/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvorfor vokser hun ikke?
Fra : motleyman
Vist : 3462 gange
500 point
Dato : 05-09-03 09:44

Hej gruppe! Er der nogen derude der har en ide om, hvorfor min blandingstæve (Grand/schæfer) ikke er blevet større?
Hun er nu 7.mdr, vejer 28 kg og måler 60 cm.
Dette er stort set hvad hendes mor vejer og måler, mens faren er 80cm, og vejer 60kg.
Hun har aldrig været ret glad for mad, men har dog spist hvad hun "skal". Hun voksede vildt hurtigt de første 4 1/2 mnd. Og folk var overbeviste om at hun ville blive en kæmpe, da hun var meget større end tilsvarende hvalpe i hendes alder. Men nu er det ligesom gået i stå. Hvorfor?? Og jeg går ud fra at hun ikke rigtig vokser mere..?

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 05-09-03 09:51

Hej,

husk at en hunde i den størrelse ikke er færdig med at vokse i højden før de er minst 1 år og 3 år i breden.

Har hun været i løbetid?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-09-03 13:52

Hejsa
Det her har jeg "tyv-stjålet" fra nettet http://www.nyhund.dk/4perioder.html
Citat
Hvalpens udvikling - den vigtigste tid i hundens liv... 1
Nedenfor kan du læse lidt om hvalpens udvikling frem til 24 ugers alderen. Hvalpen gennemgår her 4 vigtige udviklingsperioder. Når du forstår hvor stor en udvikling hvalpen gennemgår både mentalt og kropsligt, vil du bedre kunne forstå hvor vigtigt det er at hunden får en masse gode oplevelser og den rigtige opdragelse. Du vil også forstå hvorfor det kan betale sig at afsætte al sin tid til hvalpen de første 4 uger efter at du har fået din nye hvalp ud i hjemmet.
Tidsangivelserne og tidsintervallerne er ment som rettesnor, idet der findes variation blandt de forskellige hunderacer, ligesom der er små forskelle på de enkelte hvalpe i kuldet.

--------------------------------------------------------------------------------

Til top

Neonatal perioden (Babyhvalpen) - 1 - 2 leveuge

I de første 2 uger af hvalpens liv kan den nyfødte hvalp ikke andet end at sove og spise. 90% af hvalpens dag går med at sove, mens de resterende 10% benyttes til at spisning og pleje. Hvalpens nervesystem er på dette tidspunkt endnu ikke udviklet, hvalpen er døv og blind, ligesom hjerne-aktiviteten endnu slet ikke fungerer som hos den voksne hund.
For at kunne orientere sig i sit miljø, benytter hvalpen lugte og følesansen. Hvalpen påvirkes derfor utroligt meget af omgivelsernes temperatur. Hvalpen vil til enhver tid forsøge at kravle mod et varmere område, hvilket ofte er moderens varme krop. Hvalpens bevægelser er dog stadigvæk ukontrollerede, hvorfor den vælter lidt rundt på må og få. Når hvalpen møder et varmt og blødt objekt, har den en refleks der gør at den automatisk begynder at patte.
Tæven spiller en vigtig rolle i denne periode da hun er den der giver hvalpene føde, varme og tryghed. Da hvalpene endnu ikke selv kan komme af med afføringen, slikker moderen dem på maven for at stimulere mavetarmkanalen. På denne måde kommer hvalpen af med afføringen.

Til top
Den transitionelle periode (Omdannelsesperioden) - 3 leveuge

Den 3. leveuge kaldes omdannelsesperioden, fordi hvalpen her omdannes til et lille individ der kan se og høre. Hvalpen begynder så småt at kunne styre sine muskler, så den kan bevæge sig i den retning den ønsker. Hvalpes øjne åbnes i 10-14 dages alderen. Der findes en lille variation blandt de forskellige hunderacer, ligesom der er forskel på de enkelte hvalpe i kuldet. Hvalpen kan dog stadigvæk ikke se som en voksen hund, og kan kun skimte omrids af alt omkring sig.
Når hvalpen er ca. 3 uger gammel, begynder den at kunne høre. Hvalpen vil fra 3 ugers alderen begynde at kunne opfatte og reagere på de ting der sker i dens omgivelser. Det er allerede fra 3 ugers alderen vigtigt, at hvalpen får en masse forskellige positive oplevelser, så den kan udvikle sig til en rolig hund, der kender omverdenens lyde og synsindtryk.
I denne periode får hvalpen sine første tænder og den vil begynde at undersøge ting med munden. Hvalpene vil nu selv kunne komme af med afføringen og har ofte en tendens til at gøre dette det samme sted som moderen.

