/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvad skal jeg bruge mine vindruer til?
Fra : Franksp
Vist : 7930 gange
100 point
Dato : 03-09-03 22:35

Hvad skal jeg bruge mine vindruer til?
Jeg har et stort drivhus, med "et hav" af flotte vindrueklaser. En pragtfuld blå drue, der smager dejligt - de er store i år, men vi - min kone og jeg - kan ikke spise dem alle sammen. Vi har også foræret en masse til naboerne og kollegerne på mit arbejde.
Jeg vil gætte på, at der i øjeblikket hænger mellem 150 & 200 flotte store klaser.
Er der nogen af jer, der har en god opskrift på et eller andet, jeg kan bruge dem til?
Jeg kan på forhånd sige, at jeg ikke er interesseret i "opskrifter" på vinfremstilling, da vi begge, går meget op i rigtig gode rødvine.

Med venlig hilsen
Frank (den sidste smiley skal I ikke ta' bogstaveligt, men jeg skulle lige prøve den, da jeg synes den er flot, lavet af skingur [karina])

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 03-09-03 22:56

[hør]jeg har forstået du har mange vindruer og kan ikke bruge dem alle sammen på det det her, men du skulle nu prøve at snitte dem ligt i stykker og så flyde en hel kylling med vindruer det smager godt hvis man kan lide det naturligvis
H TOM

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 03-09-03 23:02

eller hvad med at sælge dem på tovet inde i byen, ja det var en god ide oki jeg er smuttet
Tom

Accepteret svar
Fra : VMEK

Modtaget 110 point
Dato : 03-09-03 23:05

Druer i svime (Dessert)
Vindruerne "besvimer" af fryd, når de hviler smukt i en marinade med honning og cognac. Desserten bliver bedst, når den trækker natten over.

Ingredienser:
750 g grønne druer (eller en blanding af blå og grønne)
sukkerlage:
2 dl vand
2 dl sukker
1 spsk lynghonning
1 glas cognac

Fremgangsmåde:
Druerne skylles, halveres og udstenes. Kog en sukkerlage af vand og sukker og lad den køle helt af. Tilsæt lynghonning eller en anden type kraftigt smagende honning, samt et glas cognac. Hæld denne marinade over de udkernede druer. Lad dem trække i køleskabet, meget gerne natten over. De "besvimede" druer serveres med creme fraiche eller kugler af vanilleis.

Grøn frugtsalat (Dessert)
En af verdens nemmeste desserter, som man aldrig bliver træt af. Her med vindruer, melon og kiwi. Brug den også på brunchbordet sammen med pandekager eller yoghurt.

Ingredienser:
1 galiamelon, moden
4 kiwifrugter
1 lille klase druer
2 spsk flydende honning

Fremgangsmåde:
Skræl frugten og skyl druerne. Halver dem. Skær melon og kiwi i mindre stykker. Gem den saft, der løber fra frugten, når den skæres.
Læg frugten i en serveringsskål og bland frugtsaften med honning. Hæld honningen over frugtsalaten. Salaten kan spises straks, eller opbevares godt tildækket i køleskabet, til den skal spises.

Vindrue- og appelsinsalat (Tilbehør)
Kombinationen af champignon, vindrue og appelsin gør salaten frisk, og lidt honning giver den en behaglig sødme. Salaten skal tilberedes kort tid før den skal serveres, for den bliver kedelig, hvis den står for længe.

Ingredienser:
200 g champignon
2 appelsiner
200 g grønne og blå vindruer
11/2 spsk. honning

Fremgangsmåde:
Rens champignonerne og skær dem i kvarte.
Skær appelsinerne i tern.
Halver vindruerne og fjern eventuelle sten.
Rist champignonerne på en tør pande i ca. 5 min., til de er næsten tørre.
Tilsæt honning og lad den smelte.
Tilsæt appelsin og vindruer og varm salaten igennem. Server salaten varm.

