/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvordan rydder jeg op i "processer" i jo~
Fra : villum53
Vist : 1609 gange
100 point
Dato : 01-09-03 21:54

Jeg bruger Windows XP og hver gang jeg tjekker "Windows Jobliste"´s aktive processer, synes jeg, at listen er vokset.

Jeg synes computeren bliver langsommere og langsommere.

Hvordan finder jeg ud af, hvad der er egentlige programmer, og hvad der er ligegyldige programmer, som jeg måske ikke selv har installeret.

Villum

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 01-09-03 22:14

Hej villum53

Du henvender dig til forumet på http://www.spywarefri.dk/
eller venter på at kandu brugeren als eller anden spywareekspert kigger ind

mvh srhansen

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 01-09-03 22:15

først syntes jeg du skal køre en gang adaware(spyware www.lavasoft.com)dernæst vil jeg anbefale regcleaner (jeg har ikke et link søg på google)der er bla. en tilføj/fjern funktion fjern alle de ting du ikke kender(programer)kør derefter en reg.oprydning.

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 100 point
Dato : 01-09-03 23:41

Hej Villum,

du kan også vælge at føre en liste af hvad der optræder på din Jobliste.
Jeg har lavet en oversigt af hvad der optræder på joblisten i en standard Win2K Pro og Win2K Server installation.
Den er tilgængelig på: http://www.3iii.dk/pc-mod/tasks+services.htm

Jeg ved godt at du benytter WinXP, men mange af de filer som optræder på min oversigt er de samme som er i WinXP. Jeg kan evt. senere lave et tillæg som viser standard på WinXP, men det bliver for sent i aften.

Generelt om hastighed i de nye windows (NT, W2K & XP)
------------------------------------------------------
Disse windows er ikke gode til automatisk at rydde op efter sig, hverken i ram, på harddisk eller registreringsdatabasen.

Afhængigt af hvordan man bruger (læs også: misbruger) sin pc, så vil den over nogle måneder forekomme at blive langsommere.
Jeg har selv for nyligt været nødt til at gennemføre den store vaske tur, da det tog op til 40 sekunder for den at slette en enkelt fil! Jeg mener....... det tager normalt ca. 1 sekund.

Jeg udførte følgende:

1) Tøm midlertidige internet filer
2) Tøm skraldespanden (recycle bin)
Da jeg benyter NortonSystemworks, så er der to skridt før skraldespanden er ordentligt tømt, nemlig
3) Purged saved files
4) Tøm også midlertidige filer i din logon profil
Det er også en rigtig god idé at rydde op i registreringsdatabasen.
5) Jeg benytter Norton Windoctor, men programmet RegCleaner (som er gratis) udfører også et rigtigt godt job)
6) RegCleaner kan også give dig en liste af hvad der startes automatisk på din PC. Du kan overveje at rydde op i den liste, men gør det med forsigtighed, spørg evt. her på kandu.dk før du fjerner noget på den liste, så du kan være mere sikker på at du ikke får fjernet noget forkert.
7) Kør gratis programmet PageDefrag fra www.sysinternals.com. Som kan udføre defragmentering af den virtuelle RAM (som ligger på din HD) samt defragmentering af din registreringsdatabase.
Den præcise sti til programmet er: http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/pagedefrag.shtml
8) Udfør en defragmentering af din windows harddisk, og evt. øvrige harddiske.
Til dette benytter jeg Norton Systemworks programmet SpeedDisk, som er en udvidet udgave af det defragmenteringprogram som er indbygget i windows.

Herefter vil jeg nærmets garantere at din pc igen vil køre hurtigt, den subjektive oplevelse af hastigheds forbedringen ligger mellem 25-50% hurtigere hos de folk som jeg plejer at udføre denne operation for.

Min pc kører langsommere i løbet af dagen
----------------------------------------
Dette skyldes fragmentering af ram, samt at diskcachen kommer til at overtage rammen.
Defragmentering af RAM kan udføres af TuneUp programmet fra www.tune-up.com. At tømme diskcachen kan gøres med gratis programmet MaxMem fra www.analogX.com (direkte sti er: http://www.analogx.com/contents/download/system/maxmem.htm)

Det er blevet lidt sent, så jeg vil slutte nu, men skriv en linie hvis du ønsker at vide mere om hvordan hver operation udføres.

Til slut: som det er nævnt af andre her, så kan det bestemt også anbefales at undersøge for spyware, ved at benytte www.spywarefri.dk's sider.

mvh. Per

Kommentar
Fra : als

Dato : 02-09-03 08:38

Hej villum53. Du kan evt. starte med onlinescanneren for spyware her:

http://www.spywarefri.dk/spywarefri-onlinescan.htm

Hvis det ikke hjælper kører vi hele vejen igennem for at se om du har spy på som ikke umiddelbart kan fjernes med onlinescanneren. Alternativet er at du stiller spørgsmålet i Spywarefri's forum. Her:

http://www.hostedstuff.com/services/forum/?id=1903

De har medarbejdere på hele dagen og det meste af natten. Jeg arbejder godt nok med spyware, men har også andet ved siden af som skal passes. Derfor tager jeg lidt længere tid om hele proceduren.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-09-03 09:34
Godkendelse af svar
Fra : villum53

Dato : 24-10-03 17:23

Tak for svaret Per.Frederiksen.