/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Specielle rj45 stik til blødt UTP-kabel
Fra : iballan1
Vist : 2159 gange
50 point
Dato : 03-09-03 21:25

Jeg har lagt et blødt UTP-kabel (patchkabel) ind til min nabo. Problemet er at jeg døjer med at få stikkene til at bide fast i det bløde kabel. Det plejer at gå let med de hårde installationskabler. Er der nogen der ved om jeg kan få nogle stik der "bider" bedre på kablet??

Mvh Morten Søndergaard

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 60 point
Dato : 03-09-03 21:32

Hej iballan1

Ja det kan du såmænd godt. Jeg vil da mene et vægstik hos dig og et hos naboen vil være helt perfekt. Stikkene her samles med selvskærende klemmer og virker derfor på både bløde og hårde kabler, har det selv. Samtidig får i begge en nydelig installation
Stikkene laves bla. af LK-nes og kan købes hos Solar og Louis Poulsen.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 03-09-03 21:35

Min erfaring er at der kan være stor forskel på hvor godt rj-45 stik er produceret, måske det kan hjælpe ved blot at købe nogle stik fra en anden leverandør.

Jeg har selv gode erfainger med produkter fra www.thiim.dk
rj-45 stik er at finde i forskellige udgaver på http://www.thiim.com/asp/prlst.asp?lqry=&kat=computer
C.Thiim sælger også nogle plast muffer som kan give god ledningsaflastning på kabler som man selv laver.

mvh. Per

Kommentar
Fra : iballan1

Dato : 03-09-03 22:07

Jeg bruger i forvejen selvskærende stik, men kunne godt bruge et råd fra én, der har erfaring med at samle bløde kabler. Er ikke interesseret i at sætte vægstik op.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 03-09-03 22:47

>srhansen,
Solar og Louis Poulsen, handler de også med private?

>iballan,
selve stikkene, de små gennemsigtige plast dimser, de fåes vist ikke som andet end selvskærende, det er en del af det geniale ved designet.

Jeg har imidlertid ikke tidligere set, at der var forskel på stikkene til bløde og hårde kabler, for mig har det altid været vigtigt at få den helt rigtige længde på de ledninger som stikker ud fra den grå plastkappe.
De otte tynde ledninger lægges derefter i rækkefølge og klippes lige, så de paser helt i bund ved de skarpe kobber baner som bliver klemt ned i selve kobberledningerne.
Det er vigtigt at den grå plastkappe næsten ikke kan nå ind under det V af plast som trykkes til at holde på plast kappen.
På den måde så skal der mokkes godt i plast kappen for at få den dybt nok i stikket til at plast V'et kan klemme på den grå plastkappe.

Fordelen ved denne fremgangsmåde, det er at ledningstrækket kommer til at være i plastkappen og ikke i kobberkablerne i de par cm som er tættest på stikket.

I princippet så skal et CAT5 stik derefter proppes fyldt med uretan plast, så det hele bliver støbt godt sammen. Man bør også benytte muffe/tylle som også fyldes med uretan plast.

Ellers vil selv meget let træk i bablet hurtigt give løse og dårligt elektriske forbindelser på kobberet, og det må ikke kunne ske på et CAT5 kabel. Ellers vil man hurtigt stå med et kabel som kun er CAT3, og derfor kun egnet til at køre 10Mbps på.

Detaljen med at kablet kan vride sig løst fra stikket, er årsagen til at lange kabel træk har godt af at være vægmonterede, eller i det mindste være monteret med et par kabel strips, på den sidste meter før stikket, så der aldrig kommer træk i kablet ved selve stikket.

Håber at dette kan være til gavn.

mvh. Per

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 03-09-03 23:53

Hej Per
Det ved jeg faktisk ikke om de gør , LK-NES produkter forhandles dog mange andre steder så det burde ikke være et problem. Med selvskærende glemte jeg at de sædvanlige rj-45 han stik jo også er selvskærende. Vægstikkende skærer med en anden type klemme en lukke anordning med aflastning.
Da iballan1 ikke er interesertet i vægstik antager jeg at det er "han" stik der så ønskes benyttet. Dem samler man ved at afisolere mindst muligt af den bløde kappe for at aflastningen, der jo også sidder i de stik, har maksimal berøringsflade med kappen. Stikkene samles lettest med en tang til formålet (koster vist ca 80 kr). Det er dog en god ide som Per skriver, så at fylde stikket med et hærdende materiale.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-09-03 07:51

En lodde kolbe og noget lodde tin,læg en lodning på enderne.
Bare et foreslag.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-09-03 08:07

og fikser kabler i væg på karm eller hvor det nu passer.

Kommentar
Fra : kj1

Dato : 06-09-03 10:42

Hey

Der er forksel på RJ45 stik om det er til Stivt eller blødt lednign.

Til det bløde ledning bruges der stik, hvor messingstiften kun har 1 "blad" i midten af ledningen og det skærer så igennem ledningen, og det stik kan umilbart ikke bruges til stiv ledning, da "bladet" vil smutte ved siden af kobberet

Derimod til stivt kabel skal man bruge nogle stik med messing skær der ligner en gaffel, der er 3 blade på mener jeg, 2 på den ene side og 1 på den anden side, tror måske de kan bruges til blød også.. men tror ikke det er så godt

Best regards

Kommentar
Fra : iballan1

Dato : 06-09-03 16:14

Det var sådan noget jeg ville høre. Ved du hvor jeg kan få de omtalte stik?

Kommentar
Fra : kj1

Dato : 06-09-03 16:33

Nope ikke umilbart....

Godkendelse af svar
Fra : iballan1

Dato : 07-02-04 10:22

Tak for svaret srhansen.

Ved godt at pointene kom lidt sent......