/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
syltede chili ?
Fra : bussii
Vist : 7801 gange
20 point
Dato : 29-08-03 23:53

Jeg har søgt efter en opskrift på syltning/henkogning/tørring af chili peber, men ikke fundet noget.
Kan nogen her i forum give mig en opskrift?

mvh bussii

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 30-08-03 00:19

Her er Jamie Olivers syltede chili

600 g chili
15 sorte peberkorn
5 laurbærblade
2 spsk korianderfrø
5 tsk salt
6 toppede spsk sukker
1 liter hvidvinseddike eller riseddike

Snit dem forsigtigt i den ene side fra stilk til top og fjern frøene.
Hæld kogende vand over chilierne, lad dem ligge i 5 minutter og hæld så vandet fra.
Læg peberkorn, laurbær, koriander, chili og salt i et glas. Opvarm sukker og eddike til sukkeret er opløst, det skal ikke koge. Så hældes det over chilierne. Læg låg på og lad dem trække mindst 2 uger.

Hilsen Gazi

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 30 point
Dato : 30-08-03 00:21

>bussii.

Måske der er noget du kan bruge på denne side:

http://www.capsicum.dk/index.html

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 30-08-03 00:26

Du kan også fryse dine chili hele og så tage dem op efterhånden, som du skal bruge dem.

Kommentar
Fra : gizom

Dato : 30-08-03 11:34

Jamie Olivers opskrift er sikker ret god, men måske skulle man lige stille spørgsmål om du vil have en sukker lage når det handler om chili?
Jeg ville bare tage et par dl eddike og 6 spsk groft salt,
Giv det et opkog til saltet er opløst.
Hæl det over de hele chili'er
Lad dem trække i mindst en uge

Brug dem som tilbehør til rettet eller snit dem efter behov som tilbehør i din madlavning.

Kommentar
Fra : bussii

Dato : 30-08-03 21:58

jeg vil hermed gerne takke gazi, ram2 og gizom for et hurtigt svar nvh bussii

Godkendelse af svar
Fra : bussii

Dato : 30-08-03 21:59

Tak for svaret ram2.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-08-03 23:27

>bussii

Tak.

Synes selv at historien om Scouville var sjovt at læse. Det er sgu en festlig "grøntsag" den Chili.

Mvh
Ram