/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ISDN / Spørgsmål
10  dk 160
Trådløst netværk og ISDN
Fra : barrett
Vist : 357 gange
200 point
Dato : 31-08-03 21:05

Jeg har ISDN og vil gerne lave et trådløst netværk hvor min stationære, bærbare og 2 printere kan benyttes trådløst
Jeg forestiller mig at begge computere vil kunne bruge internettet uden at den der p.t. har modemet på skal være tændt.
Og ligeledes at den bærbare kan printe uden at pc-en som p.t. har den tilsluttet skal være tændt.
(Jeg har ikke en dyt forstand på de dele, men jeg håber jeg har formuleret det så det er forståeligt)

Er der nogle der kan sige mig og det kan lade sig gøre og hvis det kan hvad jeg så skal bruge af udstyr ?

mvh
Barrett

Kommentar
Fra : Poe

Dato : 31-08-03 21:14

Jeg vil 100% anbefale dig at kontakte det sted du måske har set et trådløst netværk som du kunne tænke dig, og få en god snak med folk der har forstand på det! Herinde kan folk fyrer noget usandt(no offense) af, og det er ærgerligt at brænde lidt håndøre af på noget man ikke kan bruge!

Vil du købe over nettet så kig bl.a. på http://edbpriser.dk, men forretningerne vil også kunne anbefale og rådgive dig til en rigtig god løsning!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-08-03 22:00

Jeg tør ikke råde dig, men det er noget af en mundfuld du vil igang med.
Emesen.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 01-09-03 08:28

Hej Barrett;

Nogle enkelte kommentarer til dit projekt har jeg.

Såfremt du vil printe uden at en PC er tændt, skal du have en Printserver til at styre udprintningen. Om der findes en Wireless printserver skal jeg lade være usagt; men prøv enten på http://www.edimax.com eller på http://www.dlink.dk Begge plejer at være med fremme på disse områder.

Med hensyn trådløs internet opkobling via ISDN så nærmer vi os nok, at du skal have en trådløs ISDN router.
Igen vil jeg foreslå ovenstående 2 link - men med hovedvægten på D-Link.

Som Emesen vil jeg sige, at det er noget af en mundfuld - og pas på du ikke bliver forledt til "den nemme løsning" der som regel altid vil give masser af problemer!

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 04-09-03 23:44

En ISDN router, som også er wireless. Det tror jeg lige som de andre herinde at du får svært ved at finde.

En Wireless Router/accespoint, som evt. har en seriel port som kan styre en ISDN adapter. Det tror jeg også at du får svært ved at finde.

Årsagen til at jeg tror at du får svært ved at sætte sådan et system op, det er at ISDN som data forbindelse ikke længere er mainstream, og ikke har været det samtidigt med at Wireless teknologien har været fremme.

En enkeltstående printserver?
Det er et par år siden jeg har installeret print servere, men den gang jeg gjorde det, så skulle der være en windows server som pc'ere kunne snakke til.
Lad os kalde denne funktion for printjob serveren.

Selve print serveren var blot ent link mellem netværket og printeren. Det var ikke muligt at sende print job direkte til det som man kalder en printserver.
Om en printserver kan servicere flere printjob servere, det ved jeg ikke da jeg aldrig har prøvet det.
Hvis den kan, så er det tænkeligt at hver enkelt pc kan være sin egen printjob server, det er den jo når der printes til en lokal printer koblet til USB eller printerporten, eller som i rigitgt gamle dage, seriel porten.

Så barrett, dette føre mig til følgende forslag:
Skaf dig en af de små ITX motherboards fra VIA, og lad den være din dedikerede netværks server. Disse boards bruger utroligt lidt strøm, og kan køre en standard windows installation.
Den boks som det hele skal være i den behøver heller ikke at være ret stor, du kan evt. lade dig inspirere på disse sider: http://www.mini-itx.com/
Har du brug for assistance til at bygge sådan en box, så sig til.

Så kan du koble dit ISDN modem til din server, og denne dedikerede server vil garanteret kunne kommunikere til din printserver box.

Da du har under 10 pc'ere der hjemme, så behøver du ikke Windows server udgaver, en standard WindowsXP Home/Professional kan fungere som server så længe der er under 10 pc'ere tilkoblet.

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 07-09-03 19:47

Hej Igen;

En hurtig kommentar til Per.Frederiksen's indlæg.

En moderne printserver kan uden problemer optræde selvstændigt på et netværk.
Den kan tildeles sin egen IP - og den kan normalt også udstyres med et ALIAS ( egentlig NetBIOS ID )

Vi taler her om produkter til under 500,- Flere er udstyret med et Centronics stik, så de kan kobles direkte på printeren som et almindelig kabel; men til gengæld forbindes med enten Cat 5e kabel - eller via trådløs.

D-Link ( http://www.dlink.dk ) har disse - og på linket kan læses mere.

Med hensyn til styring af ISDN er jeg 100% enig med Per.Frederiksen - Det bliver nærmest umuligt!

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : skovmus

Dato : 23-11-03 18:09

Hvis du har et modem med fast IP-adresse samt tilkobler en WLAN -router. dette er basis. Herudover skal du have netkort i dine printere, hvis ikke kan du købe en omformer fra en parallel port til et netkort MEN dette er dog ikke trådløs, men hvis du kan leve med at dine printere ikke er trådløse så er det fint med denne løsning. Så skal du kun opsætte din WLAN til dine PCér hvori der selvføgelig er et trådløs netkort i.

Dette er en løsning, men det er ikke nemt at opkoble det, men et godt råd er at du ikke skal købe f.eks. et WLAN i Bilka eller andre steder hvor du ikke kan få en support. Pas også på med at få noget udstyr der ikke er for svært at inst.

God arbejdslyst - for det skal der til.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 28-12-03 10:48

Hej igen Barrett,

jeg er lige stødt på et tysk firma som er specialister i ISDN løsninger, og vil du tro det, de har sandeligt også en ISDN løsning til wireless adgang for pc'ere. http://www.avm.de/en/index.php3

Du skal dog være opmærksom på at den wireless del er Bluetooth teknologi. Dvs. det er ikke kompatibelt med øvrige "almindelige" wireless Access points og netværks kort.
Men det er naturligvis kompatibelt med Bluetooth wireless teknologi.

mvh. Per

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 02-03-04 16:07

Hej Barrett...

Det du skal bruge udover hvad du har nu, er en server + en trådløs router...
serveren som bare er en alm. computer skal du installere din ISDN forbindelse på...
herefter skal du så dele internet-forbindelse ud til resten a' netværket!

Den trådløse Router skal du bruge til at tilslutte din stationære og din bærbare computer med!
de 2 printere kan du tilslutte til serveren og dele dem ud på netværket så begge computere kan bruge den...

Opsætningen a' routeren kan nok være lidt besværlig, så foreslår du får en ven eller bekendt til dette!

Mvh. Cooper