Til top
Socialiseringsperioden (Den sociale periode) - 3-12 leveuge

Socialiseringsperioden er den vigtigste periode i hvalpens liv. Det er her hvalpen lærer at være et socialt individ der kan omgås andre mennesker og dyr med respekt. Hvalpen skal lære at omgås voksne mennesker, børn, hvalpe, hunde, katte og andre dyr, ligesom den skal opleve ting som cykler, biler, støvsugere, motionsløbere osv.
Når hvalpen som voksen hund sættes overfor nye ting og situationer, vil den prøve at matche de nye oplevelser med de oplevelser den kan huske fra socialiseringsperioden. En dårlig oplevelse kan således præge resten af hvalpens liv, mens en god oplevelse vil give hvalpen en positiv tilgang til den nye situation. Hvis hvalpen kender til sine omgivelser og lærer at ting og individer ikke er farlige, vil den som voksen blive en mere rolig og afbalanceret hund.
Hvalpen genkender frem til 5 leveuge kun omrids af forskellige ting og individer. Det er således ligegyldigt hvilken kvinde eller mand der passer hunden eller hvilke børn der leger med hunden. Hvalpen lærer at genkende sine omgivelsers bevægelser, omrids og lyde og forbinder disse med noget positivt eller negativt. Hvalpens syn forbedres hele tiden, men er først færdigudviklet i den juvenile periode.
Hvalpens søvnbehov vil falde frem til 5 leveuge. Fra 4-5 ugers alderen begynder hvalpen at lege. Leg er en meget vigtig del af socialiseringperioden, idet hvalpen igennem leg udforsker sine omgivelser. Hvalpens muskler bliver styrket, koordinationsevnen bliver bedre og den kan så småt begynde at udføre legende jagtadfærd og dominansadfærd. Når hvalpene er omkring 10 uger gamle aftager deres trang til at lege.
Til top
Ejerens ansvar i socialiseringsperioden

