/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Blodprop
Fra : ThomasG
Vist : 1569 gange
200 point
Dato : 04-09-03 12:12

Hej

Jeg skriver i håb om at få kastet lidt lys over land.

Min kone er lige blevet indlagt med en blodprop i sin venstre lunge.

Mit spørgsmål er så :

1). Er de nogen der kan fortælle mig hvad en blodprop engetlig er og hvad der sker med kroppen.
2). Hvad sker der når den bliver opløst at det blodfortyndene medicin hun får.
3). Hvad kan der i værste og bedste fald ske ved en blodprop i lungen

Håber på et hurtigt, men fyldest gørene svar...

Thomas G

Accepteret svar
Fra : VMEK

Modtaget 210 point
Dato : 04-09-03 12:24

Her er lidt oplysninger fra Netdoktor.dk:
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/blodproplungen.htm

/VMEK

Kommentar
Fra : aosterri

Dato : 04-09-03 12:40

Kik også på http://www.hjerteforeningen.dk
Evt. kan I blive medlem af hjerteforeningen, de er utrolig søde og hjælpsomme, har masse gode bøger, kursus, motion etc...
Ring til dem eller besøg dem !
MVH

Kommentar
Fra : Patriar

Dato : 04-09-03 12:44

En blodprop i lungen opstår, når noget størknet blod sætter sig fast i et blodkar i lungen. Det størknede blod, blodproppen, kommer ofte fra blodkarrene i benet eller bækkenet, hvor man måske har en dyb årebetændelse.
Blodpropper i lungerne kan placere sig mange forskellige steder. Der ses en blodprop (pilen), der lukker helt for den ene lunges blodforsyning.
Hvis man får en eller flere blodpropper i lungen, afhænger symptomerne af størrelse af blodproppen. Små blodpropper giver ingen eller få symptomer og store blodpropper er umiddelbart dødelige.
Der er ofte en anden tilgrundliggende årsag til sygdommen. Det kan være:
Langvarigt sengeleje, som efter en operation.
Kræftsygdom
Dyb årebetændelse
Sjældne medfødte sygdomme, der giver forstyrrelser i blodets evne til at stivne (koagulere).
De fleste kommer sig uden mén. Men enkelte får vedvarende problemer med blodkredsløbet i lungerne og nogle få dør umiddelbart.
Selve blodproppen er dannet et andet sted i kroppen, hvorfra den har løsrevet sig. Koaglet (det størknede blod) sætter sig så fast i blodkarrene i lungen. Normalt findes der ikke størknet blod i blodkarrene. Men hvis man har en dyb årebetændelse i benene eller i sjældne tilfælde i armene, kan det løsne sig derfra.
Blodprop i lungen er derfor ofte en forværring af en anden sygdom.

Behandlingen omfatter medicinsk blodfortynding, blodprop-opløsning og i sjældnere tilfælde operation. Hurtig behandling har betydning for forløbet.
Heparin: Blodfortyndende; gives direkte i en blodåre i drop eller som sprøjte under huden.
Antikoagulations (AK)-behandling: Blodfortyndende tabletter: Den daglige dosis af AK-behandling styres ved måling af blodets størkningsevne (INR-værdi). AK-behandlingen gives sædvanligvis i 3-6 måneder, men livslang behandling kommer på tale ved gentagne tilfælde med blodprop i lungerne, eller hvis de disponerende faktorer ikke kan fjernes.
Trombolyse: Blodprop-opløsende medicin, der gives direkte i en blodåre som sprøjter eller i drop. Bruges ved større blodpropper i lungerne med belastning af højre side af hjertet.
Kirurgisk blodpropfjernelse: Ved livstruende store blodpropper, som er tilgængelige for operation, og hvor medicinsk behandling ikke slår til.
Indsættelse af et mekanisk filter i den store vene i maven: Filtret kan måske opsnappe evt. blodpropper fra benene, før de når lungerne, men værdien heraf er usikker og behandlingen kommer kun undtagelsesvis på tale.

