/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kontrol af jordforbindelse.
Fra : griffen2
Vist : 1134 gange
50 point
Dato : 30-08-03 15:30

Hej! Jeg har fået installeret et nyt naturgas-fyr, men det bliver ved med at "slå fra". Det er et Bosch Cerapur, som næsten konstant laver en EA fejl, hvorefter det skal resettes. Installatøren har prøvet at reparere det mange gange...uden held! Nu mener han det er jordforbindelsen, som ikke er i orden. Jeg har målt jordledningen igennem, fra tilslutningen - og til det punkt hvor den går ud af væggen- den er ok.
På den anden side af vægen sidder et jordspyd (sikkert nedbanket i 1960, hvor tilbygningen er lavet) Kan jeg kontrollere at det giver nok jord ?

På forhånd tak
Lydteknikeren

Accepteret svar
Fra : Marchwitz

Modtaget 60 point
Dato : 30-08-03 15:46

Det kan du.
Eller rettere det kan din lokale el-installatør. Han har et specielt måleudstyr til netop denne opgave.
Vi almindelige dødelige kan ikke måle overgangsmodstanden til jord, og det er det man skal, det er ikke nok at måle om der er forbindelse eller ej.
Bl.a. gasinstallationer kræver en særdeles god jordforbindelse. Du ved selv hvad der sker hvis jordforbindelsen ikke er iorden.
Men fortvivl ikke. Da jeg skulle have lagt naturgas ind, fik jeg den lokale el-installtør til at komme og måle de to jordspyd jeg havde på ejendommen. Det ene var perfekt og det andet var intet værd.
Jeg betalte en halv eller en hel timeløn for denne operation, og så var den iorden. Mere skal der ikke til.

Med venlig hilsen
Kim Marchwitz

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 30-08-03 15:55

PS.
Hvis målingen viser at jordforbindelsen er for dårlig, skal du selvfølgelig investere i et par ekstra jordspyd. Men de koster sikkert ikke alverden.
Du kan jo også vælge at gøre det fra starten, og så håbe at det var fejlårsagen alene.

M.v.h. KM

Kommentar
Fra : summer

Dato : 30-08-03 15:56

Hvis installatøren mente det var din jordforbindelse som ikke virkede, synes jeg det er lidt uforsvarlig af ham at eksperimentere med alt mulig andet.

Godkendelse af svar
Fra : griffen2

Dato : 30-08-03 17:00

Tak for svaret Marchwitz. Jeg får fat i en elektriker, med et ordentligt jern..stykke, så er det da under alle omstændigheder i orden. Ang. installatøren, så er det måske rigtigt. Jeg får elektrikeren til at gi´ham en "næse", hvis han mener det er nødvendigt Tak for den hurtige hjælp til jer begge.

Med Venlig hilsen Flemming B.

God weekend!

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 30-08-03 21:46

Selv tak.
Ja, det er faktisk lidt dårligt at vvs'eren ikke fra starten har fortalt at jordforbindelsen skulle være tip top. Det burde vist være almindeligt kendt i de kredse.

Med venlig hilsen
Kim Marchwitz