Den danske lovgivning siger at hvalpe må sælges når de er 8 ugers gamle. De fleste nye hundeejere får derfor en 8 ugers hvalp med hjem. Så længe hvalpen er i opdrætterens varetægt, skal denne sikre hvalpene en fysisk og mentalt god opvækst, herunder en god prægning. Det er dog vigtigt at huske at socialiseringsperioden først slutter i 12 ugers alderen. Hvad hvalpen lærer frem til 12 ugers alderen er noget den aldrig glemmer.
Man har som ny hundeejer ansvaret for at lære den nye hundehvalp alt om den verden den fremover skal leve i. Det drejer sig om alt fra naboens hund og kat til bussen nede på hovedgaden.
Det er en udbredt misforståelse, at tro at hvalpen kan blive syg, hvis tages med ud før den er færdig med sit vaccinationsprogram. Hvalpe fra gennemvaccinerede tæver skal vaccineres i 12 og 16 ugers alderen, mens hvalpe fra ikke vaccinerede tæver skal vaccineres i 8, 12 og 16 ugers alderen. Hvis din hvalp er sund og rask, og i gang med et vaccinationsprogram, så kan du trygt vise den verden. Er du i tvivl så spørg din dyrlæge.
Hvalpen bør i denne periode lære at blive renlig, ligesom den bør vænnes til at gå i snor. Det er også vigtigt at hvalpen vænnes til den daglige / ugentlige øre- og pelspleje. Socialiseringsperioden er det bedste tidspunkt til at lære hvalpen almen opdragelse og hjemmets regler. De gode og dårlige vaner hvalpen lærer, vil den kunne huske resten af livet. I naturen er det tæven og hanhunden der opdrager den lille hvalp.
Det er en måned af hundens liv der betyder utroligt meget for dens fremtidige personlighed
Hvalpen skal dagligt have nogle få, nye, positive oplevelser. På den måde fordøjer den bedst alle de nye indtryk. En hund der ikke er socialiseret vil blive angst og aggressiv, idet den ikke er tryg ved de ting der foregår omkring den.
Det er også meget vigtigt at vænne hvalpen til at være alene hjemme. Dette gøres ved at forlade hjemmet i kort tid af gangen, herefter kan du så øge den tid hvor hunden skal være alene hjemme, så den til slut lærer at være alene hjemme i 4-8 timer dagligt. Lad være med at lave store farvel- eller velkomst-ceremonier, idet dette gør hvalpen endnu mere ked af det. Der er stor forskel på hvor længe de forskellige hunderacer kan være alene hjemme.
Der findes mange hunderacer der er glade for børn. For at få en rigtig god børnehund, er det dog vigtigt at lære hunden og børnene en gensidig respekt og sikre sig at lege ikke tager overhånd. Ligesom du som forældre altså ikke ønsker at hunden leger voldsomt med børnene, er det vigtigt, at børnene ikke får lov til at lege alt for voldsomt med den nye hvalp, idet den herved kan få et lidt usikkert gemyt. Hvalpen kan nemlig ikke vide hvornår "legen stopper". Det er vigtigt at fortælle dine børn (og også nabobørnene) at hunden ikke må forstyrres når den sover eller hviler sig, ligesom dens kurv er dens egen. Kurven skal stå et rimeligt uforstyrret sted, så hvalpen kan være i fred og ro, når den ønsker sig det.
Det er bedst hvis hunden hilser på dyr, som i forvejen er vant til hunde. Ved introduktion til husets andre dyr skal dette ske uden tvang, på dyrenes præmisser, i rolige omgivelser og med mennesker der kan holde og rose begge dyr. Begge mennesker sætter sig på hug med dyrene hos sig. Placer jer 3-4 meter fra hinanden og ryk derefter langsomt tættere på hinanden. Tal i en rolig og afdæmpet tone til dyrene, ros dem og afbryd seancen når det ene dyr giver udtryk for større angst eller ubehag. Gentag denne fremgangsmåde når I føler at det er passende. Små dyr som gnavere og kaniner bør ikke gå frit uden opsyn. I uheldige situationer kan disse små dyr opfattes som legetøj eller bytte.

Når jeg taler om socialiseringsfasen og om alle de ting den nye hvalp skal lære, skal man huske at der på mange områder er stor forskel på, hvad der kan forventes af den nye hvalp. Blandt de forskellige hunderacer er der således forskel på, hvordan socialiseringen forløber. Der findes hunderacer der aldrig vil kunne komme til elske katte, nogle hunderacer der ikke bryder sig ret meget om andre hunde og nogle hunderacer der ikke føler sig trygge sammen med små børn. Det er vigtigt at du tænker dig godt om før du vælger en hunderace. I min on-line konsultation kan du få hjælp til at finde de 5 hunderacer der passer bedst til dig og din familie.
Blandt hunde der har et adfærdsproblem, er der en del tilfælde hvor hunden ikke er syg. Her er den adfærd som hundeejere opfatter som en problemadfærd i virkeligheden et karakteristisk træk for netop den race de har valgt. Hunden er altså ikke syg men opfører sig helt normalt. Dette er uheldigt, hvis denne adfærd er uønsket og skaber problemer i dagligdagen. Ved at vælge den rigtige hunderace kan du sikre dig at du som ejer opfylder alle hundens behov, ligesom hunden opfylder de krav og ønsker du måtte have til din nye hund.
Til top
Juvenil perioden (Ungdomsperioden) - 12-24 leveuge