/VMEK

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 03-09-03 23:28

Hvorfor er det lige du fortæller mig den er lavet af skingur, Franksp - det kræver jo ikke meget læsning i Chr. Hansens Den grønne regnebog at finde ud .... jeg ved susemig godt den er lavet af Christina - sammen med de andre gode hun har lavet ... nu går du vel ikke rundt og tror du "stikker" til mig med den oplysning *GGG, vel ??

Karina

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 04-09-03 00:02

Kære fnollerpige
Jeg kender ikke Chr. Hansens ............

Din kommentar, vist herunder, gør mig på en eller anden måde ked af det. Jeg håber det er fordi, jeg ikke forstår "din form for humor" !!!!!!!!!

Citat
jeg ved susemig godt den er lavet af Christina - sammen med de andre gode hun har lavet ... nu går du vel ikke rundt og tror du "stikker" til mig med den oplysning *GGG, vel ??

Kære fnollerpige - Karina, du bliver nødt til at forklare nærmere, inden jeg går i seng, ellers kan jeg ikke sove. Det har jo ikke noget med mit oprindelige spørgsmål at gøre.

Iøvrigt, når vi nu er kommet udenfor emnet. Kan du så huske, at du havde et spørgsmål om en "smuk blomst"???
Jeg prøvede at købe den, men fik at vide, at den først kunne købes i efteråret. Jeg har bestilte 3 stk. Da de er relativt sjældne, fik jeg et "lille chok" over prisen.
Hvis du stadig er interesseret, vil jeg forære dig den ene, da jeg synes det var en sjov opgave du gav mig dengang.
Skriv til mig på mail: franksp@jubiipost.dk og fortæl, om du er interesseret, og hvordan jeg kommer i kontakt med dig.

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 04-09-03 00:09

Hej fnollerpige

Hvis du ikke kan huske, hvilken blomst jeg referer til, så har jeg oprettet en speciel side til dig på min primitive hjemmeside, der hedder "fnollerpigens blomst"

Du får linket her:

http://www.franksp.k-nettet.dk/main/custom.asp?wid=3256&customID=7850

Mkh
Frank

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 04-09-03 00:17

Hej
Hvis du kigger under tips Hus og have 18/8, finder du en opskrift på råsyltede vindruer. De er rigtig gode og kan nemt opbevares i 1 årstid.
mvh
fulla

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 04-09-03 06:36

>Franksp.

Med fare for at du bliver ked af det, det blir du jo nemt har jeg lagt mærke til, så vil jeg foreslå dig, at tage dine vindruer med i solarium, og lave dem til rosiner.

Jeg har forresten sendt dig en mail d. 19/8 -03 på franksp@jubiipost.dk, som du på Kandu opfordrede til. Jeg ved ikke hvordan I har det i Odense, men her i NV er det ikke unormalt, at give et lille pip fra sig, om at man har modtaget en hilsen, oven i købet en venlig hilsen. Så nu er jeg ked af det, og sender ikke flere

Din nedvurdering af Skingurs smiley, kan du ikke være bekendt. At skrive, at den er godt lavet af _Skingur_ siger mig, at du mener at den var blevet bedre, hvis den var lavet af andre. Så nu er hun ked af det.

Karina i parantesen forstår jeg ikke, og hun åbenbart heller ikke - så nu er hun osse ked af det. Kors hvor er det dog sørgeligt det hele, bare fordi du har for mange vindruer.

Næste år kunne du dyrke Canabis Sativa - Det er nemmere at komme af med

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 04-09-03 07:49

Jeg tror der er flere der misforstår mig totalt. Det er bestemt ikke rart at blive misforstået. Jeg nedvurderer absolut ingen. Jeg roser.

Når jeg, om denne smiley skriver:

Citat
(den sidste smiley skal I ikke ta' bogstaveligt, men jeg skulle lige prøve den, da jeg synes den er flot, lavet af skingur [karina])

mener jeg at den er flot. Rigtig flot. Ros ros ros.

