/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Project pumpe 1001
Fra : tweet
Vist : 963 gange
70 point
Dato : 05-09-03 23:21

Håber at nogen kan hjælpe her?
Jeg har købt en project mod.pjf 1001! Den LARMER skræller i motoren og mølle. hvad er der galt? Forhandler siger at den holder op af sig selv
Kan jeg have pakket den forkert? Jeg syntes at mit vand er grumset, med et hvidligt støv! Jeg har keramik rør, groft grøn nylonog så det fine hvide nylon i pumpen! Jeg har pakket den om nogle gange efterhånden! skal der være ligsom en beholder af det hvide fine nylon rundt om de øvrige martrialer?
Jeg hae bundfilter,med 2 power head der køre u afhængeligt af project pumpen
Jeg har 9 discos til at gå i akvariet samt nogle små tetraer, men købte pumpen fordi jeg ville lave en filter med spagnum, men da den ikke køre perfekt har jeg hængt spagnum i en nylon strømpe i akvariet!
Håber virkelig der er en der kan hjælpe mig en smule
hilsen Tweet

Kommentar
Fra : abar

Dato : 06-09-03 00:05

Det er tre ting du iallefall bør sjekke:
Sjekk at den ikke er for full av filtermateriale. (Det hindrer nok vanngjennomstrømming).
Sjekk at det ikke er kommet vatt inn i selve pumperotoren.
Sjekk at det ikke er igjen luft i pumpen. for å gjøre det tar du å snur den på siden ett par ganger.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 06-09-03 08:30

Den hvide nylon skal ikke pakkes om resten, men ligge i 1 lag. Prøv at tømme filteret, hvis den så stadig larmer, smider du den tilbage i hovedet af forhandleren og forlanger en ny.
M.v.h.
dabj

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 06-09-03 19:18

Tak for de gode svar,
Alt er tjækket, men er lidt i tvivl om hvormeget filter matriale der skal til, og kan ikke forstå at mit vand har et hvidligt skær! hvad går der galt?
hilsen Tweet

Accepteret svar
Fra : Bonlykke

Modtaget 70 point
Dato : 07-09-03 00:57

Tweet,
Mine bud på det hvide skær er:
a: Bakterier, der ikke bliver fanger, fordi dit filter endnu ikke er biologisk aktivt. Der går et par uger, før der er opbygget en ordentlig bakterieflora i dit filter. Indtil da, bør du ikke komme fisk i.
eller
b: Støvpartikler, som endnu ikke er faldet til ro, fordi det ikke bliver opfanget i filteret (vat).
eller
c: Rester fra uvasket vat. (Filtervat skal vaskes grundigt i rent vand før brug)
eller
d: Kalk, som er firgivet hvis du har lavet en ph-sænkning med syreholdig væske.
eller:
e: Snavs fra dårligt vasket grus.
eller:
F: Noget helt andet ;0)

Hvorom alting er: Dit filter skal pakkes rigtigt. Der skal være lidt luft op til selve pumpehovedet. Den rist, der vist nok ligger i projektpumper, skal vende benene opad mod pumpehuset, så der sikres mod tilstopning m. filtermateriale.
Pumpen må ikke suge luft fra f.eks en iltsten - det vil larme ad h til.
Og - er der luft i pumpen, kan der "rystes" ud, ved at du tilter pumpen lidt frem og tilbage mens den kører.
For resten - er dækslet over pumpeproppeldimsen sat ordentligt og rigtigt fast?
Held & lykke

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 07-09-03 11:42

Tak til Bonlykke!
Ja du har nok ret i at filtret ikke er kommet rigtig op at køre!
Men da der nu var fisk i akvariet da jeg satte den nye pumpe til at køre! jeg var ikke klogere Jeg har to powerhead til at køre samtidig (uafhængelig af project pumpen) Hvad skal jeg så gøre? sætte den til at køre i en balje ? kunne man det ?
Ps.er kommet til at afbryde varmelægmet temp faldt 4-5 grader
hvad kan jeg gøre for at forbygge forkølese?
Hilsen Tweet

Godkendelse af svar
Fra : tweet

Dato : 08-09-03 00:16

Tak for svaret Bonlykke.

Kommentar
Fra : Bonlykke

Dato : 08-09-03 23:37

Tweet,
Det var da så lidt - er glad hvis jeg kan hjælpe.
Sikke mange pumper - hvor stort er akvariet?
Og du skal bare lade pumpen køre - og skifte vand jævnligt (20-30% 2-3 gange om ugen) indtil der er gået godt 14 dage. Du kan evt. som en sikkerhed købe et nitrit-test sæt og måle dagligt. Det er nemlig ophobningen af nitrit og ammonium, der som oftest dræber fisk i nystartede akvarier.
Forkølelse, som du kalder det, er ikke en egentlig forkølelse, men et angreb af echtoparasitter (usikker på stavningen). Det kan forebygges gennem et godt rent akvarie - men bedst gennem karantæne af nyindkøbte fisk.
Håber du kommer godt i gang - fremover.
Kim

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 09-09-03 10:48

Tak Kim
Mit akvarie er 250l, men da jeg ikke rigtig kan forholde mig til at et bundfilter skulle kunne klare " rengøring" af så meget vand og jo ikke tager de store stykker snavs i vandet, købte jeg denne pumpe, (så kunne jeg da se at skittet fløj ind i den) og så pga at jeg ville have spagnum i den for at gå med livrem og seler, nu er det et tæt befolket akvarie der går 9 discos unger 3-6 mdr og så 15 små tetraer og de kræver en del foder, det sviner meget skifter vand 3 gange i ugen ca 40-50l af gange`! dette fine hvide "støv" det er fra keramik rørene,
som jeg nu har taget op af pumpen, jeg har sat pumpen til bundfilteret i den ene ende af akvariet, ved ikke om det er en go ide`?
MVH Annette