/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
grafikkort til 3d animation(max og maya)~
Fra : Ladmorillo
Vist : 498 gange
370 point
Dato : 30-08-03 10:29

jeg skal opgradere min pc, og har spørgsmål vedr. grafikkort.
Det skal hovedsageligt bruges til 3d animation(max og maya)

1) hvilket af disse kort er bedst?

-GeForce4 Ti4800SE, 128MB

-GeForceFX 5600, 256MB DDR

-GeForceFX 5600Ultra, 128MB DDR

2) Er der andre kort jeg skal tage i betragtning(radeon)? pris/ydelse er vigtigt, og prisen skal helst ikke for meget over 2000 kr.

3) Jeg lægger meget vægt på stabilitet, så måske er der nogle producenter man skal holde øje med?

4) andre gode råd og kommentarer værdsættes!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-08-03 11:10

http://www17.tomshardware.com/search/search.html?category=graphic&words=GeForce
Du kan finde de fleste test af grafik kort på ovenstående link,og søge efter info.

Og så kan du finde de billigste priser her>

http://www.edbpriser.dk/hardware/grafikkort.asp
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-08-03 11:17

Klik på Search

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-08-03 11:26
Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 30-08-03 12:32

Jeg ville vælge et radeon 9600 pro, som koster under 1500 kr.

/Bofh

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 30-08-03 14:37

Hej Ladmorillo

Jeg har bedst erfaring med produkter fra ASUS og MSI (microstar). Så vedrørende stabilitet vil jeg klart anbefale dem (hermed ikke sagt at andet ikke dur).
Til de priser du nævner er der stort set kun Nvidia og Radeon der dominerer. Om man skal vælge det ene eller det andet er ofte en følelsesladet diskution. Men det man ved er:

Nvidia kortene benytter brute force dvs. en kraftig processor der ikke tænker så meget, men gør det hele på den tunge måde fordi den er stærk nok til det.

Raden kortene er de smarte kort, hvor gode algoritmer sørger for at beregne teksturer smartest muligt for at spare processorkraft.

Som du ser er det den klassiske kamp mellem den "kloge" og den "stærke".

Man kan ikke afgørre, hvilket kort der er det bedste. Det afhænger nemlig af hvad man skal benytte det til og hvordan det program man ønsker at bruge formår at udnytte grafikinstruktionerne der er knyttet til kortene.

Det bedste resultat får du ved at undersøge hvilke kort din software anbefaler. Eventuelt kigge på forums for softwaren eller på softwareproducentens hjemmeside, ellers er valget frit begge leverandører leverer stærke kort

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Ladmorillo

Dato : 31-08-03 10:48

hej!
jeg vil lige forenkle mit spørgsmål, så jeg kan få et mere præcist svar:

hvilket af disse kort er bedst?

-GeForceFX 5600, 256MB DDR

-GeForceFX 5600Ultra, 128MB DDR

hvad vil de 128mb ekstra ram betyde for ydelsen?

tak

Kommentar
Fra : Ladmorillo

Dato : 31-08-03 10:49

hej!
jeg vil lige forenkle mit spørgsmål, så jeg kan få et mere præcist svar:

hvilket af disse kort er bedst?

-GeForceFX 5600, 256MB DDR

-GeForceFX 5600Ultra, 128MB DDR

hvad vil de 128mb ekstra ram betyde for ydelsen?

tak

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 370 point
Dato : 31-08-03 11:33

Hej igen

GeForceFX 5600, 256MB DDR, benytter den ældre NV30 chip og almindelig DDR Ram

GeForceFX 5600Ultra, 128MB DDR, benytter NV31 chip (de nye) og lynhurtig DDR-II RAM

På dansk betyder det at 5600Ultra kortet er det bedst køb fordi processoren og rammene er de hurtigste.

Vælger du 5600Ultra, skal du være opmærksom på der findes en gammel og en ny udgave. Den nye benytter NV31 chip og en frekvens på 400/800Mhz og det gamle NV30 chip og en clockfrekvens på 350/700 MHz. Her skal du vælge det nye.

Vedr. ram. Generelt er meget ram et plus, men da 5600Ultra er væsentligt hurtigere end 5600'eren og da ramene er meget hurtigere vil 5600Ultra kortet være det bedste køb.

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : Ladmorillo

Dato : 06-09-03 14:22

Tak for svaret srhansen

Jeg har nu købt mig et GeForceFX 5600Ultra og det kører lækkert ;D

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 06-09-03 15:56

Glæder mig du blev tilfreds med dit valg

Kommentar
Fra : 1003jeppe

Dato : 08-09-03 17:16

Står selv og skal anskaffe mig et nyt kort som primært skal bruges til billedbehandlin Photoshop etc, kunne godt tænke mig at vide om Du nu har købt 1) 1 MSI eller ASUS GEForcekortFX Ultra 5600 ??
2) 128 ell. 256MB ??