Når jeg skriver, at I ikke skal ta' det bogstaveligt, er det fordi den hedder "Tømmermænd" og jeg har ikke tømmermænd, kun derfor.

Til Ram2: Jeg har ikke modtaget en mail fra dig. Jeg svarer altid på modtagne mails, men jeg kan oplyse, at jeg har haft problemer med Jubiipost, så det er ikke kun mails fra dig jeg ikke har modtaget.

Din sidste bemærkning, synes jeg er lidt malplaceret, da mit spørgsmål drejer sig om vindruer.

Citat
Næste år kunne du dyrke Canabis Sativa - Det er nemmere at komme af med

Da mit spørgsmål er seriøst ment, forventer jeg da også seriøse svar, så jeg forstår ikke hvor du vil hen med din kommentar.

Man kan sgu, uden at ane det, hurtigt komme galt afsted?????????????????????

mvh
Frank

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-09-03 08:46

Knock, knock... det var vindruer
Hvis avlen er stor nok, så ku' du jo lave din helt egen vin Chateau de Franksp
Nå spøg til side (idéen er da fin nok).
Siden du nok ikke dyrker gensplejsede druer uden sten, så er denne opskrift lidt bøwler, men her kommer den:
ca. en dyb tallerken halverede og udstenede druer (flækkes på langs).
ca. en ½ kaffekop mendelsplitter.
et bægre ½ l. Creme Fraise naturel.
4-6 stk. kyllinge bryst.
Smør, salt, peber evt. en grøntsagsboullon terning, evt. lidt mad kulør.

Svits mandelsplitterne gyldenbrune på en tør pande (stilles til side når færdig).
Steg kyllingebryster i rigeligt smør og med god varme (stilles til side i et ildfast fad når færdig).
I det resterende fedtstof, svitses de ½ vindruer så de får en anelse farve (lad dem blive på panden).
Hæld creme fraisen over, lad det hele koge op.
Tilsæt mandelsplitterne.
Smag til med krydderierne og farv evt. med lidt madkulør.
Hæld det hele over i det ildfaste fad med kyllingebrysterne.
Kom i ovnen ved ca. 200 grader i 15 - 20 min.

Serveres med ris pilaw og noget godt brød (evt. ciabata)

Ris pilaw: http://www.sitecenter.dk/mad/nss-folder/opskrifter1/Ris%20og%20pastaretter/Ris%20pilaw.htm

Smager himmelsk
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-09-03 08:51

Staveplade tak...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-09-03 09:00

Frank... jeg tror godt jeg ved hwo'for Karina trippede lidt i gulvet
Du skriver "skingur [karina]"... nu hedder de altså som følger (roder også selv lidt i det).
skingur = Christina
Fnollerpige = Karina
'uha Frank... det er næsten liiiige så farligt som at kalde en 20 årrig quinde for 30 årrig
og ka' I så begge to gi' hinanden en knuzer
Søren

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 04-09-03 09:25

>Franksp.

Uha, hvis CLAN har ret med den forveksling af Karina/Christina, så er jeg ked af det. Så har jeg jo taget fejl.

Hvis du har en internetudbyder der er så "stabil", så er jeg da ked af at bruge den mailadresse - håber da ikke for dig, at du ventede noget vigtigt - burde måske have anmodet IE om at be' om kvittering, men gør det normalt kun til myndigheder og lign.

Canabis Sativa er en utrolig nem afgrøde at komme af med, har jeg læst, i åbenbar modsætning til druer, så det er jeg da ked af, hvis du synes er malplaceret.

At lave druer til rosiner var et forslag, fordi jeg ikke aner hvad man ellers kan bruge druer til, hvis man ikke vil spise dem, eller lave vin. Da jeg havde et meget stort morgenbehov for at være lidt humoristisk, opfandt jeg solariet som rosinfremstiller. Jeg er ked af, hvis det stødte din opfattelse af seriøsitet.