Jeg ønsker hende det bedste..

Martin.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 04-09-03 13:18

flot svar martin...
men heparin er jo lige netop også et antikoagulans, men anvendes kun ved indlæggelse da det skal sprøjtes ind.

Kommentar
Fra : Patriar

Dato : 04-09-03 13:33

Ja men hun er jo også blevet indlagt..

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 04-09-03 13:44

jaja ... bare så folk ikke tror at det er noget man får som tablet

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-09-03 13:52

Nu mangler vi lige fridaflip. Hun ved meget om lungesygdomme.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 04-09-03 13:54

der kan ikke siges mere om dette...
andet end evt. årsagen til blodpropper...

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 04-09-03 14:03

Har du kigget på det link jeg skrev ?

CITAT:
Der er ofte en anden tilgrundliggende årsag til sygdommen. Det kan være:
- Langvarigt sengeleje, som efter en operation.
- Kræftsygdom
- Dyb årebetændelse
- Sjældne medfødte sygdomme, der giver forstyrrelser i blodets evne til at stivne (koagulere).

Hvem rammes især af blodprop i lungen ?
Langt de fleste mennesker er i forvejen syge. Ofte drejer det sig om en hjertelidelse.

Desuden er der situationer, som øger risikoen for blodprop i lungen:
- Ældre mennesker, hvis de har ligget lang tid i sengen
- Tiden efter en operation. Specielt underlivsoperationer
- Hvis du er overvægtig øges risikoen yderligere

Netop fordi der kan være risiko for at få blodprop i lungen, er det vigtigt ,at ældre mennesker ikke ligger i sengen mere end højst nødvendigt.
Nyopererede skal op at gå samme dag eller dagen efter en operation.

CITAT SLUT.

/VMEK

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 04-09-03 14:24

Til Ans.........

Jamen, jeg er her skam stadig.

Nu tror du vel også, at jeg er ThomasG...

Har du ikke andet at lave??????????

Mvh
Fridaflip

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 04-09-03 14:44

Lige en tilføjelse til dig Ans

Jeps- Gu ved jeg en masse om lungesygdomme...

Har jo et for tidligt født barn med BPD, (remember)

OG hvad er det så liiiige du ved noget om, bortset fra DIN EGEN NAVLÈS ANATOMI?

Kommentar
Fra : lillia

Dato : 04-09-03 15:34

så vidt jeg ved er dette forum ikke lavet til at rakke ned på folk, men til at hjælpe folk, og med nogle af de svar jeg somme tider har fået er der i hvert fald nogle personer som ikke burde være tilmeldt sådan et forum..!!
-------------------------------------------------00------------------------------------------------------------
har ikke så meget forstand på blodpropper men har et par familiemedlemmer som har haft blodpropper, og der kan kun siges at de har klaret sig findt, men om de lige sad i lungerne tør jeg ikke sige, men de har det godt i dag...!!

lillia

Godkendelse af svar
Fra : ThomasG

Dato : 05-09-03 09:30

Tak for svaret VMEK.

Det var hurtigt og præcist. godt nok ikke noget du selv havde skrevet, men det er jo heller ikke det der tæller.

Man skal jo ikke kunne alting i hovedet, men vide hvor man skal slå det op hurtigt.

Jeg kan da lige give lidt tilbage fra sygesengen....

Hun havde fået det bedre i går, men desværre har hun fået feber i dag så det ser ud til at hun skal bruge sin weekend på hospitalet ØV ØV ØV ØV

Thomas G

Kommentar
Fra : ThomasG

Dato : 05-09-03 09:34

Og lige en anden ting hvis det ikke er for sent.

Ved i hvad der sker med det lungevæv der ikke har fået blod ( ud over at det dør selvfølgelig ).

Det jeg mener er om det måske kunne være derfor hun har fået feber.

Thomas G