/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Kompasvæske
Fra : woodcock
Vist : 4707 gange
100 point
Dato : 31-08-03 19:28

Skulle der være en eller anden som ved hvad det er for en væske der er i et kompas? Det er et almindeligt skotkompas, et af dem der indbygget i et skot på en sejlbåd......John

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 31-08-03 19:41

Jeg er ikke helt sikker, men mener det er sprit - for at det ikke skal fryse om vinteren.

/VMEK

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-08-03 20:31

Hej

Jeg knækkede engang glaset på et sådan kompas..
Det var ikke spirt der var i mit men noget der minnede om vaseline olie...
Men hvis du vil efter fylde skal du nok tænke på at der formodentlig - skal være en lilel luft-bobel i der kal sørge for at det ikke knækker når temperaturen stiger...
Hvis væsken er forsvundet er der nok en årsag.... med mindre der er tale om synsbedrag...

Held og lykke
benjamin

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 31-08-03 21:25

Nej, det er ikke korrekt.
Der skal IKKE være en luftbobbel i kompashuset, idet denne virker "forstyrrende" på kompasnålen.

/VMEK

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 100 point
Dato : 31-08-03 22:52

Det kan være flere væsker...
Glykol eller glukose men det er nok mere et såkaldt "Hydro-treated light destilate (petroleum)"
M/D Totco Instrumentation laver b.l.a. noget der hedder Gauge Case Fluid W8 med et flammepunkt på +77 grader C. og frysepunkt på -77 grader C. Reservedelsnummer 214358-101
Citat
M/D Totco Instrumentation
1200 Cypress Creek Road
Cedar Park. TX 78613
USA

Du kan helt sikkert få dette eller noget lignende igennem en hvilken som helst instrument-mager / butik.

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-08-03 22:56

NB: Årsagen til jeg er så precis med M/D Totco er fordi jeg sidder med en flaske i hånden

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 01-09-03 01:42

Hvis kompasset bare er til pynt, behøver du ikke fylde væske i.
Væskens funktion er at dæmpe nålens bevægelser, således den ikke farer rundt, men drejer med rolige bevægelser

/VMEK

Kommentar
Fra : woodcock

Dato : 05-09-03 09:22

Tak for de gode kommentarer. Søren (CLAN) var nok den der triggede hvad jeg skulle gøre. Firmaet Ivar C. Weilbach i København er jo danmarksmestre i nautisk udstyr, så en henvendelse til dem løste problemet. Spritbaseret væske må ikke bruges mere, men de har en oliebaseret væske som kan bruges. 53,- kr for en halv liter. I øvrigt har næsten alle kompasser en eller anden form for membran der kompenserer for temperaturforskelle. Et skotkompas har form som en kugle, der er delt i 2 halvdele med en gummimembran i mellem. Så nu prøver jeg at skifte alt væsken til det nye, og så håber jeg, at det ikke er membranen der er utæt, for så er det jo nok 2000,- kr. til et nyt kompas......John

Godkendelse af svar
Fra : woodcock

Dato : 05-09-03 09:24

Tak for svaret CLAN.