/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
halogen lamper
Fra : janpersson
Vist : 926 gange
100 point
Dato : 31-08-03 15:16

hvordan beregner man trafoens størelse når man har to halogen lamper der skal side på en transformer, det drejer sig om 2 stk . 20 w halogen spot, jeg har ved at kigge mig lidt omkring, fundet udaf at 1 stk. bruger en trafo der giver 1.67A 20W, dobler man op?

Kan man måle sig frem til on en leder er 0.75 kvadrat eller 1.5 kvadrat?

Accepteret svar
Fra : arly

Modtaget 110 point
Dato : 31-08-03 15:30

Hej janpersson,
Ja du har ret - hver lampe forbruger 20 W (2 lamper vil da forbruge 40 W svarende til 1,67A*2 = 3,34 Ampere ~ 40 Watt).

Du bør anvende 1,5 kvadrat ledning.

Med venlig hilsen
Arly

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 31-08-03 15:32

Ja, du dobler op.

Du kan godt måle dig frem til ledningen dimmension, men det er noget bøvlet, men der er tydelig forskel på 1,5 og 0,75 - Tager du fx en alm. ledning til en alm. stuelampe, er den 0,75. Og tager du en afbryder ud af dens dåse i væggen, ser du en 1,5 kvadrat.

Godkendelse af svar
Fra : janpersson

Dato : 31-08-03 16:03

Tak for svaret arly.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 31-08-03 16:14

Strøm X spænding giver effekt. Altså ampereXvolt=watt
Eller : ampere=watt/volt
Har du 40watt og 12volt bliver det altså en strøm på 40/12= 3,33ampere

Sætter du 27 lamper sammen bliver det 27X20=540watt
delt med 12volt giver det en strøm på 45ampere

En almindelig 1,5kvadrat ledning som bruges til fast installation er beregnet til 10ampere
En 0,75kvadrat ledning er beregnet til max 6ampere
Der sker ikke noget ved at overdimensionere en ledning, bare man bruger blød ledning hvor den skal være bevægelig. Den stive ledning (som den i den faste installation) knækker for nemt.

Den sikreste måde at se om en ledning er 0,75 eller 1,5kvadrat er ved at sammenligne med en kendt ledning. Husk blot at sammenligne to ens typer (blød eller stiv ledning)
Når du først har gjort det nogle gange, vil du ikke være i tvivl mere.

Med venlig hilsen
Kim Marchwitz