/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
ADSL kontra Bredbånd
Fra : Sorenk
Vist : 574 gange
50 point
Dato : 03-09-03 21:10

Er der nogen der ved hvad forskellen er på en ADSL og en Bredbånds forbindelse??
eller er det, det samme.
Hvad er EVT bedst, til prisen.
PFT Søren K

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-09-03 21:24

Du kan få bredbånd via ADSL eller kabelnet.
Ja det er det samme.
Jeg bruger TDC som måske ikke er billigst, men det virker stabilt.
Her er en prisliste. http://www.clickpoint.dk/pristjekket/adsl.htm
Emesen.

Accepteret svar
Fra : CiberAmigo

Modtaget 60 point
Dato : 03-09-03 21:25

Hej sorenK

Bredbånd er en betegnelse for linier der defineret, som over 2 MBit/s.

ADSL betyder "Asykron Digial subscriber Line", og er en linie som man bruger på sin telefonforbindelse. Man kobler en liniesplitter + (ADSL)modem til sin telelinie og kan så ringe og gå på Internettet samtidig.
En ADSL-linie kan godt være over 2MBit/s, så ADSL kan altså godt være bredbånd.

Når du siger bredbånd tror jeg du mener, at man har en direkte linie til internettet, uden om telefon-nettet, altså en fiberoptisk-forbindelse.
Det er ret dyrt, og derfor er det mest firmaer og uddannelses-institutioner der har det.
Der er dog kommet mange boligforeninger, der har fået langt bredbånd ind i ejendommen, og dermed har bruger fået mulighed for at kunne gå direkte på nettet.

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 03-09-03 21:48

Lige en tilføjelse
Bredbånd er defineret af telestyrelsen som 2Mbit/s både upload og download, så ADSL kan ikke være Bredbånd, da ADSL er begrænset til en upload på ca 800Kbit/s. I praksis tror jeg dog at ADSL linier dækker de flestes behov

mvh srhansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-09-03 22:01

Hvad betyder så dette.
Med TDC Bredbånd kan du bl.a.:
Tale i telefon og være på internet samtidig
Være på nettet med lynhurtig hastighed – op til 2 Mbit/s.
Ubegrænset bredbånd
Hastighed (Kbit/s) Pris pr. måned**
256/128 350 kr.
Emesen.

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 03-09-03 22:05

Hej

Ja, tilføjelsen er selvfølge korrekt.

Jeg tænkte bare at, ADSL er en del af DSL-teknologien, så hvis man har en SDSL-linie...nej, det var jo kun ADSL der blev spurgt om.

SDSL betyder "Synkron Digial subscriber Line" opg betyder at man har lige meget up/download, hvor man med ADSL, har mere download i forhold til upload, deraf ordet Asynkron.

Da de fleste private brugere, som skal på nettet, har mere behov for download, end opload, er det derfor mest hensigtsmæssigt, at man har ADSL. SDSL er jo noget dyre at leje.

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 03-09-03 22:12

Hej emesen

256/128 Kbit/s betyder at, du har 256 kbit/s til download, og 128 Kbit/s til opload.

Dvs. at det er en ADSL-linie som du jo så kan købe hos TDC, men prøv lige at gå ind på Tele2 de giver den samme hastighed for den halve pris.

hvis du læser mit første svar, kan du se, det der med at gå på nettet og tale telefon samtidig

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 03-09-03 23:01

>emesen

"Hvad betyder så dette.
Med TDC Bredbånd kan du"

I mine øjne så betyder det, at TDC har en god marketings afdeling, og at de har opfundet en betegnelse som ligger ud over det som telestyrelsen har defineret. Den nye betegnelse er: "TDC Bredbånd"

TDC marketing folkene ved at ordet bredbånd sælge godt, de ved også at langt de fleste vil være tilfreds med at have en ADSL forbindelse, så hvorfor ikke definere et produkt som har et godt navn, og som i praksis vil føles som om det leverer det samme som en vaskeægte bredbåndsforbindelse.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 03-09-03 23:06

vil lige sige at adsl-linien max. har upload på 512 :)

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 03-09-03 23:27

>vil lige sige at adsl-linien max. har upload på 512 :)

I hvert fald hos TDC, er det sådan.

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 03-09-03 23:40

Hej Misteryman
Det er Korrekt at det er den vare den udbyder har valgt at tilbyde, men med ADSL er det muligt at opnå hastigheder på 8Mbit downstream og ca, 800Kbit upstream. Da hastigheden meget afhænger af "kobberets" kvalitet samt ikke mindst afstanden til centralen tilbyder de (smart nok) linier med en hastighed de kan love flertallet inden for en given radius til centralen.
Cybercity tilbyder f.eks. linier med en hastighed ned på 8Mbit.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 03-09-03 23:49

hej srhansen

Men hedder det så ikke HSDL eller GS.HDSL?

