/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvorfor er hundens næse våd og kold?
Fra : CLAN
Vist : 12264 gange
250 point
Dato : 03-09-03 15:32

Strengen har været her før, og nu tages den op igen

Det oprindelige spørgsmål lød som følger:
1. Hvorfor er en hunds næse våd?
2. Hvorfor er en hunds næse kold?

Strengen blev startet af "skingur" Christina på http://www.kandu.dk/dk/spg/21120 som mere eller mindre udviklede sig til en diskussionsklub omkring fordampning, køleteknik og en masse andet teknisk snak + det løse...

Undertegnede fulgte så Christinas streng op med http://www.kandu.dk/dk/spg/21513 hvor jeg tilspurgte jer "out there" om et retursvar, som jeg havde fået fra Dansk Kendel Klubs dyrlæge. Dog savnede jeg et fagligt bevis på diverse teorier omkring det oprindelige spørgsmål.

Nu har jeg så selv kigget nettet tyndt for spørgsmålet omkring våde og kolde hundenæser. På min vej har jeg stødt på mange gode links om hunde, og vil i den anledning fremhæve et af de bedste, nemlig DYRLÆGEN ”DOG-INNS EKSPERTER” http://www.dog-inn.com/ekspert/dyrlaege.htm på denne side er der dog henvisninger, til sider med dyrlæger, som skulle forestille at besvarer henvendelser via nettet. Der er tale om følgende "skrammel"
Dyredoktoren.dk http://www.dyredoktoren.dk/ er noget bras, er kun adresse henvisning til to klinikker (ren reklame).

Dyrenesdoktor http://www.dyrenesdoktor.dk/frame.cfm/cms/sprog=1/grp=1/menu=1/ er kun et debatforum hvor der kan gå op til uger før man høre noget. Har et indlæg som er indsat 26. August 2003 og der er stadigvæk ikke noget respons.

Netdyrlægen http://www.cybernet.dk/users/binhosp bliver slet ikke fundet, men burde nok henvise til Netdyredoktor.dk på http://www.netdyredoktor.dk/ som mere er et opslagsværk end et spørgeforum på nettet.

Netvet.net http://www.netvet.net/ tjahh, når man langt om længe får sig fumlet vej hen til spørgekassen på http://www.netvet.net/dansk/ask_vet/askvet.htm så får man at vide at Brevkassen er midlertidig lukket.... og det har den været LÆNGE!

Det ENESTE som har fungeret er DKK's hjemmeside http://www.dansk-kennel-klub.dk/ og hvor jeg i dag har modtaget følgende email fra deres dyrlæge, vi kalder ham bare "Peter"
Citat
Hej igen

Din formulering er nok ligeså god eller bedre end den, som jeg ville kunne præstere..............
Desværre har jeg ikke mulighed for at hjælpe dig med henvisninger til formel faglitteratur om emnet.

Hvis du møder noget mere konkret undervejs, vil jeg da gerne høre fra dig !

Med venlig hilsen

DANSK KENNEL KLUB
Peter

**************

To: <peterxxxxxxxx
cc:
Subject: Fw: Hundenæser.

Hej Peter

Ja så er jeg kommet hjem igen, men spørgsmålet om den våde og kolde hundenæse spøger stadigvæk inde i hovedet på mig. Jeg er teknikker og søger derfor en rigtig uddybende forklaring, og har søgt internettet tyndt efter disse informationer, men har ikke rigtigt haft held i sprøjten. Har du tid... eller kan du henvise mig til noget omkring emnet?

Min nuværende konklution er som følger:
* Hunden "sveder" og danner udåndingsluft med et højt fugtindhold.
* Den fugtholdige luft kondensere på vej ud af næsen (heraf den våde snude - næsen løber).
* Når fugten fordamper fra snuden, så dannes kulde (derfor den kolde næse).

Det lyder måske underligt for dig, men min nysgerrighed byder mig at søge en uddybende forklaring. Hvilken jeg desværre ikke har været i stand til at opdrive via internettet. Ligefrem at læse dyrlægers pensum er lidt i overkanten, men jeg er MEGET interesseret i, om du på et tidspunkt kunne afse tid til en mere teknisk forklaring, eller kan henvise mig til, hvor jeg kan finde noget omkring emnet.

Med venlig hilsen og ønsket om en fortsat god dag

Søren xxxxxxx

NB: Mit oprindelige spørgsmål lød. Hvorfor bliver en hunds næse våd og kold?

-----Original Message-----
xxxxxx
Subject: Hundenæser.

Hej Søren !

Et hurtigt svar:

Hunde kan ikke svede på kroppen som mennesker. Derfor udskiller de varme og
fordamper dermed væske fra luftvejene. Snuden bliver hermed fugtig.
Den vil være tør såfremt hunden ikke "sveder" så meget......
Er våd næse føles kold og en tør næse føles varm.