I denne periode vokser hunden. Musklerne styrkes og bevægelserne ligner mere og mere en voksen hunds. Også hjernen vokser, hvorved hunden kan forbedre de evner der er karakteristiske for racen. Nogle hunderacer vokser hurtigt og modnes hurtigt, mens andre hunderacer først er modne når de er omkring 2 år.
Efter 12. leveuge begynder hvalpen at finde stor interesse i sine omgivelser. Hvor hvalpen i socia-liseringsperioden lærte ting og individer at kende, går den nu selv på opdagelse og interesserer sig for nye steder. Det er i denne periode hunden udvikler sit sande jagtinstinkt.
Dominanslege bliver mere alvorlige i 12 ugers alderen og fortsætter frem til 16 ugers alderen. Ved 16 ugers alderen fastlægges rangordenen. Disse 4 uger kan virke lidt anstrengende og det er vigtigt, at ejeren fra starten har vist, at det er ham der bestemmer. Dette er godt for hunden idet den herved kender sin placering i familien.
Man skal til stadighed give hunden positive oplevelser med steder, dyr, mennesker og ting. På den måde sikrer du dig at hunden ikke glemmer det den lærte i socialiseringsperioden

Nu kommer din hunds "vokseværk" jo også an på hvilhe gener der er stærkest - faderen eller moderens! Det er jo en dejlig blandingshund

God weekend...
Søren

Kommentar
Fra : motleyman

Dato : 05-09-03 13:56

Ved ikke helt om hun har været i løbetid, hun har opført sig sådan, dog uden at bløde! Vokser de virkelig i højden til de er 1 år??
Jeg tildeler point den 8/9.

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 05-09-03 14:00

Ja, mindst - har hun ikke blødt har hun ikke været i løbetid og så vokser hun helt sikkert mere, dog (heldigvis) ikke så eksplosivt som har har gjort

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-09-03 14:06

Lidt flere links... om hunde der vokser
* http://www.dyrlaegebrevkassen.dk/voksevaerk.htm
* http://www.royalcanin.dk/default.asp?pageID=5702&lang=da
* http://home4.inet.tele.dk/m-lassen/dansk/de_3_forste_mdr..html
Siderne omtaler måske ikke direkte hvornår væksten stopper, men der står så meget godt på disse sider, at de er værd at gennemse.
Søren

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-09-03 15:48

Du skal faktisk være glad for, hun ikke bliver ved med at vokse i den fart. Det øger risikoen for hofteledsdysplasi, når de vokser for hurtigt, sagde min dyrlæge engang. Vores den gamle voksede som ukrudt, og hun fik hofteledsdysplasi konstateret, allerede da hun var 7 mdr. Men det har også noget at gøre med foderet og arveanlæg.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 06-09-03 01:17

Din hund er kun en hvalp, og store hunde er længe om at blive fuldt udviklet. Du må i hvert fald vente til hun er 2 år, før du ved hvor høj hun bliver. Husk at give hende et godt foder som er beregnet til hvalpe, det er meget vigtigt for hendes udvikling.

Hilsen Karin

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 06-09-03 09:38

Det er også vigtig at du giver din hund kosttilskud, for at sikre sig optimal udvikling af bl.a knogler

Kommentar
Fra : motleyman

Dato : 06-09-03 16:30

Hvilket kosttilskud?? Jeg har altid fået at vide, at jeg ALDRIG må give tilskud til hunden. Alt hvad den behøver er i foderet. Dyrlægen siger at det er direkte skadeligt at tilsætte noget selv.

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 06-09-03 17:02

Hokamix - det passer ikke hvad din dyrelæge siger - langt de fleste hunde har brug for kosttilskud - det er rigtig at du ikke må give den vitamin tilskud - du kan gå ind på WWW.skyescot.dk der kan du læse om kosttilskud til hund og vitigheden i at de får det

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-09-03 18:10

Store hunde skal IKKE have kosttilskud, da de kan komme til at vokse for hurtigt!!! Hvis din hund får et godt foder beregnet for store hunde, så får hun, hvad hun skal. -
Har du set hende sammen med hendes kuldsøskende? Det kan give lidt idé om, hvor stor hun skal være. Men med forskellige forældre kan man ikke være sikker på størrelsen. Jeg havde selv engang en hund, der skulle være en schæfer-collie blanding, og hun var ret lille, -måske 15 kg.
Men vigtigere er det at se på, om hun trives? Spiser hun hvad hun skal? Er hun livlig? Hvor tydelige er hendes ribben? Kaster hun op? Hvordan er afføringen?
Hvis du er bekymret for hendes helbred, så få hende tjekket, jo før, jo bedre. Min unge hund var for nylig ved at dø af hjerteorm, bl. a. fordi alle sagde, at jeg bare skulle være glad for, at hun ingen grovæder var. -Ormeangreb og flåtsygdomme kan godt sætte en ung hunds udvikling i stå.

