/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Køb af Mac til billedbehandling
Fra : havlykke
Vist : 521 gange
20 point
Dato : 29-08-03 23:50

Jeg er under uddannelse til fotograf, og ønsker at købe en Mac til billedbehandling (foto). Da jeg er på SU ønske jeg at købe brugt,- men er det dumt? Hvor kraftig en maskine skal jeg have fat i for at kunne køre ok i en længere periode (ca 3 år)

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 20 point
Dato : 30-08-03 06:00
Kommentar
Fra : havlykke

Dato : 30-08-03 22:03

Hvor mange Mhz? Er det en fordel med en langsommere dobbeltprocesser (fx 2x500 mhz) frem for en lidt hurtigere enkeltprocessor (fx 7-800 mhz)?. Den skal kun bruges til billedbehandling, men tilgengæld ganske meget.

Godkendelse af svar
Fra : havlykke

Dato : 02-09-03 11:07

Tak for svaret JensT. Jeg går nu på jagt.

Kommentar
Fra : Vops

Dato : 19-12-03 10:42

Hej Jens!
Vigtigt er at den mac du køber har så mange ram som muligt. Min erfaring viser at 1 GB ram er noget man kan bruge. Billeder som der skal til tryk har en stor opløsning og fylder nemt 40 til 60 MB. Når du åbner et billede i Photoshop bliver billedet gemt i Ram og hver lag du lægger til giver ca. den samme mængde en gang til. Et billede med 40 MB kan hurtig bruge 500MB ram når der er meget arbejde på filen. Når der ikke er mere Ram tilbage lægger Photoshop det i en scrachfil på harddisken, så du skal sørge for der er meget diskplads tilbage. En enkelt processor er nok til at udføre opgaver i Photoshop. 500mHz er fint, da en mac kører med 128 bit, kontra PC kun 32 bit, det vil sige du har med 500 mhz ca. samme effekt som på en PC med 2000 mhz. En PC vil være den billigere løsning og er fuld kompatibel med Mac hvis du husker at sætte lowercase extention til i Photoshop dvs. .jpg - .eps .- tif - .bmp efter filnamen. Det er kun smagssag hvad du vil bruge.

Hilsen Volker