/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Wet Nose - Har dyrlægen ret?
Fra : CLAN
Vist : 387 gange
4 point
Dato : 29-08-03 14:33

Keep it on the top

Da den er forsvundet ud af skærmen for seneste 25 spørgsmål og jeg ikke kan hæve med flere points (500 er max.), så laver jeg lige denne henvisning til mit spørgsmål / debat på http://www.kandu.dk/dk/spg/21473

Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-08-03 14:50

NB: Og til dem som lod sig skræmme væk af at kunne risikere at blive belønnet med 500 points fra ovenfor nævnte link... de kan jo bare tage tråden op her - her er "risikoen" ikke så stor
Søren

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 14 point
Dato : 29-08-03 15:46

Jeg holder på Eyvind's forklaring, med at hunden sveder med tungen.
Deraf udtrykket "løber med tungen ud af halsen"
Emesen.

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 29-08-03 21:10

jeg er næsten også sikker på at Eyvind har ret. jeg har snakket med nogle stykker om det, De er 99% sikker på at en hund sveder gemmen tungen og ikke snuden. jeg var inde på af det selv men var ikke helt så sikker,

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-08-03 21:52

Jeg lukker og slukker denne... men strengen fortsætter t.o.m. i morgen til omkring kl. 23:00 så lukkes den også. Jeg har lige selv skrevet en lille "teori" (min opfattelse) af kolde og våde hunde næser på http://www.kandu.dk/dk/spg/21473

Jeg giver jer begge Emmesen og Tom ret i at en hund OGSÅ sveder ved hjælp af tungen - hunden halser. På nettet kan man finde at en hund sveder igennem tungen og poterne (poterne var jeg ikke selv klar over). Luftvejene som dyrlægen fra DKK også henviser (han blev kun spurgt til hvorfor en hunds næse var våd og kold)... ja det er vi vist alle enige om.

Da Emmesen kom først på denne streng... så tilfalder points ham. Sorry Tom, men i er begge enige om samme teori, så derfor Emmesen.

God weekend til jer begge to
Søren

Godkendelse af svar
Fra : CLAN

Dato : 29-08-03 21:54

Tak for svaret emesen.
Jeg glemte helt at bringe hvor jeg fandt det med
http://130.227.242.101/hjemmesider/dyr_paa_gaard/dyrgaard3.doc
6. Hvordan sveder en hund?
6. Den sveder gennem poterne og tungen hænger ud af munden og afgiver varme.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 29-08-03 23:53

længe leve vufferne. Synes det er synd og skam at lukke tråden imorgen...det går sgu da lige så godt pt!!!!!!!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 13:07

Jeg opretter da bare en ny, når jeg kommer hjem

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 30-08-03 20:14

nu sider jeg her og finder først ud af kl 19:55 30-8 at Emmesen kom før mig ØV ØV, men næste gang !!!!. Det kunne nu være sjov om folk viste hvorfor en ørred springer ovenvande og hvordan kan det være at den somme tider gør mere end den ene gang.
nå men øøhh jeg må vider

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-08-03 21:11

En Ørred øver sig i at kunne komme "hjem" til gydepladserne.
Emesen.