/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Træstub
Fra : jo88
Vist : 9983 gange
100 point
Dato : 03-09-03 13:57

Vi har fældet et par træer, og vil gerne have træstubben til at rådne. Jeg har læst et sted at man kan komme noget ned i træet, men hvad?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 03-09-03 13:59

Et Kobbersøm slår træet ihjel.

Kommentar
Fra : Mandrake666

Dato : 03-09-03 14:02

Hvis man borer huller og hælder syre ned i hullerne, så skulle det "dræbe" rødderne, så stubben hurtigt rådner.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-09-03 15:06

Kobbersøm virker. Kloge mennesker siger også at en forsigtig pensling med round-up er særdeles effektivt.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-09-03 15:24

Jeg tror 3773 tænker på mit tidligere råd. Pensl med Round up om efteråret når safterne trækker nedad, men det skal være på et friskt snit. Så skær 5 cm af igen om et par uger og pensl.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-09-03 15:35

Det var nu ikke dig jeg havde det fra Stig (og jeg har ikke selv afprøvet det). Til gengæld fik jeg bugt med en hyld, ved at save den ned og pensle med toxan (plænerens). Det klarede den ikke!

...og Skingur, eet søm er nok i underkanten.

...og Jo88, du kan også bore et par huller og banke kobberrør i, det er lidt nemmere at skaffe en kobbersøm (sømmene skal du købe, kobberrør finder du i metalkassen på genbrugsstationen, hvis du ikke selv har en stump liggende).

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 03-09-03 15:38

Jeg har prøvet med stubben af et birketræ. Jeg dækkede stubben over med et stykke plexiglas, lod den stå et år og tørre, så borede jeg en del 15 mm huller så langt ned i stubben jeg kunne og begyndte at fylde dieselolie i disse huller hver dag i vel omkring 14 dage. Da stubben ikke kunne suge mere fik den lidt sprit og en tændstik. Det røg en del i starten, men gik så over til nærmest at gløde og efter et par døgn var den brændt ned under jordoverfladen. En langvarig proces, men det virker.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-09-03 15:39

Så forresten også engang et eller andet med at pakke stubben ind i en sort plastiksæk, sådan for at få den til at gå hurtigere til.

Og ellers kan du prøve at finde en havemand/entreprenør med tilladelse til sprængning. Han får sådan en karl op på en tiendedel sekund.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-09-03 15:42

>Dabj jeg kan ikke rigtig lide tanken om at hælde diesel olie i jorden - og ja ja, du sagde du hældte det i roden, men blev det der altsammen?

Det ligner lidt Troels Triers: " Havde vi noget der var giftigt, gravede vi det bare ned!".

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 03-09-03 16:00

-> 3773 Jeg hældte kun i hullerne og kun hvad den kunne suge, men om noget er trukket ud i jorden vides ikke. Stubben var omkring 50-60 cm i diameter og jeg brugte 5 ltr. så en evt. forurening er til at overse. I øvrigt står mine roser flot hvor stubben har været, og jeg sparede 6 måneders gravearbejde. *GG*

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 03-09-03 16:14

Tjaee Dabj, jeg mener at kunne huske at 1 liter olie giver afsmag i 1000 m3 vand (forbehold for min svage hukommelse). Så "kun" 5 liter dieselolie er, ifald ovenstående er korrekt, forurene 5 000 000 liter grundvand, således der er afsmag af diesel olie i dette. Korrekt set er det meste af olien formentlig blevet hængende i træroden, men garanteret ikke alt.

Havde du fulgt med i debatten om oprensning af giftgrunde tror jeg ikke du ville have gjort noget sådant. Olie er noget af det mest trælse at oprense. Almindeligvis er du nødt til at bortgrave jorden og brænde den!. Jeg ved fra oprensning af grunde med triklorethylen at det er forbavsende lidt der skal til for at du har mål (og smagbare) forureninger. Til gengæld koster det samfundet ekstremt mange skejser at man omgåes opløsningsmidler, olie mv temmelig lemfældigt, når skidtet skal fjernes igen.
For at vende tilbage til Triklorethylenen - jamen der troede man at "det fordamper bare". Det gjorde det bare ikke - ihvertfald ikke altsammen. Det gav så en rigtig dejlig oprensningsentreprise i Hedehusene og en mere i Hedensted. Og her snakker vi mange mange millioner hvert sted.

Nu ved jeg godt at 5 liter må siges at være en bagatel. Problemet er bare, hvis 100000 mennesker synes det er en bagatel, hvad så.

Fint du fik din rod væk, jeg synes bare det er et dårligt råd.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-09-03 16:43

Det rigtige svar er : Lej en stubfræser. Når du har fræset stubben væk, fylder du hullet med flisen. Nu kan bakterier, insekter og andet godtfolk hurtigt komme til fadet Du er af'e med stubben på 'no time'.

Stubfræser ??? Her : http://www.mertznielsen.dk/DanishSite/TextElements/txtStubfrasereMain.htm

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : jo88

Dato : 03-09-03 17:46

Tak for svaret 3773.