/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Polering af dele
Fra : AbsoluteBaby
Vist : 1051 gange
75 point
Dato : 02-09-03 15:20

Gentagne gange har man set dele som vario skjold, udstødninger, fælge og andre sjove ting, skinne som et spejl fordi der er blevet polerede. Har selv en Aprilia SR50 Ditech 2002, og kunne godt tænke mig at polere nogle ting..
Men der er bare lige det at:

Hvordan HELVEDE polerer man :D ? Nu er jeg pige og forstår mig ikke helt maximalt på scooter/knallert ting.
Hvordan gør jeg præcist?og hva ska jeg bruge, hvor kan jeg få det?
og hvad kan jeg egentlig polere? kun metal uden maling? og, hvordan kan det blive så glat? meste metal er jo dækket af 10 millioner små "ridser" hvis man kigger efter, ihvertfald ligner det slet ikke et spejl :D
Help me

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-09-03 15:29

De "rustfrie gutter" bruger en polere-klods på boremaskinen og voks. Lad være med at polere på malede overflader.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-09-03 15:30

Polere-rondel, sorry

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 02-09-03 15:55

Jeg har selv højglanspoleret bla. mit variomatic skjold, så ved lidt om det.

Du skal starte med at slibe alt maling af skjoldet, når der ikke er mere maling, skal du slibe metallet helt glat ned, dvs. men korn 400 eller finere, så man ikke kan se nogle små ridser. Når du er færdig med det skal du have fat i et polerings sæt man kan få i alle byggemarkeder til din bormaskine, det består af to polerings"fætre" (aner ikke hvad de hedder), en grov en og en blød en og noget blåt poleringsvoks og brunt poleringsvoks. Du starter med den hårde grove med (så vidt jeg husker) og kører lidt oven på voksen så den bliver smurt ind i det, så begynder du at polere, og stopper først når det er helt blankt over det hele, altså til der ikke er mere voks. Dette gentager du med den bløde og blå voks! Så bør du lakere den ting du har malet med klar lak så det ikke ruster, bemærk at hvis det er på udstødning skal det være varmefast lak!

Håber du kan bruge det til noget !

Accepteret svar
Fra : VMEK

Modtaget 75 point
Dato : 02-09-03 17:33

Som Jon skriver skal du starte med grov smergellærred (sandpapir til metal). Er delene malede, så brug malingsfjerner først (F.eks BUMS)
Fortsæt med finere og finere lærred (højere korntal). Slut af med vandslibepapir - korn 400.
Så starter du med poleringen med voks. Slut af med et almindeligt pudsemiddel som f.eks. Brasso.

Lad vær med at polere genstande som ruster - poler kun aluminiumsdele.
Lad vær med at lakere delene. Det bliver med tiden grimt igen - og lakken er svær at få af. Når delene ikke er lakeret er det hurtigt og nemt at pudse igen.

Det er et stort og langsomligt arbejde, hvis resultatet skal være rigtigt godt.
Go' fornøjelse...

/VMEK

Godkendelse af svar
Fra : AbsoluteBaby

Dato : 02-09-03 18:05

Tak for svaret VMEK.
Syntes Jon har så mange point i forvejen ;) og jeres svar var lige gode hehe, så du fik point´ene denne gang ;)

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 02-09-03 18:08

Tak for det

/VMEK

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 02-09-03 20:47

Hehe, det er skam helt iorden, VMEK kunne alle de rigtige ord som jeg havde glemt, og nævnte det med at lakken er svær at få af igen (dog har jeg ikke erfaring med at det bliver grimt !?!) ... Desuden, hvad skal jeg med pointen, kan alligevel ikke følge med de "store aktive" gutter (fx. starup osv.) så har ingen chance for at vinde præmien