/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hjælp!!!! jeg er blivet snydt
Fra : imasul
Vist : 939 gange
60 point
Dato : 03-09-03 01:18

Jeg købt en mobile harddisk til en bærbare over nettet,og sendt til mig,men da jeg ville bruge den fandt at harddisken er password beskyttet,så kunne jeg ikke at installere windows hellere ikke formatere den...prøvet at kontakte sægler flere gang,men lykkedes ikke...er der en løsning til det ??????????

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 03-09-03 01:27

Check lige først og fremmest, hvilke regler, der står på deres hjemmeside, så du kender dine rettigheder.

Har du købt den i udlandet, er der formentlig ikke andet at gøre, end at blive ved med at forsøge at få kontakt.

Er den købt i DK, er det så enkelt, at du er under købelovens regler, og da du har en vare, med en mangel, kan du naturligvis forlange den udbedret eller returnere varen. Så vidt jeg husker, er reglerne for forbrugerkøb på nettet oven i købet skærpede, så du har 14 dages returret.

Kan du ikke få fat i sælger, så sent ham et anbefalet brev. Så har du kvittering på, at du har foretaget dig noget, hvilket er væsentligt. Bed ham i brevet om at få udbedret manglen.

Hvis han ikke "makker ret", er første instans nok forbrugerklagenævnet. Jeg ville sende ham et brev nummer 2, hvori jeg gjorde opmærksom på, at dette ville være mit næste træk. Når de først presses på noget faktuelt, plejer de at være nemmere at snakke med.....

Mvh Erling

Kommentar
Fra : imasul

Dato : 03-09-03 14:08

Tak Erling..men harddisken der jeg købt er brugt og fra en privat person.Men det er også en god ide at sende ham et brev,så måske hjælper det at få fat på ham.

Mvh Imasul

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-09-03 15:25

Er det en alm. USB HD, og har du prøvet med en 95/98 start/boot diskette.
Den burde kunne slette den, lave en ny partition og formatere.
Men er du sikker på at du kan indstallere windows på en ekstern HD.
Emesen.

Kommentar
Fra : G.L.Jensen

Dato : 03-09-03 17:24

Det burde ikke være noget en lille omgang FDISK ikke kunne klare

Kommentar
Fra : imasul

Dato : 04-09-03 02:37

Nej..det er en alm.2.5" ville bruge den i min bærebar.Jeg har prøvet med en startdiskette 95 og 98 og når jeg kører fdisk så fortæller det:fejl under læsning af disk eller Der kan ikke få adgang til drev 1,men når jeg starter windows normalt så åbner den ikke og fortæller med det samme at harddisken er beskyttet med et nøgle tejn.

Det tror jeg ikke at man kan installere windows direkt på en ekstern harddisk...Emesen

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 04-09-03 07:37

Du skal have fundet en lowlevel formateringsrutine - hvilken disk er det - mærke og nr?

Kommentar
Fra : imasul

Dato : 04-09-03 09:55

Jeg ved faktisk ikke hvad er en lowlevel formateringsrute eller hvor hen kan findes,men harddisken er en IBM Travelstar 30GB model IC25N030ATCS04-0.

Kommentar
Fra : petermeter

Dato : 04-09-03 21:52

hvis du har XP så smæk cd'en i og formater fra fra den.

Kommentar
Fra : imasul

Dato : 04-09-03 23:16

Det duer ikke,jeg har prøvet det.Den stopper når den vil starter med at kopier filer til disken.

Jeg ved ikke om der er nogle filer eller en programe der slette password !!!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-09-03 21:44

Når du lægger XP i skal du starte med at slette partition (L) og bagefter oprette en ny som XP så kan gå i gang med at formatere.
Emesen.

Kommentar
Fra : 4u2

Dato : 06-09-03 09:19

Hej

Dette password som er på IBM Travelstar harddiske er et hardware password

der er kun en måde at slette det på, harddiaken SKAL i den bærbar som har sat passwordet

det er en sikkerhed IBM har indbyget i disse diske da der er mange der mister deres computer og for at ikke andre kan bruge disken og hente date fra den.

mvh 4u2

Kommentar
Fra : petermeter

Dato : 06-09-03 09:28

Hr. "4u2" har sq ret...lol...så er der jo ikke noget at gøre

PeterMeter

Accepteret svar
Fra : 4u2

Modtaget 60 point
Dato : 06-09-03 09:37

hej igen!

hvis din disk er under 2 år gammel (fra den er lavet) er der en mulighed men jeg vil ikke sige at det er noget du skal

Hvis du kan skade disken så du ikke kan kommer i kontakt med PS: ikke rent fysisk.
kan du gå ind på http://www.storage.ibm.com/hddredirect.html? og finde ud af om der er garanti på den
så er det muligt at du kan få den ombytte ( husk du må ikke kunne komme i kontakt med den)

mvh 4u2

Godkendelse af svar
Fra : imasul

Dato : 06-09-03 23:27

Tak for svaret 4u2.
Det er fuldstændig korrekt hvad du siger.Tak for det og for alle dem der har skrivet........Mvh Imasul