/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Solsort og regnorm.
Fra : Doman
Vist : 1788 gange
20 point
Dato : 01-09-03 21:28

Er det rigtigt at solsorten stamper i jorden for at få regnormene til at komme op? eller er det bare en vits.

Kommentar
Fra : ingole

Dato : 01-09-03 21:32

Det ved jeg ikke DO man, men prøv og gå ud og stamp

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 30 point
Dato : 01-09-03 22:01

Du skal hoppe lige så let - så det lyder som regnvejr - det er nemlig det den efterligner. Regnorme kan ikke lide vand for de kan drukne og derfor kommer de op.
Emesen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-09-03 22:21

Solsorte levevis: Søger føde på jorden, hvor den bevæger sig i hop afbrudt af en kortvarig stivnen, hvor den undersøger omgivelserne for fødeemner. Tager regnorme, snegle og insekter og nyder ikke mindst godt af de mange græsplæner i villahaver. Tager desuden mange bær og frugter.

Hvorfor emesen vil have at du skal hoppe lige så let -så det lyder som regnvejr -ved jeg ikke.

mvh ans

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-09-03 22:49

Ja det har jeg da hørt, at det er derfor den hopper rundt, for at ormene skal komme op. Men man hører så meget.
Emesen.

Kommentar
Fra : ingole

Dato : 02-09-03 00:08

Det er helt rigtigt som emesen skriver, Hvordan tror i ellers at lystfiskere får fat i regnorme ? Men de kan da osse ha´en tam solsort.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 02-09-03 10:54

Solsorten lytter sig frem til ormene. Det er begrænset hvor meget en fugl på ca 95 gram kan trampe....
Og tænk, jeg troede bare lystfiskere udstyrede sig med en skovl og gik i gang med bedene i haven?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-09-03 19:20

Skingur! - det er meget nemmere med en solsort, når den først er lært op til ikke også at spise ormene. Men jeg tror stadig på historien med at den efterligner regnen med sit elegante hopperi (ikke trampe, for det skal jo for ormen, lyde som regn).
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : Doman

Dato : 02-09-03 21:37

Tak for svaret emesen. Jeg har læst forskellige kommentarer, men jeg tror på din forklaring om, at den efterligner regnen, - så jeg skal nok ikke prøve at trampe i jorden.
Mvh Doman.