/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
200 Ekstra til det rigtige svar..
Fra : JensT
Vist : 509 gange
200 point
Dato : 03-09-03 01:53

på dette spørgsmål:
http://www.kandu.dk/dk/spg/21817

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 03-09-03 01:57

Hvad er det, du mangler, i forhold til de svar, du har fået ? - Har du prøvet dem - hvor gik det galt ?

Mvh Erling

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 03-09-03 02:00

Se original spørgsmålet..

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 03-09-03 02:21

Øh, ja - men jeg forsøger at gennemskue, hvad du har prøvet at de anbefalede løsninger.

Såvel i win 98 som i XP ligger der i kontrolpanelet en guide til netværksopsætning. Disse skal køres på begge maskiner. Du ska køre den, der hedder opsætning af hjemmenetværk. De første ting giver sig selv. Under arbejdsgruppens navn, er det vigtigt, at du giver den det samme navn. (MSHome er OK, men kan også hedde andet). Da det er 2 forskellige win-versioner, vil jeg ikke anbefale at gemme opsætningen på diskette - kør blot guiden begge steder.

Som jeg skrev i mit indlæg, så husk firewall og at dele mapper.

Når du bruger guiden, vælger windows selv automatisk IP-adresse. Der kan det godt betale sig at gå ind under netværksforbindelser i kontrolpanelet og selv definere dem - primært for at få en nemmere opsætning af firewall'en

Som VMEK skrev, så

Brug IP-adresserne: 192.168.0.1 og 192.168.0.2 til de 2 PC'er
Submaske: 255.255.255.0

Sæt routeren op med IP'en 192.168.0.3 (her ville jeg vælge 192.168.0.0 - men det har ingen reel betydning, hvilket valg du tager.

Hvis du ikke kan sætte dit netværk op ud fra denne beskrivelse, må du altså lige uddybe, hvad det er, som sker.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 03-09-03 02:35

Det er naturligvis sat op a'la din beskrivelse..
Hjalp ikke - Se beskrivelsen af redirigering af WIN98 maskinen i original spørgsmålet.
Derudover selv ved DHCP'en fra routeren (i stedet for fast adr i WIN98) knaldes WIN98 maskinen ud af nettet - stadig med samme skæve IP - Ved indtastet IP beholder den den sålænge den ikke er på nettet - i samme øjeblik den kommer på kastes den tilbage på den skæve IP.
Jeg går ud fra at den anden spørger anvender DHCP fra routeren. Skulle ikke gøre nogen forskel.
Så selv om det er routeren, der tildeler adresse, så....
IMO totalt uoverskueligt hvad der sker der
Jeg kørte det (forsøgte) i et wireless system (Zyxel 2000 router)

HAR DU PRØVET WIN98 og XP PRO sammen?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 03-09-03 02:37

Hej Jens,

jeg er enig med Erling_L, vi har stadig brug for at vide hvad der går galt på dine maskiner.

Jeg forstår at begge maskiner kan komme på internettet. Rigtigt?

Så kan du vel også pinge mellem maskinerne, dvs. ping 10.0.0.2 og hhv. 10.0.0.3
Dette er i hvertfald metoden til at sikre at de to maskiner kan se hinanden på netværks protokol niveau.

Så er der spørgmålet om at få Windows netværkes niveauet til at virke mellem de to pc'ere.
Hvis du går på Win98 og vælger Andre Computere, hvad ser du så?
Du burde som minimum se de to valgmuligheder "Hele Netværket" og navnet på din Win98 PC
Når du klikker videre på din Win98 så bør du også kunne se det drev/foldere og eller printere der er sharet (delt) på din Win98 pc.

Kan du ikke dette på din Win98 pc, så er der heller ikke andre windows der kan.
Har du problemer med at følge med så langt, så sig lige hvilken meddelelse du får på din skærm.

Den næste forudsætning for at Windows Netværket virker, det er at de to windows maskiner er medlem af samme netværks gruppe.
Er de det?

Mere følger.....

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 03-09-03 02:43

Nå, jeg ser at du og Erling_L også har noget gående.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 03-09-03 02:47

Hallo hallo, jeg JensT har ikke problemet mere - Se original spørgsmålet !!
OG LÆS DET ORDENTLIGT IGENNEM FØR I SVARER
Jeg vil bare gerne se den rigtige løsning på problemet.
Og den er ikke at finde i grundlæggende netværks opsætning!! - For H.. Jeg har været det igennem på kryds og tværs.

Hvis i ikke har prøvet at Sætte WIN98 og XP Pro op i net med router til internettet, så lad være at svare

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 03-09-03 02:49

Under guiden netværksforbindelse, hvilken vælger du der som forbindelsesmetode ?

Der er mulighed for at vælge HUB, men det gav jeg op - jeg har den stående som "computeren har forbindelse til i-et....gennem lokal gateway". Og det virker.

Mvh Erling

PS Ja, jeg har faktisk tilligere har netværk med win 98 og XP
Mvh Erling

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 03-09-03 02:54

Hallo hallo, jeg JensT har ikke problemet mere - Se original spørgsmålet !!

