/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Kastrering
Fra : ockendon
Vist : 5548 gange
70 point
Dato : 01-09-03 13:56

Kan en han-hund som er kastreret fortsat være i stand til og parre sig (gennomføre en parring)????

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 01-09-03 15:16

Når du skriver kastreret går jeg ud fra at du mener at den har fået fjernet testiklerne, og nej, så kan den ikke. Efter et års tid kan den såmænd ikke engang huske hvad det var der var så spændende med de damer! Det kan godt være, den hopper på, men den er som regel ligeglad med hvilken ende og den gider heller ikke ret længe, fordi den som sagt ikke kan huske hvorfor! Men en hanhund der har fået klippet sædstrengene over er i stand til lidt mere, men i sagens natur ikke at gennemføre en parring - med mindre sædstrengene er vokset sammen igen, men så er hunden jo også blevet fertil igen! Ved kastrationen sker der en masse hormonelt i hunden, det gør der ikke ved neutralisereingen (klip af sædstrenge, som ved mennesker der ikke ønsker at være fertile længere!)

Mvh

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 01-09-03 17:22

hejsa Skingur,
Jo, han fik fjernet testiklerne - men han kunne godt. Naboens tæve var på besøg, og det lykkedes ham at "hoppe på" og de blev siddende fast i ca 45 minutter. Jeg trodde ikke han var istand til at gennemføre noget, men det kunne han dog! Har nogen et godt bud på hvorfor?

Kommentar
Fra : mathilde

Dato : 01-09-03 17:55

Hannen kan parre en tæve og få gjort hende drægtig i ret lang tid efter en kastration, de velfungerende sædceller skal altså lige ud af systemet før han ikke kan få gjort dem drægtige længere. Det burde dyrlægen ha´ informeret jer om.

Mathilde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-09-03 18:05

Hej, ockendon, Hvor lang tid gik der mellem kastration og parring?
-Hvis det ikke er så længe siden, så har han jo stadig en masse kønshormoner i kroppen, men forhåbentlig er han da blevet steril.... I må nok lige ringe til dyrlægen og høre, om der kan komme hvalpe ud af den parring. Mænd skal jo passe på i nogle måneder efter en sterilisering.
Christina, mennesker kan da godt gennemføre en "parring" efter klip af sædstrenge..... Hvorfor kan hunde så ikke?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 70 point
Dato : 01-09-03 20:48

Hunden vil fortsat være i stand til at parre sig med en hunhund.Den mister ikke helt sine lyster, især ikke hvis hunhunden er i løbetid. Der bliver bare ikke hvalpe ud af det.

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-09-03 21:32
Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-09-03 21:34

Glemte lige at tiføje at det er det 4. sidste spørgsmål

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 01-09-03 23:46

Jeg må indrømme, at jeg faktisk aldrig har været klar over at en kastreret hanhund, kunne gennemføre en parring og tilmed lave hvalpe

At den hopper på en anden hund, hænger jo sammen med at det er hundes normale måde at afprøve deres dominansroller. Tæver hopper også på andre hunde ikke?
I menneskeverdenen kemisk kastrerer man netop mænd, der har misbrugt børn fordi de så ikke kan gennemføre et samleje - det undrer mig meget, hvis hunde skulle fungere anderledes????????

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 02-09-03 07:23

Gør man ? Altså kemisk kastrerer mænd?

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 02-09-03 07:45

Der gik ca. 5-6 uger mellom katrering og parring, og dyrlægen sagde at han ikke var i stand til at befrugte tæven. Men jytteras beskrev mit spørgsmål ganske godt, hvordan kan en kastrat gennomføre parringen. Dersom man går tilbage i tiden, var jo evenukkene sat til og passe haremet, netop fordi de ikke var i stand til at "gøre livet lysere" for damene.

Og Skingur, somme tider blir "grove" seksualforbrydere pålagt at tage medisin, netop fordi de ikke skal....

hilsen Ockendon

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 02-09-03 08:05

http://www.dyrebrevkassen.dk/html/spoerg/frmsp.html

Her kan du spørge en dyrlæge....

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 02-09-03 08:10

Det har jeg prøvet, og han siger at hunden ikke er befrugtningsdyktig

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 02-09-03 08:16

men har du spurgt, hvordan det kan være at den var i stand til at gennemføre en parring?

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 02-09-03 08:28

Ja, men jeg fik intet svar på det. Det burde teknisk ikke være muligt. Grunden til at vi valgte at kastrere ham, var at han har tendens til HD, har allergi samt hængende blinkhinder. Jeg har også en tæve (samme rase) på 8 mnd, og skal vi gennom dette hver gang hund går i løbetid - så skriger jeg..

Godkendelse af svar
Fra : ockendon

Dato : 19-01-04 15:27

Tak for svaret ans.