OK ?

Med venlig hilsen

DANSK KENNEL KLUB

Dyrlæge Peter xxxxx

Nu har jeg så oprettet denne "streng" til at komme med håndfaste beviser. Lad os sammen optrævle / løse emnet en gang for alle. Håber der sidder et par kommende eller eksisterende dyrlæger, som vil indgå i "analysen" (lad os bare kalde det en debat som anskueliggør', hvorfor hunde har en våd og kold næse).

Jeg starter i det små med 150 points, men påregner lige så stille at hæve op til max. alt efter hvor seriøse kommentarer, der løber ind.

Mvh
Søren

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 03-09-03 16:24

Hold da det var noget af nød at knække og dog men jeg skulle mene at det har ligt med vejer og vend at gøre, en dag så i dag hvor der er fint vejer en 15-20 grader er hundens næse tør og varm i modsætning hvis det var kolt har jeg lagt mærke til at hans næse har været kold og våd. Men jeg mener at det hele har noget med luftfugtiheden at gøre hvordan hunden regerer og der er noget med at hunden har en højer tempertur end vi har, jeg tror det er der vi kan finde løsningen på hundens forunderlige verden

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-09-03 16:31

Hunden holder selv sin næse våd, for at de meget fine lugte/smagsløg ikke skal tørre ind og lukke af. Hunden er jo fra naturen meget afhængig af sin lugtesans.
Årsagen til den kolde snude er fordampningen.
Emesen.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 03-09-03 18:14

....Nu har jeg skrevet til Søs D. Jensen fra "hundenyt" !!! Så må vi se om dét gir pote!

Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 03-09-03 21:46

Hej Christina

Det kan jeg simpelthen ikke svare på. Der tror jeg at du skal have fat i en dyrlæge, som ved noget mere om hundens fysiologi.

Det er jeg virkelig ked af.

KH
Søs
www.hundeskolentrofast.dk

... og det var hvad hun svarede.. men hun SVAREDE da i det mindste!!!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-09-03 21:56

Hej Christina
Godt gået... det er lige hvad jeg er ude efter, svar hvor der henvises til HVOR man har sine info fra, ikke kun noget man så'n ka' huske, at man læste i søndagsudgaven af JP engang for 15-20 år siden. Eller bare formoder at så'n hænger det sammen. Der skal beviser på bordet denne gang... ingen slinger i valsen
OK! Nu var der så ikke rigtigt noget "kød" på dit retur-svar fra Søs-hundenyt
Søren

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 03-09-03 22:01

Men VI GIR ALDRIG OP, vel Søren!
Hils fruen forresten....

har du set de nye smileys?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-09-03 22:23

Det er nu Smørum Avisen (4 sider) jeg læser og ikke JP, men ok så afventer jeg de kolde facts.
Men solen står tidligere op her ovre, så vi kan følge med tiden lidt før.
Eyvind.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-09-03 09:27

Go værkstedshumor emesen, god værkstedshumor

Kommentar
Fra : JASO

Dato : 04-09-03 09:43
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-09-03 10:43

JASCO -> Right! Prøv liiiige at læse, hvad jeg skriver i starten. Spørgsmålet blev stillet for ca. 2 uger siden (26. August 2003) på dit anviste link. Er der mon et svar?... NOPE!

Kommentar
Fra : JASO

Dato : 04-09-03 11:11

Jeg kan IKKE se at du har været inde på http://www.dyrlaegevagten.dk/ før !

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 04-09-03 11:21

Du kan se det i de tråde, der linkes til

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-09-03 11:25

Hej JASO... undskyld! Det fremgår heller ikke af mit indlæg, men til orientering (fandt jeg lige ud af), så er dit link og mit http://www.dyrenesdoktor.dk/frame.cfm/cms/sprog=1/grp=1/menu=1/ pokker ta' mig den samme hjemmeside, nemlig Dyrlægevagten.... hmmm! Kært barn mange navne.
Håber du kan tilgive min fejl
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-09-03 14:47

Hov! Glemte helt at svare Christina
Nope! Ikke give op før der ligger beviser på bordet (og det var ikke for at fornærme emesen at jeg nævnte JP. Tror nu heller ikke han tog det så alvorligt)
Jow'jow... jeg har skam set alle de nye flotte Smileys - godt gået
Jeg skal nok hilse Sanne (skal med garanti hilse tilbage), og du må så hilse Jesper herfra
Puhhh! 32 grader på terassen (må ud i køleskabet og finde en grøn tingest). Har sikkert i morgen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-09-03 17:01