Men jeg tror, at det er meget almindeligt, at hvalpe, der er kryds mellem to store racer, -falder lidt mindre ud.
Det er som om hvalpene skal have samme slags gen for størrelse fra både mor og far for at få racens størrelse.

Accepteret svar
Fra : ulrika

Modtaget 500 point
Dato : 06-09-03 18:27

Jo store og små hunde skal have kosttilskud . de vokser ikke hurtige af det, tværtimod så styrker det deres sener, muskler og knogler. Kosttilskud er jo ikke vækst homoner

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-09-03 18:41

Det er jo ikke lige en tibetansk terrier, der er tale om, ulrika!!! Det er en hvalp, hvor far er en kæmpehund. Det er MEGET vigtigt at følge dyrlægens anbefalinger. -Kosttilskud er mange forskellige ting. Det kan være vitaminer, kalk eller andre mineraler, fibre, olier, o.s.v. Men i en lødig hundemad ER alle disse ting tilsat i nøje afmålte mængder. Det ville da være ret idiotisk at ofre penge på en velafbalanceret hundemad lavet specielt til den størrelse og alder, som hunden har.......... -Og så ødelægge balancen i fuldfoderet ved at tilsætte diverse ekstra ting.

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 06-09-03 19:00

jeg har også Irsk Ulvehunde, Birgitta - Ja, der mange forskellig kosttilskud og jeg nævnt også at man ikke skal give ekstra vitaminer. Mange fodre inderholder hvad man har beregnet en hund skal have - der dog bare det problem at det ikke alle hunde der har den samme optagelse evne og der for får mangler . hvis færdig foder var så godt var der nok ikke så mange syge hunde

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-09-03 19:13

Som hovedregel vil jeg give Birgitta ret - MEN der kan også være undtagelser. Vores hund har altid fået det foder fra dyrlægen, og hun er simpelthen så ussel i pelsen, at man skulle tro det var løgn. Men det er formodentlig nok p.g.a. hendes allergi. Problemet er bare, har jeg ladet mig bilde ind, at der også er sundhedsskadelige ting i det gode hundefoder. Det er tilsat som konserveringsmiddel. Vores stakkels hund fælder som en ulykke, og hendes pels er tør og strittende, og selv om hun bliver børstet grundigt den ene dag, kan hun sagtens have en eller flere store filterbasser den næste. Så nu prøver vi altså med kosttilskud. Det har vi så gjort to gange før, men det virkede ikke. Så nu prøver vi tredie og sidste gang.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : motleyman

Dato : 06-09-03 21:41

Nu fodrer jeg jo med noget hunde-mad der koster det hvide! (ca.500kr./15kg) Altså hvalpe-foder til store/gigant racer. Det kan da ikke passe at jeg selv skal til at tilsætte og spendere yderligere...? Så kunne jeg jo lige så godt fodre med Pedigree, eller det der er værre! Og hvordan kan man styre doseringen? Har jo læst alverdens steder, om sammensætningen af foder, der bl.a fortæller om max 30% protein, max 5 % fedt osv. Og det foder jeg bruger er ikke konserveret, ingen tilsætnings-stoffer, og er ikke lavet af bi-produkter men af tørret kød mm.
Hvad er tegnene på f.eks hjerteorm? Hun spiser ca. 400-500 gram af fuldfoderet om dagen, lyder det normalt? HUn får ikke noget ved siden af.