Jeg skal forsøge at lægge mig efter, konsekvent at være seriøs, så mine indlæg bliver blottet for useriøs humor. Det bliver svært, for det er ikke min natur.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-09-03 10:18

Undskyld Frank... det var jo druerne, som var emnet

Ram -> Du skal absolut ikke lave om på dig selv. Du er da hyggelig som du er, det er I alle sammen

Humor er forskellig... heldigvis!
Jeg får nok også på kasketten for min morgen / formiddagshumor på den om slimløsende midler http://www.kandu.dk/dk/spg/21891

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 04-09-03 10:27

Uuuhhaaa ... måske CLAN er inde på noget - det var nemlig nok det jeg osse mente - undrede mig over der stod Karina *S

Er ked af at din nattesøvn blev ødelagt franksp - sorry!!

Det var sørme da pænt af dig med den blomst - jeg købte en - men desværre lykkedes det ikke for mig at holde liv i den - så jeg skal da heeeelt klart have sådan en blomst igen - for lykkes det skal det sgu

Den er liiidt svær at passe....

Nu da alle misforståelser er på plads .... håber jeg du er glad igen

Karina

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 04-09-03 18:17

Det er lige præcis som CLAN skriver

Citat
Frank... jeg tror godt jeg ved hwo'for Karina trippede lidt i gulvet
Du skriver "skingur [karina]"... nu hedder de altså som følger (roder også selv lidt i det).
skingur = Christina
Fnollerpige = Karina

Søren du skal ha' 1000 tak for hjælpen. Hvis du ikke havde forklaret mig, at jeg havde kludret med navnene, havde jeg sgu ikke selv fundet ud af det og havde stadig ikke kunnet forstå det.

Til Fnollerpigen og til Ram2

Jeg håber hermed at alle misforståelser er ryttet af vejen, da det absolut aldrig har været min mening at såre nogen. Jeg vil overveje, fremover kun at bruge KanDu-navne. Så undgår jeg da at komme galt afsted.

De venligste hilsener
Frank

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-09-03 11:45

Hej Frank -> Ak ja det er sgu' (host...) pokker ta' mig, det letteste i denne verden, at komme galt afsted. Sker tit og ofte for mig
Det har også altid været lettest, at smide sit maskingevær op over skyttegravskanten, og så fyrer en byge af. Det er straks lidt mere svært, at kigge ud over landskabet og se på ødelæggelserne (lidt groft fremstillet).
Syntes nu nok både dig og ram er lidt efter hinanden, men sikkert noget internt, som jeg ikke kender til. Når jeg f.eks snakker med min lillebror, så tænker folk sikkert "nu ryger de snart i totterne på hinanden", men vi hygger os med at prikke lidt til hinanden

Jeg syntes nu I alle sammen har været gode til at kigge og rydde op - hvis du forstår min mening
Der er jo også dage, hvor lunten er noget kortere end på andre dage.

Fnolle... nu er det jo fredag, og så begynder din ferie vel, så go' ferie - vejret her på Djursland 22 i skyggen og ikke en tot deroppe i det blå

God weekend til jer alle sammen
Søren

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 05-09-03 12:03

Tak Søren - ja den begynder lige om snart - tager afsted her ved 16 tiden ( pænt af dig at ønske mig god ferie )

og alle I andre - husk nu - vær gode ved hinanden, for når alt kommer til alt - er der hverken liv eller lemmer på spil herinde - vi burde hygge os med at hjælpe hinanden.

Ha`det muntert allesammen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-09-03 12:03

Haløjsa... var lige forbi din hjemmeside
Der er en lille hilsen med stavefejl i hygge - du overlever nok
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-09-03 12:09

NB: Franks hjemmeside

Fnolle har ret... vi er her for at hygge... og hjælpe hverandre
lad os oprette en streng med hvordan vi helbreder danmark fra sin befængte jantelov.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 05-09-03 12:14

*GGG - ja en Carl Mar Møller tråd - hvor vi alle bare fortæller hinanden hvor pissegode, og søde vi synes andre og os selv er.....

