/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
win 98 se "fryser ofte"
Fra : scj
Vist : 667 gange
40 point
Dato : 13-04-01 01:52

Det sker ret tit at at min computer fryser midt i et program (forskellige) nå jeg så rebooter den og den er startet op igen, kører jeg en scandisk som så på et tidspunkt kommer ud med følgende beskrivelse: Bootområdet for dette drev indeholder vigtige oplysninger, som er beskadiget eller ugyldige. Dette kan medføre, at Windows angiver den ledige plads på drevet forkert eller langsomt. Scandisk reparerer Bootområdet ved at registrere de korrekte værdier i dette område. Denne besked får jeg hver gang at min computer har (frosset). Hvad pokker kan der være galt, computeren er en
pentium 3 866mhz 256mb ram 30gb harddisk del på 2 drev. jeg håber at nogen kan hjælpe mig da det er noget shit at gå i stå midt i noget spændende.

Med venlig hilsen

Søren

Kommentar
Fra : Luctatic

Dato : 13-04-01 10:57

Det kunne være et problem med en for varm processor når den fryser midt i det hele. Er det nok køling på?

Kommentar
Fra : scj

Dato : 14-04-01 18:05

hvordan undersøger jeg om alle mine blæsere kører så de nedkøler processoren,
så vidt jeg ved er der 3 i min computer ? er der et sted i computeren hvor jeg
kan se temperaturen og evt. om blæserne kører som de skal ?

mvh

Søren

Kommentar
Fra : gandalf

Dato : 14-04-01 21:44

Har din computer gjort dette længe, eller er det først lige for nyligt den er startet på det?

Hvis det er for nyligt så tror jeg ikke det er blæseren, så tror jeg mere det kunne være en af dine ram klodser som er ved at stå af, prøv at låne nogle ram klodser af en af vennerne for at se om det hjælper....

Gandalf

Kommentar
Fra : tonnybrandt

Dato : 14-04-01 22:56

Ud fra din fejlmeddelelse kan jeg se du kører windows me. Du skal ikke være nervøs over scandisk fejlmeddelelsen, da den vil komme hvergang du er kommet "sidelæns" ud af windows. Åbenbart noget med "System File Protection" som er indført med windows me. Windows 98 kommer ikke med denne fejlmeddelelse.
Med hensyn til temperaturen, kan du checke det på følgende måde:
Når computeren fryser, så sluk og tænd den igen med det samme. Hvis den kan starte windows (efter at have kørt scandisk) kan det ikke være et temperaturproblem, da den da skulle have haft tid til at køle af, hvis det havde noget med temperaturen.
Prøv at køre programmet msconfig. Under Generelt, vælg den nederste valgmulighed (selektivt), og uncheck system.ini, win.ini, startup og variabler. Genstart herefter computeren og bruge den normalt og se om problemet kommer igen. Hvis ikke sæt da en ting af gangen ind igen indtil du finder "den skyldige". Jeg kører en engelsk windows me, derfor kan jeg ikke fortælle dig præcist hvad teksterne på fanebladet er.

Kommentar
Fra : scj

Dato : 15-04-01 07:13

Først tak til de mennesker der gider prøve at hjælpe mig.
Til Luctatic:
Har kikket i biosopsætningen under temperaturen står der følgende linier:
Current Cpu Temp 30 grader
Current system Temp 32 grader
Current Cpufan1 Speed 3971 RPM
Current Cpufan2 Speed 0 RPM
Til Gandalf:
Ja den har gjort det længe, har testet rammene via Norton SystemWorks 2001
den melder ikke noget om fejl i rammene.
Til Tonnybrandt:
Det er ikke Windows ME jeg har installeret, men Windows 98 SE, jeg prøvede alligevel
at slå win.ini + system.ini og startup fra, men fik en mærkelig skærm ud af det efter opstart, så jeg er gået tilbage til oprindelig konfiguration dog untaget startup, hvor det så viser at ydeevnen er steget til 99 % men jeg ved ikke om det har nogen indvirkning på mit problem endnu

Med venlig hilsen til alle

Søren

Accepteret svar
Fra : Luctatic

Modtaget 40 point
Dato : 15-04-01 13:52

Det kan også være strømforsyningen der får den til at reboote. Det gør min faktisk i øjeblkikket. Hvad for en har du - hvor mange watt? 230W?

Ellers kan du jo prøve at bruge fdisk og lave nye partitioner så harddisken er helt slettet og så pprøve at se om det virker med en total formattering og install af windows.

Kommentar
Fra : scj

Dato : 16-04-01 16:43

til Luctatic:

Det er ikke sådan at min maskine rebooter, den låser (fryser) så jeg kun kan
starte op igen ved at reboote den. På nuværende tidspunkt har jeg kørt med
den i næsten 1 1/2 dag uden den har frosset, så jeg ser lige de næste par dage
hvordan den opfører sig.

Søren

Kommentar
Fra : Luctatic

Dato : 16-04-01 17:06

ok - ellers spørger du bare igen. :)

Held og lykke.

Kommentar
Fra : scj

Dato : 16-04-01 18:22

Til Luctitac

Hvad mener du om min temperatur se tidligere kommentar ?
og hvad menes med current Cpufan2? er det hvis jeg har en ekstra
hardisk installeret ? På forhånd tak.

Søren

Kommentar
Fra : tonnybrandt

Dato : 16-04-01 21:25

Jeg kan se du har accepteret et svar. Hvad var løsningen ?.

Kommentar
Fra : scj

Dato : 17-04-01 06:17

Til Tonybrandt

Jeg ved ikke hvad løsningen er, eller om problemet er løst, men maskinen har nu kørt i to dage uden den har (frosset) det eneste jeg har foretaget mig indtil nu er at jeg har bedt maskinen om at reparere explorer ? desuden havde jeg en masse shit og ligge oven på selve computeren som jeg har fjernet ? så jeg ser med spænding frem til de næste par dage. Skulle mit problem være forsvundet skal jeg nok skrive det.

Søren