 04:51

Her kan du se hvordan man opsætter forskællige mail konti hos den samme internetudbyder,dette er godt nok hos stofanet men principet må være det
samme:
Konto et er:mailID xxxxxxxm001
Konto to er:mailID xxxxxxxm002,o.s.v jeg kan oprette fem e-mail kontoer.
Så skal man give hver konto et alias>

MitAlias@dcadsl.dk,til konto 1,2 o.s.v

Licon@tdcadsl.dk
Conrad@tdcadsl.dk

mailID: er konto navn
Og så samme password til alle kontoer.
http://www.stofanet.dk/service/faq.html
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-09-03 05:05
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-09-03 05:17

Kig nede i bunden af linket.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 07-09-03 05:55

Hej Yssil,
tak for roserne, ja man gør jo hvad man kan for at blive forstået.

Jeg har set lidt på mulighederne for flere mail adresser hos TDC Bredbånd, men der fremgår ikke noget - som jeg har kunnet finde - af deres hejmme side, den er mere fyldt med detaljer vedr. de bokse som er nødvendige for ADSL, glæden ved den højere hastighed o.lign.

Skal det lykkes at oprette endnu en mailboks hos TDC, så skal man frem til noget i stil med det som Manse så rigtigt skriver.
Hos TDC så er ens kundenummer 1201xxxxxxxxxxx eller 1200xxxxxxxxxxxx, og det er det nummer man benytter når man vil hente sin mail, til det nummer kan man så knytte forskelige mail alias, som fx Licon@tdcadsl.dk og/eller Conrad@mail.dk.

På modem og ISDN abonnementerne, der kan man kun have ét kundenummer, dvs. én konto som outlook kan hente mail fra, men man kan have op til fem alias (eller mail adresser) til det kontonummer.

Det er muligt at ADSL abonnenter kan oprette flere forskellige mailbokse, men der er ikke for mig noget der umiddelbart tyder på det.
Det vi har brug for, det er at en anden som har TDC ADSL aftale, skriver et indlæg her, om hvad han ser når han er inde i sin mail opsætning hos TDC.
Eller man skal ringe til TDC hotline, for at spørge om flere mail konti er noget som de kan lavere.

Jeg har en bekendt, som for at bevare sin mail adresse (minven@mail.dk), har valgt at købe et NetPlus abonnement til kr. 29/mdr.
Det giver ham mulighed for at have en anden udbyder, men stadig behode sin mail konto 1201xxxxxxxx og hente mail hvorfra han ønsker det.

Som jeg ser det, så er det nok den mulighed som du skal overveje, om du vil benytte, hvis du ønsker begge mail konti hos TDC. Jeg syntes bare 29/mdr, eller 299 om året, er en ret høj pris for én mail konto.
Jeg betaler ganske vidst selv SG$20 (svarer til kr. 150-200) om året for at bevare min uafhængive mail adresse, men det er stadig en del mindre end 299.

Prisen for den ekstra mail konto, er en af grundene til at jeg nævner www.b-one.net, for de er helt nede på 11,25 (9,- ex. moms)/mdr = 135,- om året. Og der kan du have lige så mange mail konti og alias som du ønsker. Betingelsen er dog at du registrer dit eget domæne (års afgift 75,- hos dk-hostmaster).

Nå, jeg vil vente at se hvordan det går, når TDC hotline vågner op, og kan konsulteres.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-09-03 06:12

Man kan også oprette freemail kontoer hos tdc og så sætte en messenger til at overvåge denne,Dato : 07-09-03 05:05 nede i bunden af linket,og så er der denne mulighed,sorteringsregler.
Egen adresse, men fælles mailboks
Når man vil udnytte sine fem mailadresser, skal man være opmærksom på at de er aliasser for den samme mailboks. Uanset hvilken af abonnementets adresser en mail er sendt til, vil den som udgangspunkt blive hentet ned i samme indbakke når du starter Outlook Express, og i alle tilfælde blive vist, når du logger på webmail. Du kan altså sammenligne de fem mailadresser med navnene på postkassen udenfor døren; uanset hvilket navn der står på forsendelsen, vil den havne i den samme boks.

I Outlook Express er det muligt at opstille sorteringsregler, der fordeler mails mellem flere brugere alt efter hvilken adresse de er sendt til. Denne løsning sikrer dog på ingen måde mod at læse hinandens mails, og er I flere brugere af et internetabonnement, anbefaler vi i stedet at oprette seperate freemail-adresser.

Yderligere information om sorteringsregler i Outlook Express finder du her.
Manse9933

Kommentar
Fra : Yssil

Dato : 07-09-03 16:26

Mange tak for Jeres gode svar! Vi har oprettet free-mail og det med den helt selvstændige og helt uafhængige mailadresse kan åbenbart ikke lade sig gøre hos TDC..... Så kan man selvfølgelig vælge at bruge deres sorteringsregler. Når man f.eks er indes på Nyhedsgrupperne via free-mail, fungerer det ikke særligt godt. Der er problemer med at sende til grupperne. Abonnerer man på nyhedsgrupper via Outlook så fungerer det upåklageligt. Det er vores erfaring! Mange tak for hjælpen!!!
M.v.h.
Yssil

Godkendelse af svar
Fra : Yssil

Dato : 07-09-03 16:29

Tak for svaret Per.Frederiksen.

Kommentar
Fra : Yssil

Dato : 07-09-03 16:37

Til Manse 9933! Jeg kunne bestemt også bruge dine svar, du hjalp mig også på vej til at forstå lidt mere. Åbenbart kan man kun accepterer et svar og Per kom jo først THANKS- ANYWAY!
Yssil