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 04-09-03 00:04

Hej igen

Nej de giver mulighed for endnu større hastigheder, men de har vist nogle tekniske problemer med inteferens med det almindeligt modulerede telefonsignal.

Iøvrigt definerede Webster allerede i 1956 bredbånd som blot to eller flere transmissioner på den samme linie ved forskellig frekvens:
Citat
Pronunciation: 'brod-"band
Function: adjective
Date: 1956
1 : operating at, responsive to, or comprising a wide band of frequencies <a broadband radio antenna>
2 : of, relating to, or being a communications network in which a frequency range is divided into multiple independent channels for simultaneous transmission of signals (as voice, data, or video)

http://www.m-w.com/cgi-bin/dictionary, søg på broadband.

Det pudsige her er så at ISDN f.eks. teknisk set også er bredbånd, men det er jo nok ikke så atraktivt at sælge

Telestyrelsens definition er dog lavet i samråd med mange andre lande, så det er den definition man er blevet enige om er gældende idag. At visse udbydere så vælger at læne sig op ad definitionen fra 1956, kan man ikke forbyde dem, omendt det er noget "søgt" og så ovenikøbet at lancere produkterne på så indkonsekvendt en måde.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 04-09-03 00:25

Hej srhansen

Det var faktisk meget interessant, at det er noget man har defineret så tidligt (1956), jeg troede at det ar noget "nyt", altså inden for de sidste 20 år.

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 04-09-03 02:23

De eneste der kan levere bredbånd på vilkår der kan sammenlignes med teleselskabernes adsl er Dansk Bredbånd. De er en afspaltnig fra det svenske Bredbandsbolaget. De leverer til boligforeninger på 200-300 og op, 10mbit i begge retninger til samme pris som adsl.
At kalde adls bredbånd er som flere har været inde på rent reklamegejl.
Et ofte overset fænomen er at man ved almindlig brug sender lige så meget som man modtager. Jeg har en 512/128 fra Cybercity og har siddet og arbejdet med mail og browsing ca. tre timer og har sendt 6229 pakker og modtaget 6076.
vh Søren

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 04-09-03 05:07

Om regulær bredbånd
Faktum er, at der er en række spillere på det danske marked, som kan levere bredbånd til fx. boligforeninger, men enhver kan faktisk modtage disse leverancer, hvis man er villig til at betale det som det koster.

TeleLet, Dansk Kabel TV, Delcom er tre som jeg har været til møde med, og de kan alle levere traditionel bredbånd.
Prisen er 75-145 kr. pr. mdr. pr. bruger. Til den pris leveres fra 2Mbps til 4Mbps pr. 100 medlemmer.

I vores tilfælde er vi ca. 2000 medlemmer, så hvis alle meldte sig til, så ville vi altså kunne få en 80 Mbps forbindelse til deling. 80% vil kun surfe og email'e det vil efterlade en god forbindelse til resten af os.

Hvilke hastigheder kan man få på et sådant delt net?

Prøv at læse denne klagesang: http://bryggenet.dk/forum/viewtopic.php?TopicID=739
Her er der en som er blevet skældt ud for at have kørt med en hastighed på 1,67Gbyte i timen, de seneste 125 dage. Og han var kun den værste af fem båndbredde stor-forbrugere. Denne bruger kørte altså med ca. 460Kbyte/sekund eller 3,7Mbps

Så Søren K, hvad er bedst og billigst?
At købe din egen forbindelse, eller at slå sig sammen med naboerne, og så få sig en regulær gang bredbånd?

512/128 kbit/s til 395 kr. pr. md som det for tiden koster hos Cybercity, eller 3700/3700 Kbit/s for 135 kr. pr. måned når man slår sig sammen med naboerne, du vælger.

Nå, nu er det jo ikke alle der lige kan overtale 3000 naboer til at slå sig sammen om at lave en fælles internet forbindelse, som de har på bryggenet, som dette eksempel er fra.
Og jeg vil heller ikke opfordre nogen til at misbruge en fælles recource på denne måde. Vedkommende fik jo netop skældud, eller blev smidt af, fordi vedkommende ikke kunne forstå at begrænse sin aktivitet, til noget som kunne forsvares i retten.

Jeg syntes bare, at det giver et interessant perspektiv på hvad vi alle sammen egentligt burde betale for en effektiv internet forbindelse.

mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : Sorenk

Dato : 05-09-03 19:53

Tak for svaret CiberAmigo.