Nu sker der da endelig noget her i tråden Så jeg vil lige forhøje gevinsten lidt, håber det motiverer endnu engang )

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-09-03 22:07

Hej motleyman
Her kan du læse om hjerteorm. Jeg kopierede lige symptomerne, så du ikke behøver gå derind, hvid du kun vil vide noget om symptomer.
http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_hjerteorm.html

Hvad er symptomerne på hjerteorm?

Symptomerne vil ofte være de samme, som man ser ved almindelig lungebetændelse:

Hoste
Nedsat appetit
Vægttab
Nedsat udholdenhed
Hurtig vejrtrækning
Evt. opkastninger

Det er også det dyre hundefoder vi køber, men det er åbenbart ikke godt nok til vores hund. Hvis du følger dosseringen på posen, kan det ikke gå helt galt. Det er dog ikke sikkert, hun skal have så meget som minimumsrationen. Det er ret forskelligt. Vores bliver tromlefed, hvis hun får det. Hunde står tit stille et stykke tid, hvis de har vokset meget inden. Det gjorde vores. Og hun ville ikke æde ret meget, før hun blev sterilliseret. Og slet ikke noget, hvis det blev serveret i hendes madskål. Nu vil hun til gengæld æde alt der bliver serveret, og helst mere.
Hvis din hund ikke er mager, og hun er undersøgt for "elendigheder" behøver du ikke være nervøs. Hun skal nok vokse igen. Det er jo ikke sikkert, hun bliver større end en schæfer.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 07-09-03 09:53

Hej motleyman,
fordi du betaler mange penge for noget er det der med ikke sikkert det er godt nok - fodret du bruger er helt sikkert konserveret for ellers er holdbarheden max 4 måneder. hvor har du max 5 % fedt fra ?? prøv lige at check fedt indholdet i dit foder - Der fåes rigtig gode fodre til billigere penge end du betaler og her tænker jeg afgjort ikke på Pedigree Pal - hvis din hund ikke trives det foder du giver den, så er det fordi den mangler noget i sin kost og så må du til lommen og given den kosttilskud - de skader der opstår i opvæksten er sjældet til at reparere senere. Hvad får dig til at tro at fabrikanter af hundefoder er bedre end dem der fremstiller fastfood mennesker ? Selv mennesker der spiser sundt har brug for kostilskud, det høre vi da jævnligt i radioen og i aviserne

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-09-03 13:55

Da min hund havde hjerteorm var der ikke andre symptomer end at hun havde problemer med at spise i nogle måneder og derfor selvfølgelig også holdt op med at tage på. Hun var da 8 mdr. Først 4 måneder senere begyndte hun at hoste, og da viste det sig, at hun var så hårdt angrebet, at hun var ved at dø af det.
Min hund får Olivers Max Energy, som koster 399 for 15 kg. Jeg ville ikke give min hund et foder, som min dyrlæge ikke siger god for. Olivers produkter er naturligt konserveret med E-vitamin og rosmarin, og indeholder alle de næringsstoffer, som de forskellige hunde har brug for plus lidt til. -Du kan kikke på deres hjemmeside www.olivers.dk -Åh, ja.. og så får jeg foderet leveret direkte til døren, det er inkluderet i prisen.
--- Foderet indeholder en lang række mineraler og mikronæringsstoffer, som man ellers kunne bruge en formue på, hvis de skulle tilsættes som kosttilskud.
Jeg bruger ikke selv kosttilskud. Jeg synes, der er noget galt med kosten, hvis det er nødvendigt at pøse ekstra piller og pulvere på, uanset om man har 2 eller 4 ben. Og så er det da KOSTEN, der skal ændres.
Men hundefoder behøver ikke at være kvalitet bare fordi det er dyrt. Man er nødt til at nærlæse varedeklarationen for at finde ud af, om det er godt nok. Og selvfølgelig se på hunden. Hunde er jo forskellige, ligesom mennesker. Det, der er rigtig for én, behøver ikke at være det for alle andre.
Hvis du alligevel beslutter dig til at bruge kosttilskud, så snak med dyrlægen om det først, så du ikke finder noget, der gør mere skade end gavn.
Og ellers er jeg enig med Jette: Er din hund undersøgt for dårligdomme (orm o.s.v) og er hun ikke mager, så må du nok acceptere, at hun bare aldrig bliver en Grand danois med stritører....

