/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Ski rejse m. DSB eller Højmark
Fra : xixworld
Vist : 1143 gange
50 point
Dato : 05-09-03 00:45

Er der nogen der har været ude at rejse med DSB eller Højmark på ski ferie og har lyst til at fortælle om deres tur? Beskriv hvorhen, Transport, pris og med hvem.

Jeg vil også gerne høre om der er nogen der keder til mulige billige skiferie, hvor det er okay at rejse med. Vi skal rejse i mellem jul og nytår, 4 personer, skal være egen wc og bad og helst med 1/2 pension. Håber på en masse hjælp, da det er føste gang vi skal på ski ferie.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 05-09-03 08:42

Hej

Nu er det individuelt, hvad du lægger vægt på, omkring skirejser - hvad er en god skirejse, så hvad er OK at rejse med ???

Der er luksusdyr, som primært bruger skiferien til at komme ud - og som gerne vil have 4-stjernede hoteller med swimmingpool, whirllpool, sauna, dampbad, tennisbane osv. - og så er der dem, der (nok lidt ligesom jeg selv) først og fremmest prioriterer SNE og gode områder.

Jeg har selv prøvet en MEGET billig skiferie, som min første tur (med Peer Gynt). I forhold til prisen, var det absolut OK - det negative var, at det var med bus, og at vi boede 8 km fra hovedområdet, så vi skulle med bus om morgenen. Kan I leve med de 2 ting, var turen ellers OK.

Omvendt har jeg haft en tur med Triptour til Kitzbühel (3 km fra hovedbyen, men et hotel, der er integreret i området). Her kan man køre til i tog (fed rejseform til skiferie) - dog lige en time i bus bagefter. Her ligge Skirast (hotellet) ved afslutningen af en løjpe (så du kan afslutte turen om aftenen 5 meter fra hoveddøren) - og der er i år tilføjet en ny lift, så man også kan køre op i området lige fra hotellet. Og der er dampbad, swimmingpool mv - rigtigt OK sted, og stadigvæk til fornuftige penge.

Jeg kan ikke beskrive Højmark eller DSB, men har faktisk nogle rejsebeskrivelser fra skiferie på min hjemmeside (www.laursenhus.dk). Begge ovennævnte rejser + andre er med.

Men jeg synes, I skal starte et andet sted: Diskuter, hvad I vil prioritere som nummer 1: Området på ski, muligheden for at bo direkte i en hovedby (med mulighed for en masse ekstern aftenhygge), hvordan vil i rejse (tog, bus, fly osv).
Når dette ligesom er på plads, så søg på nogle af skisiderne efter disse ting, så får du et udvalg, som I så kan forholde jer til. Og glæd jer - der er høj risiko for, at det er vanedannende.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : SMS_pigen

Dato : 09-09-03 01:06

Hej xix - har du fundet lidt inspiration. Hvor gamle er I, og hvad er jeres primære formål med rejsen (at prøve det første gang, at opleve et specielt land, god mad og hygge, mulighed for andet end ski osv.) ? Melder du det tilbage, skal jeg gerne prøve at give min anbefaling at, hvor I måske skulle tage hen...

Mvh Erling - vild med ski (og tiden nærmer sig - Val Thorens venter forude.....)

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 09-09-03 01:13

Sorry xix - konen havde været logget på, uden jeg havde set det... derfor pigenavnet.... men beskeden var nu god nok... Smid et par ord om, hvad I vil...

Erling

Kommentar
Fra : xixworld

Dato : 09-09-03 01:50

vi har nu snakkede sammen om det og er kommet frem til og det vi sætter højst er sne og ski område. Men på den anden side vil vi heller ikke bo i et telt...he he
Vores formål med rejsen er at stå på ski. Vi sætter derfor pris hvis der er godt med grønne, blå og lidt røde pister.
Der er ikke noget specielt land vi ønsker at komme til eller vi ved jo ikke noget om ski områder, vi skal bare ikke til Malmø....
Afhensyn værelse/pansion skal der være eget wc og bad og alt udover dette hat ikke noget at sige, da vi nok bare kommer til at sove der. I området hvor vi skal bo skal der være mulighed for noget afterski da vi har hørt at dette skulle være en fed oplevelse. men vi er på ingen måde luksusdyr og luksus er nederste på ønske listen. Økonomisk har vi fastsat max 20000kr med alt. Ski, , liftkort, mad, rejse, ophold og lidt lommepenge. men kan vi spare lidt er det jo godt og så er der måske råd til endnu en ferie...

Det vil være dejligt at rejse med endten fly eller tog, da det vil være mest behagligt.

Håber dette var svar nok

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 09-09-03 02:41

OK .... Mht. prisen er det nok lige i underkanten - det er desværre dyrt at stå på ski og pengene får hurtigt ben at gå på (alene skileje og pistkort er jo ret pebrede) - og fly/tog gør det ikke billigere. I skal regne med, at tog er ca. 5-600 kr dyrere pr mand og fly er 1000-1300 kr dyrere (+ tillægspris for ski, hvis I lejer i Danmark). Skileje vil også løbe op på omkring 3.000 kr for jer 4 tilsammen.

Jeg mener, at fly er fint, hvis man skal langt væk, men som du også har kunnet læse, hvis du checkede min hjemmeside, er det ikke altid pengene værd: Der kan løbe adskillige timer på til ventetid og indskrivning osv. Kan I få det ind under prisen - og passer det nogenlunde til en destination, er toget at foretrække (synes jeg) - et andet alternativ (til nogenlunde samme pris) er hotelbusser, hvor du både har en siddeplads og en "rigtig" liggeplads.

