/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ventilatoren
Fra : viask
Vist : 443 gange
50 point
Dato : 01-09-03 23:34

Hej-
Jeg har problemer med ventilatoren inde i computeren. Den er begyndt at lyde som en gammel traktor og starter også meget langsomt op.
Jeg har prøvet at rense den for støv, men det er ikke så nemt at komme til.
Jeg har en Fujitsu Myrica og den er fra -98. Den holder måske ikke så længe, eller hvad?
Hvad skal jeg gøre hvis den går i stå? Altså, skal jeg så lade være med at bruge pc'n? Kan det betale sig at få den lavet?
Taknemlig for svar.
Med venlig hilsen
V

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 01-09-03 23:56

Det kan bestemt ikke anbefales at du køre uden blæser.

Blæseren er ganske enkelt blevet slidt op. Det er sandsynligvis en blæser med "sleve bearing", hvor plastic køre mod plastic.

Køb en ny blæser, eller send mig en email, så skal jeg sende dig den nye blæser (30 dBa) som jeg har hevet ud af min nye strømforsyning, da jeg satte lydløse blæsere i min pc. Mail er: pef@post1.com

Lydløse blæsere skal være under 18dBa for at blive oplevet som lydløse. de kan købes hos fx. www.chippen.dk eller www.studiedate.dk.

Pabst 12dBa blæsere kan også købes hvos de fleste online IT butikker som fx. www.itbutikken.dk, www.prc-data.dk og www.shg.dk.
Dog skal det bæmærkes at hvis du skifter til 12dBa blæsere, så bør du montere en extra kabinet blæser, bedst bag i din pc, ellers minimum foran i din pc. For at sikre at der kommer luft nok igennem, også til varme sommerdage.
Ja, og så alligevel, en pc fra '98 der varmer cpu'en nok ikke mere end ca. 20watt.

For mere vejledning om lydløse blæsere, så drop en linie her eller på min mail.

mvh. Per

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-09-03 00:05

Ikke for at blande mig! Men hvad mener du med ventilator? processor? motherboard? strømforsyning? ekstra ventilatorer? Hvor kommer lyden fra?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 02-09-03 07:45

Godt spørgsmål Tedd.

Mit svar går udelukkende på powersupply blæser. Må skyldes fatique.

Så derfor Viask, lydt til Tedd. Hvad var det lige for en blæser som larmede ?

mvh. Per

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 50 point
Dato : 02-09-03 08:29

Som sagt så skal du nok investere i en ny blæser>
http://www.noisecontrol.dk/findsynderne.htm

Manse9933

Kommentar
Fra : viask

Dato : 02-09-03 11:32

Jeg ved jo ikke rigtigt hvad det er for en "del" den sidder i :-#, men inde i harddisken..... ved siden af ramkortet og netværkskortet og det der, sidder der en "metallboks" og inde i den en ventilator, som går igang når man tænder pc'n. ( Undskyld min amatøragtige forklaring)
Jeg tør ikke rigtigt åbne denne "boks") Øh, hvad er det egentlig der inde? Er det processoren?

Kommentar
Fra : viask

Dato : 02-09-03 11:50

Tak Per, fordi du tilbyder mig en blæser, men jeg kan nok ikke montere den. Jeg ville helt sikkert prøve hvis det var risikofrit, men det er det vel nok ikke, går jeg ud fra.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-09-03 12:28

Prøv at bruge det link som Manse sendte og se om du kan komme lidt nærmere! Eller få en bekendt med lidt mere computer "indmad" erfaring til at kigge på din PC Det er faktisk ikke så svært at udskifte en ventilator, som du kalder den.

Kommentar
Fra : viask

Dato : 02-09-03 12:50

Ha, ha. I siger måske ikke ventilator, eller? Det er fordi jeg er svensker... vi kalder den "fläkt" på svensk. Nå, men en blæser, så.
Men du tror, at det er risikofrit at åbne boksen, eller?
Det link, du henviser mig til, Manse er meget godt.

Kommentar
Fra : viask

Dato : 02-09-03 13:16

Dvs. det er altså "cpu-køleren" som er lidt træt. Dog ikke hele tiden... nogle gange kører den fint.

Kommentar
Fra : viask

Dato : 02-09-03 13:47

Jeg tror, at jeg godtager Manses indlæg som svar på mit spørgsmål og siger tak til jer andre.

Godkendelse af svar
Fra : viask

Dato : 02-09-03 13:55

Tak for svaret Manse9933.
Det er bare helt utroligt, hvor god du er til at finde et godt link!
Du finder et næsten til alle spørgsmål.
Tak skal du have.
Hilsen
V

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-09-03 14:13

selv tak,jeg har faktisk 2516 links i mine foretrukne, op til nu og en bookmark maneger,så jeg skal ikke så langt
Manse9933

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-09-03 16:37

Man kan vel osse kalde det en køler Men fläkt lyder sgu godt. Tror jeg vil bruge det i fremtiden!

Kommentar
Fra : viask

Dato : 02-09-03 16:53

Ok.. du bliver en "cool svensker", he he