- en rigtig "Tele Tubbies" tråd - fuld af >>krammer<<

Karina

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-09-03 12:25

Nahhhh! Måske ikke i sådan en overdreven forstand... og min lød måske også lidtfor sukkersød

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-09-03 12:28

NB: Krammere er da dejlige (jeg ka' godt li' dem)
Knuzer...
Søren

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 05-09-03 12:37

*GG Nåååh ok - ja, alt godt kan overdrives - det kan vi sagtens blive enige om, Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-09-03 13:44

Nu har vi jokket så meget i Franks druer, at han li'så godt kan lave vin af dem

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 06-09-03 21:48

Hej CLAN

Inden jeg læste dit sidste indlæg, tænkte jeg nøjagtigt som du skriver:
"Nu har de jokket så meget i mine vindruer, at jeg li'så godt kan lave vin af dem.

Meget skægt. To sjæle én tanke.

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 06-09-03 21:55

Da jeg ikke rigtigt kan finde ud af det med vindruerne, har jeg i dag lavet godt 10 liter hyldebærsaft. Nøj!!!! hvor den smager godt.
Den skal gemmes til vinter, når min kone og jeg "bliver syge/forkølede". Så laver vi en rigtig stærk og varm hyldesaft og kommer et "godt skvat" 80% Kapitain Inderländer Rom i. Drikker den så varm vi kan holde ud og så ind under dynen. Man kommer til at svede rigtigt godt og om morgenen er vi friske igen og kan tage ud i samfundet og passe vore jobs.
Det skulle I prøve

Frank

P.S. Nu træder jeg også selv lidt ud af det oprindelige spørgsmål.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-09-03 14:13

Hey Frank... hvis forkølet, så har jeg noget der hedder "Plankeværkskuren"
Kan sikkert være inspirerende, til din hyldebærsaft...

Der skal bruges følgende rekvisitter:
Krus.
Ske.
Kogende vand.
Sukker.
Stroh Rom.
Seng med dyne.
Et stykke snor.
Et kosteskaft.

1. Med snoren fastbindes kosteskaftet vertikalt i fodenden af sengen.
2. Man kravler under dynen, blander en god stærk grog ved hjælp af kruset, skeen, det kogende vand, sukker og Stroh rommen.
3. Drik den meget varme grog så hurtigt du kan.
Punkt 2 & 3 gentages til der står et plankeværk i fodenden af sengen... så har du glemt alt om din forkølelse.

Stroh rom med samme %'er kan sikkert afløses af din Kapitain Inderländer Rom

Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-09-03 09:28

Hej Frank
Dem her har jeg tyvstjålet fra andre

Citat
Figen vindrue syltetøj.

1,25 kg friske grønne figner, 500g blå druer, 500g grønne druer, 1 vanillestang, 2 kg brun farin, 1 l vand.

Fjerne lidt af skallen på hver figen, tag druerne af stilken og skyl dem grundigt. Skær vanillestangen over på midten og skær derefter igennem på langs. Vand, brun farin og vanillestang sættes over i en tykbundet gryde. Når sukkeret er smeltet, skrues ned på lavt blus, druer og figner tilsættes lidt ad gangen. Lad det simre ved svag varme i ca. 5 timer, fjern vanillestangen. Hældes på skoldede og atamon skyllede glas og luk med film/bagepapir og derefter låg.

og så lige en til

Citat
Skyl et kilo blå eller grønne druer og bland dem med 600-700 g. sukker, 1 tsk. vinsyre og 1 tsk. flydende atamon. Stil dem koldt et par dage og rør nu og da, til sukkeret er opløst. Herefter hældes syltetøjet på glas, der bindes til.

Hygge...
Søren

Godkendelse af svar
Fra : Franksp

Dato : 17-09-03 09:11

Tak for svaret VMEK.