/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Opdeling af harddisken til flere drev?
Fra : Bolino
Vist : 906 gange
200 point
Dato : 31-08-03 23:15

Jeg fik et godt råd om at dele min harddisk op i flere små drev, således at det var nemmere at rydde op og defragmentere mv. Nu kommer meddelelsen om at der ikke er nok plads på c-drevet, og jeg har masser af plads på andre drev. På c-drevet har jeg Windows XP og office pakken, samt en masse andet skidt.
Hvordan får jeg mere plads på c-drevet igen? Kan jeg flytte office pakken uden at skulle installere igen, for derved at få mere plads igen?

Nu ingen kommentarer om hvor dumt det var at gøre, gjort er gjort, og nu må der findes en løsning på dette

Med venlig hilsen
Bolino

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-08-03 23:30

Dokumenterne fra bl.a. Office kan flyttes over på et andet drev.
H-klik på dokumenter(skrivebordet)>egenskaber>i placering skriver du D:\dokumenter>anvend>ok>nu flyttes det hele på D:(ved XP er det E: eller andet.)
Med Partition magic kan du ændre eksisterende partitioner (drev) selv om der er noget på.
Du kan godt fjerne office pakken (filerne bibeholdes) og indstallere office med adresse på et andet drev.
Emesen.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 31-08-03 23:50

Nu fylder dokumenter alm. vis ikke en hel masse, og du kan ikke flytte allerede installerede prg. - uden alså at geninstallere dem!
Men der er 3 mapper du skal holde øje med. TEMP - papirkurv og temporary internet-files, de kan vokse sig endog meget store.
Temp mappen ligger i Windows og åben den/marker alt og slet alt - husk så også at tømme papirkurv, for de går der i.
De midlertidige internet filer slettes fra IE under "funktioner/internetindstillinger/slet filer"

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 01-09-03 00:01

Men ellers må du vel tros alt kunne fjerne en hel del af det såkaldte "skidt", men ellers er der kun "Partition magic" tilbage, som emmesen også nævner.

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 01-09-03 00:39

Næhhh...ingen kommentarer om at det er dumt. Tværtimod.

Brug C:\ til Windows, drivere og andre system-programmer. Du skal ikke lave C:\ mindre end 10 Gb - så er der plads nok
Brug dine andre drev til applikationer, herunder Office.

Som Emesen skriver - brug Partition Magic til at ændre størrelsen på C:\

/VMEK

Kommentar
Fra : Bolino

Dato : 01-09-03 09:06

Hvor finder jeg dette Partition Magic henne? Kan jeg ikke bruge Diskdefragmenteringen i Windows?

Noget af det skidt jeg omtaler, er biblioteker som jeg ikke ved om jeg må slette. Af erfaring sletter jeg ikke noget, som jeg ikke med 100% sikkerhed ved om det skal bruges til noget.

Bolino

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-09-03 09:26

Måske er den nemmeste løsning for dig, at sætte en HD nr.2 på som slave og bruge den til lager.
På IDE kabel 0 (1) primary som slave
På IDE kabel 1 (2) secondary som master - hvis der er CD.rom/DVD læser skal denne nu være slave.
I win Xp vil dit nye drev have betegnelsen E eller F
Nu kan du flytte filer over til dit nye lager (men ikke programdele)
Med XP diskhåndtering kan du formatere din nye HD (hold øje med størrelsen så det er den rigtige)
Emesen.

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 01-09-03 10:13
Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 200 point
Dato : 01-09-03 11:35

Hejsa

Den nemmeste måde du nok kan gøre det på, er at fjene/slette office fra c: drevet
(har set du helst ikke vil) og så installere office på et af de andre drev, og ligeledes flytte
din "dokument mappe" til et andet drev.
gør det samme med noget af det "skidt"

det er lige så hurtigt, hvis ikke hurtigere og nemmere end at bruge pm. og så er det gratis.............

Husk du kan ikke bare kopier fra drev til drev.
ved at installere på ny får du oprettet de korekte genveje og henvisninger til programmerne.

Kommentar
Fra : sbhr3d

Dato : 01-09-03 12:15

en god ide fremover er at nøjes med styresystem på c:drev så reagere din pc hurtiger

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 01-09-03 12:53

Du skriver jo at du har meget plads på anden (andre partitioner), så... og en HD 2 ændrer jo ikke en tøddel ved problemet.
Had er grunden til du ikke vil afinstallere et/nogle prg. ?? Ved en afinstallering forsvinder jo ikke filer (dokumenter/billeder m.v.) du måtte have oprettet med det aktuelle prg. når du så geninstallerer prg. på/fra en anden partition oprettes tilsvarende mapper/biblioteker på dette drev og du kopirer så de filer over i de respektive mapper på det andet drev og sletter dem på C:/ de eneste filer du ikke kan flytte er Windows prg. filer.
Kan du evt. ikke i din omgangskreds finde en der har Partition magic? Det er jo ikke så stor en opgave at sætte din HD i en anden PC og få klaret problemet.
Jeg er lidt nysgerrig efter at vide hvor stor (lille) din C partiton egentlig er? For lige at kunne bedømme om egentlig der er realistisk at kunne køre med den.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 01-09-03 13:12

Du nævnte defrakmentering!? Glem dette i den her forbindelse, der "sorteres" filerne kun således de ikke ligger spredt i brudstykker på HDen, pladsmæssigt giver det umådelig lidt, men HDen arbejder lidt hurtigere.

Godkendelse af svar
Fra : Bolino

Dato : 01-09-03 15:52

Tak for svaret dk og alle andre!

Jeg afinstallerer office mv. og installerer det på et andet drev, og lader windows ligge på c:drevet!

Tak for alle svarene - det er bare alle tiders med "Kan du"

Bolino