/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
to vejs radio
Fra : cone
Vist : 257 gange
50 point
Dato : 02-09-03 17:54

Hej

Jeg er aktiv i Hjemmeværnet, vi overvejer at skifte vores radioer ud lokalt med nogle mere handy modeller, er der nogen der har erfaring med, hvilke modeller der er gode?

Krav:
MEGET holdbare (stødsikre, vandafvisende)
100% pålidelige
5km rækkevidde
min 5 kanaler
lang batteri levetod, helst opladelige batterier,
gerne mulighed for headset (VOX)

Mvh
CLaus

Kommentar
Fra : pan2

Dato : 02-09-03 20:31

prøv at kigge på pmr 446 radioer

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 02-09-03 22:49

Hil...

Ideen er god nok, MEN ordentlige radioer er dyre - og hvad med logistikken ?
Jeg tænker på eftersyn og reparation, herunder uddannelse/kurser for elektronikmekanikeren. Reservedele ?

Og hvad nu hvis de virkelige skulle bruges i en opgave (f.eks naturkatastrofe)...hvad så med kompabiliteten mellem forskellige radiotyper, såfremt der samarbejdes med andre enheder ???

Tror ikke I har tænkt tanken til bunds....

/VMEK

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 16-11-03 00:11

Rækkevidde på 5 km kan være lidt af en udfordring, da de nye handy two-way radioer ikke er effektive over meget mere end 3 km, hvis så meget. Det er fordi frekvenserne er oppe omkring 400MHz.
Man skal helst benytte lavere frekvenser for at kunne opnå den rækkevidde som I ønsker.

mvh. Per