Kommentar
Fra : motleyman

Dato : 07-09-03 16:15

Nu har jeg ringet og talt med 3 forskellige dyrlæger, samt en ernæringsexpert. Med få undtagelser siger de det samme:
At hvis jeg fodrer med et "super" produkt, så som f.eks Pro-plan, Specific, Nutro, Olivers, Arcana mf. må jeg ikke tilsætte det mindste til foderet, af nogen art.
Når en hund er i voksealderen, kan forskellige tilsætninger som f.eks kalk, protein osv. være fatale for hundens knoglebygning!
Det samme gælder hvis jeg fodrer med bl.a Eukanuba, hills osv. De indeholder det samme som de andre produkter, dog er det ikke rigtig kød der er brugt i foderet, men kød-mel. Så de siger at det er en smagssag. Jeg har jo holdt Ulrikas påstande op for dyrlægerne, og de siger at det er med kæmpe risiko at tilsætte noget i foderet. Dog kan det være nødvendigt at bruge tilskud til den voksne hund der, evt. kunne mangle noget.
Og så er de i grunden enige om at kvalitet og pris hænger sammen, når det gælder hundefoder.

Jeg synes dette er meget interessant. Kan man fremlægge nogle beviser (evt.nogle links) der fortæller at tilskud, er godt til hunde i vækst?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-09-03 17:27

Ulrika har givet dig linket WWW.skyescot.dk hvori der står om Hokamix. Der kommer sikkert også andre. Men forhandlere og producenter vil jo altid rose deres egne produkter. Så inden du køber noget, så tal med din dyrlæge om det. Du kan næppe få din hund til at blive større end den er "kodet" til, -ved at fodre den med bestemte ting.
Hvis du selv bruger kosttilskud, så er det vel også naturligt, hvis du giver din hund kosttilskud. Men i begge tilfælde bør du rådføre dig med læge/dyrlæge.

Kommentar
Fra : motleyman

Dato : 07-09-03 19:11

Jeg tror ikke jeg kommer til at købe noget, for ingen har kunne overbevise mig om det rigtige i at give tilskud, mens dyrlægerne siger noget andet.
De dyrlæger jeg har talt med, forhandler selv Eukanuba, hills og Specific, så det er jo ihvertfald ikke for at sælge deres produkt, når de siger deres egen kun er næstbedst.. Jeg går ud fra at dyrlæger råder efter deres bedste overbevisning og lærdom, det handler jo i høj grad også om etik, ikke kun penge.

Så indtil videre må jeg konkludere at det ikke er pga. foderet hun er gået i stå. Hmm...
Der blev iøvrigt i en tidligere tråd, henvist til en omfattende test af forskellige mærker, og så vidt jeg husker var det Nutro der fik den højeste score.
En undersøgelse foretaget i Europæiske laboratorier, så den må være uvildig, da Nutro jo er Amerikansk.
Jeg fodrer nu ikke selv med Nutro længere, da Purinas Pro-plan åbenbart er lidt mere tiltrækkende

Jeg håber på et par afsluttende indlæg, indenfor de næste 24 timer. Og så vil jeg kaste 500 point i hovedet på det mest brugbare råd/svar...

Kommentar
Fra : motleyman

Dato : 08-09-03 17:55

Konserveret med E-vitamin, altså ingen kunstige konserveringsmidler, men nu gemmer jeg jo heller ikke mit hundefoder i 4 måneder!

Tak for hjælpen allesammen, det har givet mig noget at tænke over.
Og med så mange ensrettede meninger og svar jeg har fået, fra bl.a dyrlæger, (og det er jo nok dem jeg holder mig til i sidste ende) så er det dejligt at høre en med en noget kontroversiel holdning, til det med hundes vækst. Og så giver det alligevel mening!

Værsgo` Ulrika.

Godkendelse af svar
Fra : motleyman

Dato : 08-09-03 17:58

Tak for svaret ulrika.

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 08-09-03 18:34

Tak for de 500 point og held og lykke med din hund