/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Spanakopit ( Oversættelse )
Fra : netper
Vist : 419 gange
300 point
Dato : 01-09-03 20:48

Er vist ved at være lidt siden jeg har postet et spørgsmål sidst, så her er en opskrift jeg syntes lyder spænende

Serves 6

2 lbs Spinach
2/3 lb Diced green onions
1 batch Diced dill
1 Finely chopped leek
2 Eggs
1 1/2cup Olive oil
1 lb Filo pastry
Salt
Pepper
Clean and boil the spinach lightly. Strain it well and chop it. Brown the green onions and the leek lightly in a pot using half the olive oil . Remove from the heat and add the dill, the eggs, the spinach and salt & pepper. Oil a pan and spread half the sheets of filo sheets. Spread the spinach mix on top and then cover with the other sheets. Oil the top and bake in medium oven for about 1 hr.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 01-09-03 21:04

Hej Netper

Jeg tror ikke jeg helt forstår hvad spørgsmålet er ?

Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : netper

Dato : 01-09-03 21:06

når nei glemte at skrive at jeg gerne ville have opskriften oversat

Per

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 01-09-03 23:27

synes der plejer at være feta i spanakopita? Og de skal da kun frituresteges... de her skal i ovnen een time???? (1. hr betyder 1 time???) Find en bedre opskrift, så vil jeg godt oversætte, men det der lyder som noget hø!!!!

Kommentar
Fra : netper

Dato : 01-09-03 23:53

Det kan være du har ret i det med fetaen, men alle de opskrifter jeg har set på bliver tilberedt i ovnen.

De fleste opskrifter nævnes også som en pie så det kan da ikke være helt ved siden af at den skal i ovnen ??

2 pounds spinach -- washed, chopped
1/4 cup scallions -- chopped
1/4 cup fresh parsley -- chopped
1/4 cup fresh dill -- chopped
1 teaspoon salt
1/4 cup olive oil
1/2 cup onions -- chopped
1 pound feta cheese -- crumbled
1/2 cup Parmesan cheese -- grated
2 whole eggs -- beaten
1/2 cup butter -- melted
14 whole filo dough sheet

Shred spinach and mix with scallions, parsley, dill, and salt. Let stand 10
minutes. Squeeze out moisture by the handful. Heat olive oil in a large skillet and saute onions until transparent, about 5 minutes. Stir in spinach and cheeses.
Remove from heat and cool, stirring occasionally, to room temperature. Beat eggs
in with a wooden spoon.

Brush bottom and sides of a 13 x 9 x 2-inch baking dish with melted butter.
Line the dish with a sheet of filo, pressing the edges of pastry firmly into the corners, and against the sides of the dish. Brush surface of filo with melted butter, spreading it all the way to the outside edges and lay another sheet of filo on top. Repeat until you have used 7 layers of filo in all.

Spread spinach mixture evenly over last layer of filo and smooth it into the corners. Place another sheet of filo on top, brush with butter and repeat, layering with remaining filo. Turn edges over to form a crust. Brush the top with the remaining butter. Bake at 300 degrees for 1 hour or until the pastry is crisp and delicately browned. Cut into squares and serve hot.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 02-09-03 00:15

1 kilo spinat
1½ kilo hakkede løg
1 bundt hakket dild
1 Finthakket porre
2 æg
1 1/2 kop olivenolie
1 Pund butterdejs plader
Salt
Pepper

Rengør og kog spinaten let. "Vrid" det godt, og hak det. Brun løgene og porren let i en potte/gryde i det halve af olivenolien. Fjern det fra varmen og tilføj dild, æggene, spinaten samt salt og pebber. Kom fedtstof (olie) på en pande og fordel halvdelen af dejpladerne. Spred spinatmixet hen over og dæk dette med den andel halvdel af pladerne. Olier toppen, og bag det ved middel varme i omkring en time

Vær opmærksom på, at pund på engelsk (lb) = 453 g på dansk. Jeg tror nu ikke, det kommer sig helt så nøje, men bare så du ved det.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 02-09-03 07:21

NEJ NEJ eyvind, ikke butterdej, men filodej, som er tynde lækre plader, der fåes i fx magasin eller delikatesseforretninger !!!!!

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 02-09-03 11:08

Det er vel kun et spørgsmål om mærket, eller hvad ?

Mvh Erling

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 02-09-03 11:36

nej, det er slet ikke samme slags dej!

Kommentar
Fra : netper

Dato : 04-09-03 23:05

Fandt ikke ud af om det var rigtigt eller forkert at de skulle i ovn.

og jeg fandt jo en opskrift med feta i, skal jeg stille et nyt spørgsmål for at få den oversat ??

Per

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 300 point
Dato : 08-09-03 23:16

Så pyt da - men så heller ikke mere til den 25 øre

1 kg spinat, hakket og skyllet
1/4 kop grønne løg -- hakkede
1/4 kop frisk persille -- hakket
1/4 kop frisk dild -- hakket
1 theskefuld salt
1/4 kop olivenolie
1/2 kop løg – hakket
1 pund feta ost – smuldret
1/2 kop Parmesan ost – revet
2 hele æg -- piskede
1/2 kop smør -- smeltet
14 hele filo dej plader

Riv spinaten og bland med grønne løg, persille, dild og salt. Lad det stå i 10 minutter.
Pres væden ud af blandingen med hænderne. Opvarm oliven olien i en stor kasserolle og sauter løgene til de er gennemsigtige, omkring 5 minutter. Rør spinat og ost i.

Fjern det fra varmen og sæt det til afkøling til det når rumtemperatur (omrør blandingen af og til). Pisk æggene med en træske.

Pensel bunden og siderne af en 13 x 9 x 2-tommer (ca. 33 x 23 x5 cm) bageplade med smeltet smør.
Arranger filo pladerne på pladen, idet kanterne af pladerne presses ind i hjørnerne og mod siderne af bagepladen. Pensel overfladen af Filopladerne med smeltet smør, så dette fordeles helt ud i yderhjørnerne. Læg endnu et lag filoplader ovenpå og gentag dette, til der er et lag på 7 filo plader i alt.

Spred spinat blandingen ligeligt over det øverste lag og jævn det ind i hjørnerne. Placer endnu et lag filo plader på toppen, pensel dette med smør og gentag dette, til de sidste filo plader er brugt.. Buk hjørnerne så disse former en skorpe. Pensel toppen med det sidste smør. Bag dette ved 300 grader i en time eller indtil dejen er sprød og delikat brunet. Skær det ud i firkanter og server retten varm.

Mvh Erling

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 08-09-03 23:19

Tak for svaret erling_l.