"Problemet:

Det virker fint med at begge maskiner er på Internettet, men hvordan skal jeg lave opsætningen, så de to maskiner kan "tale" med hinanden... Og det skal helst ikke gå udover maskinernes evne til at gå på Internettet..."

kan ikke se af originalspørgsmålet, at du ikke har problemet....

OG LÆS DET ORDENTLIGT IGENNEM FØR I SVARER

så....SKRIV ORDENTLIGT, HVIS DU FORVENTER SVAR.

Godnat, Erling

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 200 point
Dato : 03-09-03 03:03

Når.... Du vil bare godt lokke et svar ud af os.

Det jeg ikke forstår, det er om du også har givet op?
Eller til sidst fandt en løsning?

Jeg vil gå over til Tanks forespørgsel.

Tank skal nu alligevel lige sikre sig og os at det elemetære virker, og det er altså ikke noget problem at han benytter en anden IP serie.

Vi ses senere, mvh. Per

Kommentar
Fra : dk

Dato : 03-09-03 14:19

Hejsa

Allerførst så skal du flytte det krydset kabel over i port 1, Uplink skal kun bruges
hvis du har flere hubs/switchs tilsluttet...........

pc nr.1 i port 2 og pc2 i port 3 osv.

og for det andet så forstår din router ikke ip range 192.168.1.x
medmindre du har ændret standard indstillingen.
Routerens ip adresse er 10.0.0.1

for at få det til at virke mellem win98 og Xp.....
Hvis du har aktiveret firewall på din XP og ikke har givet adgang til lokal nettet kan du kun Se
XP'en.
Det eneste du kan se fra XP'en er de mapper/drev som er delt, alt andet er lukket.
men derimod på win98 hvis du deler hele c: drevet har Xp,en og andre fuld adgang.
hvis de ikke er i samme gruppe vil man kunne se de forskellige grupper (f.eks mshome - workgroup)
under "hele netværket"
og iøvrigt så klovner win98 mange gange hvis den ikke er sat til "mshome" arbejdsgruppe

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 03-09-03 20:09

Helt rigtigt Per, jeg gav op, som også skrevet i org spørgsmålet.
Jeg tror simpelthen at nyeste XP Pro sikkerheds foranstaltninger medfører problemer med W98 i samme net.
Men det er naturligvis en paranoid subjektiv vurdering, fordi jeg endte med at skifte W98 maskinens OS ud med XP Pro. - Det vil jeg gerne undgå en anden gang, eller gøre det straks uden at spilde flere timer med ørkesløse forsøg.
Ja IP serie er naturligvis hamrende ligegyldige, dog bedst indenfor rammerne af lokale numre 10 / 192 etc.

DHCP kørte naturligvis kun på routeren..

Jeg kan godt sige dig at det er en meget speciel oplevelse at indstille en router til at tildele IP nummer i een serie, og efter genstart af W98 maskinen på nettet (intra) se ipcfg ændret til et andet, og anden netmaske.
Totalt GAK - Og ja maskinen var virus og spywarefri.

---- fortsat skriv efter at have set dit svar i det andet spørgsmål.
Dit fundne svar ser OK ud med mine øjne - Jeg kan i sagens natur ikke prøve det umiddelbart igen. Men der er et par ting jeg ikke prøvede der. - (Det er nu en tcp/ip løsning (med netbui over tcp)) - nødvendigheden af at rette på XP's internet firewall, samt simple sharing indstillingen.

Tak jeg gemmer det udmærkede link.

mvh
Jens

Godkendelse af svar
Fra : JensT

Dato : 03-09-03 20:15

Tak for svaret Per.Frederiksen.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 03-09-03 21:15

Tak for points. Jeg indrømmer at jeg heller ikke har fået aftestet den vejledning som der blev givet, da jeg ikke kunne få VirtuelPC til at pinge mellem de forskellige lokale pc'ere. Jeg må også nøjes med at have tillid til at de som syntes at være blevet afhjulpet, at de fik afprøvet det.

Vedr. de forskellige Windows versioner.
Jeg har lykkeligt kørt Win2000 i "mange år" (ja, det er nok ikke fra før 2000). Dog så kørte jeg NT i en årrække før Win2K.
Og jeg er endnu ikke skiftet til WinXP, og kommer heller ikke til det i den nærmeste fremtid, med mindre jeg får vredet armen om på ryggen for at gøre det.
Jeg nøjes med at køre andet end Win2000 på andre end min main pc, og på emulatorer som VMware og VirtualPC.

Da jeg ikke låner min main pc ud til andres brug, så har jeg ikke brug for XP's fancy logon system. Jeg køre også min egen firewall (Personal Firewall fra TinySoftware)
For at få effektiv remote kontrol, så benytter jeg RemoteAdministrator, samt kører på en Win2K server som er modificeret til at køre som en workstation.

Så jeg savner ikke nogen af de fordele som jeg finder som de væsentligste windows forbedringer der er på XP.
Det fine design og de mange justeringer på interfacet til computerens vitale dele, det vil bare virke som en ekstra forhindring for mig, og stille krav om at jeg skal have endnu et windows interface på rygraden.

Jeg har også indtil nu afholdt mig fra at pille for meget ved router indstillinger, da de gange hvor jeg har været tvunget til at få det til at køre i diverse test eller udviklings opstillinger har været rigeligt besværlige.

Vi ses, på kandu.dk

Per.