Ja lille børn, her er så svaret:
En hunds næse er ikke altid våd, til tider er den tør/løber/skaller af. Det meste af tiden vil en glad hund hele tiden slikke sin næse og derfor er den våd. Når hunden ikke har det godt vil den ikke slikke sin næse og den vil derfor virke tør. Bulldogs og andre hunde af denne type har næsen siddende så højt, at tungen ikke kan nå toppen som derfor vil være tør.
Dokumentation på engelsk her:
http://www.straightdope.com/mailbag/mdognose.html
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-09-03 18:59

Jeg har snydt lidt og spurgt her:
Du har stillet følgende spørgsmål til BiblioteksVagten:
Hej!
Hvor kan jeg finde oplysning om "hvorfor er hundens snude våd og kold."
Jeg har ledt og ledt på nettet uden resultat.
Venligst Eyvind.
BiblioteksVagten vil svare på dit spørgsmål så hurtigt som muligt
inden for vagtens bemandede åbningstid:
Og svaret var.
Kære Eyvind
Jeg har spurgt den lokale dyrlæge:
Hunden har en stor fordampning fra mund tunge og snude.
Ved snuden findes en stor mængde sved- og fugtkirtler.
Denne fordampning gør, at snuden er våd og den føles kold.
Med venlig hilsen
BiblioteksVagten / Mette Egelund
Dette passer ikke til den forrige forklaring på Engelsk.
Så jeg må vist melde pass, eller også er der ikke nogen der ved det med sikkerhed.
Eyvind.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-09-03 19:19

Der ka' du bare se Eyvind! It's a f****** jungle out there
Nok noget hen a'la hvordan en kat spinder - det er der vist heller' ikke noe'n der ved

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-09-03 19:41

jeg opgi'r

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 06-09-03 13:25

Jeg har en mail som jeg tror i godt vil se fra en dyrlæge men det jeg ikke er klar over er hvordan setter jeg den ind på kandu så i kan se den
H Tom

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-09-03 17:49

Du markerer mailen så den blir blå, trykker i "rediger" på "copy", åbner denne tråd, klikker i dette felt, trykker oppe i "rediger" igen og klikker "indsæt".
mvh

Accepteret svar
Fra : tom34

Modtaget 250 point
Dato : 06-09-03 23:04

Tak for jeres mail.
Det er rigtigt , at hunde oftest altid har en let fugtig og kølig snude.
Det er imidlertid ikke altid tilfældet , men hos de fleste er det.
Man ved faktiske ikke hvorfor det er sådan. Jeg kunne selvfølgelig godt
digte en eller anden selvopfunden historie , men man ved det ikke. Vi må
blot konstatere , at sådan har naturen skabt hunden.
Altså , den kølige og våde snude har ikke noget med vejret og/eller
lugtesansen at gøre.

M.v.h. : Dyrlæge ; Per Nyvang Mariussen
Vejle Dyrehospital & dyreklinik
www.vdk.dk
_____________________________
----- Original Message -----
From: "Tom & Tove" <4922670m001@stofanet.dk>
To: <vdk@mail.tele.dk>
Sent: Thursday, September 04, 2003 8:51 PM
Subject: våd og kold næse

> vi sider nogle stykker og snakker om hvorfro en hunds snude næsten altid
er
> våd og kold. Har det noget med vejret eller har det noget med dens
> lugtesands at gøre. Vi håber meget at i vil hjælpe med at besvare dette
> spøgsmål.
> mvh Tom
>

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-09-03 23:08

Men jeg tror nu alligevel det har noget med lugtesansen at gøre. i en af mine mange netsøgninger faldt jeg over et sted, hvor der stod at hunden kan skelne 2000 dufte fra hinanden på samme tid, men at det er lettest når luftfugtigheden er på 65 % eller sådan noget i den retning. Så min teori er, at hunden skaber et område omkring sin næse, hvor luftfugtigheden er passende. Selvfølgelig kan jeg ikke finde linket igen...

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 06-09-03 23:25

jeg tror på dig skingur jeg så selv noget i tv for noget tid siden hvor de viste hvor meget en hund kunne opspore, men det tænke jeg ikke lige på da clan satte det her igang som nu er slut, jeg skulle nok også selv havde vist det da jeg har en hund som har 50% jagt i sig

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-09-03 14:45

Lidt short-cuts

* Marker alt i aktive vindue = Ctrl+A
* Kopier det makerede = Ctrl+C
* Indsæt det markerede = Ctrl+V

F.eks trykker jeg altid Ctrl+A og Ctrl+C inden jeg sender på kandu da jeg tit har oplevet at blive smidt af midt i en afsending. Så har jeg hele mit indlæg liggende i computerens clip-board, og når jeg er logget på igen, kan jeg indsætte hele skidtet ved at trykke Ctrl+V (har sparet mig for mange... for f***** da også).
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-09-03 13:36