Realistisk er klimaet ændret lidt, så 100% snesikkerhed findes vel ikke helt - omvendt har jeg aldrig nogensinde været ude for, at der ikke har været sne nok.

Generelt kan du dele de 3 rigtigt store skilande op i nogle kendetegn:

Østrig: Normalt ikke så vilde områder, ekstremt hyggeligt land, masser af god mad, typisk det bedste afterskiing - og ikke at forglemme - mange gode steder på pisterne, hvor man kan spise og drikke. Primære boligformer er gasthoff's og hoteller. Stikord : HYGGE

Italien : Har lidt at tyrolernes hygge. Ikke så mange beværtninger på pisterne, men de findes. Typisk lidt højere beliggenheder end Østrig, og dermed lidt mere snesikkerhed. Stikord : Store områder

Frankring: Mindst hygge. Ofte satellitbyer i beton, som er bygget langt ude i skiområderne til turisterne. Kedelige byer, men ofte fantastiske placeringer, hvor du mere eller mindre kan starte nedaf om morgenen og slutte nedaf om aftenen, pga. byernes ofte høje beliggenheder. Typisk meget snesikkert - men samtidigt er de sorte løjper ofte "mørkesorte". Stikord - Mulighed for lidt vildt skiløb.

Selv om der naturligvis er en lidt større risiko for dårlig sne i Østrig, vil jeg alligevel anbefale jer at tage dertil. Et af de allerbedste begynderområder er "Sportswelt Amade" (ved St. Johan /Wagrain), hvor der er adskillige ture til (bl.a. Højmark). Der er nogle brede store motorveje, der kan få en til at føle sig som verdensmester fra dag 3 - og det er et fantastisk hyggeligt område - eneste ulempe (????) er måske, at der typisk er mange danskere. Snup f.eks. Haus Thaller i Wagrain - god til prisen (der er flere, der bruger det, herunder også Højmark). De bedste steder generelt i Østrig er Ischgl og St. Anton, som er i den lidt dyrere ende - med meget høj snesikkerhed - og (ikke mindst Ischgl) nogle af de bedste liftsystemer overhovedet - men det er nok lidt mere til de øvede.

Vil I have lidt højere snesikkerhed, er Canazei i Italien faktisk ikke så ringe. Det er et stort område, som stadigvæk har lidt tyrolerstemning - men selv om det er stort, er der vildt mange brede røde pister (ikke ret meget sort). Det kunne være et godt alternativ. Vær dog opmærksom på, at selv om du hist og pist læser noget andet, er mad og drikke ikke længere specielt billigt i Italien - de har også opdaget, at turister har penge med.

Håber du kan bruge lidt af mit vrøvl.....

Mvh Erling

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 09-09-03 08:16

Øh ... forresten

Blot for at presse din økonomi endnu mere : Ja, det er en rigtig god ide at tage skiskole, når I er afsted første gang. Tilmeld f.eks. et begynderhold med 3 dage (typisk halvdage) - det vil komme jer meget til glæde, både i resten af ferien og til de efterfølgende ferier.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : pigelil

Dato : 13-09-03 00:07

Han du bruge svarene til noget ?

Mvh Erling

Kommentar
Fra : xixworld

Dato : 13-09-03 01:05

jaaaa jeg syntes bare det er lidt dyrt, men hvad ved jeg det koster det vel. men vi har kigget lidt på Triptour, men der er ingen priser på deres side (ikke smart). Vi hvade tænkt lidt på Wagrain det lyder og ser ud til at være et godt sted. Men vi leder efter en pris under de 5000kr pr person da vi ikke syntes en ferie er meget mere vær end det.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 13-09-03 01:41

OK - kan godt se, Asger har været lidt sløv på opdateringen (Triptour). Det bedste hotel (efter min mening) som han har, er Skirest. Det plejer at koste omkring 4000 - 4200 med halvpension og TOG - men dette er uden skileje og liftkort.

I kan godt komme til Wagrain til under 5000, men så er det ikke tog/fly. "Haus Anne Marie" og "Papageno" er stort set samme pris og ligge OK (ca. 150 m. til lift). Jeg har ikke lige priserne i juleferien, men de ligger formentlig i prislaget omkring "Uge 5 niveau". Det vil sige omkring 4100-4200 for en 2-værelses lejlighed ved 4 personer. Dette indeholder transport, ophold og 6-dages liftkort. Regn med omkring 140 kr ekstra/dag, for liftkortudvidelse. Det som mangler er altså alene skileje (ca 80-90 Euro pr par for en uge for gode ski), samt mad - altså lidt under 5000 - men uden mad - og så er det bus. Jeg har hentet dette fra Nortlander, som jeg selv har benyttet, og som var OK.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 13-09-03 01:57

Eller højmarks http://www.hojmark.dk/wagrain/?vis_hotel=29&sort=0&rf=0&transport=1&afrejsedato=20031226 Moser til 3100 (+ lift +ski + mad ) her er dog kvartpension.

Liftkort : 6 dage 1241, 7 dage: 1382, 8 dage 1522

Skileje altså 600 - 700 efter kvalitet. Så den hænger også nogenlunde sammen - og det ligger fedt. Men er altså også den underholdende bus (I kunne jo overveje "kør-selv)

Mvh Erling