/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
www.Map24.dk Via punkt!
Fra : kpm10
Vist : 1915 gange
500 point
Dato : 03-09-03 18:15

Hej

Jeg har en lille sag kørende med told&skat om hvor langt jeg egentlig har på arbejde.

Told&skat bruger åbenbart kun www.krak.dk til at beregne afstande, men jeg har lige fundet ud af at www.map24.dk faktisk giver mig ret! men for at det bliver helt præcis med den rute jeg køre bliver jeg nød til at indsætte et via punkt, jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor jeg kan gøre det henne, er der nogen der ved det?

Evt. hvis der er nogen der kender til nogle andre ruteberegningshjemmesider?(langt ord!)

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 03-09-03 18:58

Det er naturligvis fint med lidt hokus pokus, men det er måske værd at gøre opmærksom på de faktiske regler:

Når man skal afgøre distancen imellem arbejde og hjem, skal man tage udgangspunkt i den normale transportvej. Den normale transportvej er defineret som den strækning, der skal tilbagelægges med bil og under hensyntagen til:

· givne geografiske forhold,

· det tidsmæssige forbrug,

· en økonomisk rimelighed.

Der kan opstå spørgsmål om benyttelse af motorveje frem for kortere strækning ad mindre veje.

Ligningsmyndighederne skal i disse tilfælde lægge betydelig vægt på den skattepligtiges eget valg af transportvej, men må i øvrigt tage hensyn til ovennævnte forhold.

Der kan desuden fratrækkes befordringsfradrag efter ovennævnte regler ved transport til uddannelsessteder, hvor den pågældende modtager undervisning i efteruddannelsesøjemed som led i arbejdet. Dette forudsætter, at lønmodtageren ikke har modtaget skattefri befordringsgodtgørelse af arbejdsgiveren. Hvis dette er tilfældet, vil der ikke være fradrag efter ovennævnte regler.

Det betyder i praksis, at det som udgangspunkt er din valg af vej, der tæller, så længe dette valg er rimeligt (fed gummiparagraf !!). I praksis har jeg selv prøvet om at blive bedt om at dokumentere noget, der afveg 8% fra skattevæsenets egne forslag.

Jeg kan da fint anbefale Krak, der som regel passer, og hvor det jo er let at lave et via-punkt. Men ingen af disse automatiske programmer har en garanti for, at det passer helt (måske skal man ind på bagsiden af en bygning, hvor krak's viser til forsiden osv.

Men da jeg selv skulle dokumentere det, ringede jeg til told og skat og sagde til madammen, der tog telefonen, at jeg agtede at tage videokamera med på arbejde, og optage fra vi kørte hjemad og til vi ankom. Det var min mening af fotografere vejskilte og km.tæller (og i øvrigt rigtigt svine dem til i mikrofonen). Hun svarede, at de ikke havde video på arbejde, men jeg tilbød hende at låne hende min. Hun svarede så, at de heller ikke havde TV, hvortil jeg tilbød hende, at hun kunne låne båndet i en weekend.

Dette var åbenbart hovedet på sømmet: Hun ville lige tale med sin chef. 2 min. efter ringede hun tilbage og foreslog, at "jeg kørte en alternativ vej". Dette skal forstås sådan, at hun lavede en ruteplanlægning, der passede med mit fradrag og lagde det ind i en sagsmappe som dokumentation.

Min pointe er: Pas på ikke at bruge krudtet på noget forkert. Det er naturligvis fint, hvis du kan finde et program, der giver dig ret - men: Det er pr. definition som udgangspunkt automatisk dig, der har ret (så længe det er rimeligt). Du skal derfor måske hellere bruge krudtet på, hvorfor du vælger den vej, som du gør (tidsforbrug, geografisk bøvl eller lignende).

Hvis du i øvrigt ellers ikke snyder, så lad dig ikke standse af en skrankepave !!

Mvh Erling

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-09-03 19:02

Jeg kan ikke finde nogen "via" flag.
Men den besværlige måde er at benytte knappen DIST oppe i tools.
Afsæt første punkt og så tæller den op hvergang du markerer et punkt med v-klik, og slutter med h-klik.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 03-09-03 19:07

Tak for svaret!

Jeg forstår hvad du mener, men det er ikke helt det der er problematiken i den sag jeg har kørende, told&skat acceptere helt fint den rute jeg køre, men min km tæller i bilen er ikke helt enig med krak, imens at hvis jeg bruger map24 passer det en del bedre!

Jeg mener ikke at det er at omgås reglerne, jeg vil bare ikke blive snydt fordi at krak måske "regner forkert"

Kanon ide' med videokamera! det kunne jo faktisk ligefrem være at det var sådan noget jeg skulle ud i, i sidste ende!

Det er rent faktisk omkring 2000kr netto vi snakker om at jeg mister om året hvis de får ret! plus at jeg skal betale tilbage til dem fra de sidste par år!

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 03-09-03 19:09

emesen, den havde jeg også kigget på, men jeg tror det komme til at tage lidt lang tid og måske heller ikke helt så præcist!

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 03-09-03 19:10

Overvej forklaringen om "anden side af bygningen" eller check Krak for omveje (måske er der en blind vej eller et eller andet, som de ikke har fået lukket på deres kort ?

Mvh Erling

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-09-03 19:13

Nej - for det er vist en lang tur du kører. Men din kilometertæller har du vel kontolleret - andre end originaldæk kan give misvisning.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-09-03 20:16

Har du prøvet denne
Ruteplan eniro
http://kort.eniro.dk/query?what=routeform
Emesen.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 03-09-03 21:30

erling, jeg har checket ruten igennem, det er fuldstændig ligesom den jeg køre.......det drejer sig om at jeg får turen til 36,5km krak(og T&S) får den til 33,8km og MAP24 får den til 36,0km

Det lyder jo som småting, men når man begynder at regne det sammen bliver det faktisk til en del.....

emesen tak for den! den ligger sig midt imellem 35,0km! underligt! men der er så heller ikke mulighed for via punkt....

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-09-03 07:31
Kommentar
Fra : bokke31

Dato : 18-09-03 01:08

hejsa jeg har mappoint 2003 fortæl mig din rute jeg plotter ind og sender screen shot til dig med afstand og rute !!