Tom kom også med denne (på et af de andre link)
Citat
hej Tom
Tak for din mail
Jeg kender ikke den fysiske årsag til hundens kolde og våde næse. Men jeg ved at hunde der har svært ved at finde færd på feks. spor eller eftersøgning (hvis færden er svag og eller det er meget tørt) ofte slikker sig om snuden for at fugte den for derved bedre at kunne finde eller følge en lugt.
Men det kan da være der er andre der ved hvorfor hundens næse kan blive kold og våd så prøv at stil spørgsmålet i debatforumet på min side. Man ved jo aldrig. http://www.fonager.dk/forum/forum.asp?master_id=8497
Venlig Hilsen
Flemming Christensen
www.hunden.ch.nyka.dk
H Tom

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-09-03 13:43

Blinker med lampen... ringer med klokken
Sidste udkald til en løsning... som vi endnu ikke har fundet
Tom ligger på en 1'ste plads i mit hierarki, det gør han for det ENORME benarbejde, han har udført ind til nu, også på de andre små påmindende strenge
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 09-09-03 16:51

Kære Tom

Hunde sveder gennem tunge og snude, derfor kan den tider være kold og våd. Når hunden eksempelvis har feber er snuden varm og tør.

Kilde: To bibliotekarkolleger

Med venlig hilsen
Sanne Kristiansen
det var det hun kunne finde på et bibliotek gud ved om hun rejste sig fra stolen
hilsen Tom

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-09-03 18:12

ding... ding! Blinke... blinke!
Lukker og slukker i morgen... tror jeg nok!
Søren

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 10-09-03 18:27

kære clan
nu kan du da ikke forlange mer" det må da snart få en ende, hele landes dyrlæger og bibliotekar har været på overarbejde de sidste dage
H Næh, sløv server du...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-09-03 10:53

Tom du drømmer ikke om, hvad jeg kan finde på at forlange

Nå ja men som Shubidua siger/synger... alting har en ende!

Vi har ikke formået at skaffe BEVISER på problematikken, meeen vi er da kommet et godt stykke vej. I min lille verden, så er vi kommet til følgende svar:

1. Hvorfor er en hunds næse våd?
Fordi hunden sveder! Om fugtdannelsen så skyldes høj luftfugtighed i udåndingsluften eller svedkirtler på snuden, ja det er der stadig en hel del uenighed omkring... men jeg kan altså ikke få øje på de der kirtler.

2. Hvorfor er hundens næse kold?
Fordi der ved fordampning af væske sker en nedkøling. Næsen kan være tør og kold, men det skyldes sikkert at fordampningen kan følge med væskedannelsen, eller fordi hunden ikke længere sveder... næsen vil senere blive lun/varm igen.

Der er åbentbart en hel del uenighed om emnet hos dyrlæger og andre "hunde-venner". Det hersker der vist ikke tvivl om, hvis man gennemlæser denne streng.

Vi er li'som gået i stå... kommer ikke videre. Lad os konkludere at vi har fået en ½-løsning på problematikken.
Der har været mange gode og forklarende ting om emnet på denne streng. Der har været facts, løse rygter, forvirring og lidt humor osv.

Jeg har valgt at tom34 skal ha' lov til at indkassere points, ikke fordi vi sidder med et svar, men for hans enorme "benarbejde" og udviste interesse for emnet - det skal du ha' tak for Tom!

Tjaaahhh! Det er vel ikke så meget mere at komme med, andet end ønske jer alle en fortsat god dag.
Takker for en god debat
Søren

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 11-09-03 10:56

Ævs, - ingen pral i natur og teknik timen til mig så....

Men du glemmer een... hundens næse er våd FORDI det gør det lettere for den at sortere i de to tusind duftindtryk, den kan registrere af gangen!

kh Chris

Godkendelse af svar
Fra : CLAN

Dato : 11-09-03 10:56

Tak for svaret tom34.

Jeg har valgt at tom34 skal ha' lov til at indkassere points, ikke fordi vi sidder med et svar, men for hans enorme "benarbejde" og udviste interesse for emnet - det skal du ha' tak for Tom!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-09-03 11:02

Hej Christina... ja, sorry! og dog... jeg har set blodhunde + jagthunde "på sporet" (med tør snude).
Desværre blev det ikke til de vise sten. Jeg tror jeg vil prøve at læse til dyrlæge
På den anden side.... naaajjj, et er jeg nok blevet for gammel til + de har jo heller ikke en løsning
Kan du hilse omkring dig
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-09-03 11:08

NB: Så i øvrigt noget i går på Animal om hundens evne til at opspore brandfarlige materialer og døde mennesker. Meget facinerende... der var bla. 3 Dopermans som fandt et lig 3 m. under jorden (der var enda lagt råddent kød på ca. 2 m. dybde - ovenpå / ved liget som lå i 3 m.). Ditto en Labrador som fandt et nedstyrtet fly på 20 m. vand med "lig i lasten".