/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Trådløst
Fra : notatoy
Vist : 556 gange
50 point
Dato : 29-08-03 13:47

Netto har på søndag tilbud på et trådløst netværk. Da jeg synes det lyder smart, men ikke har forstand på det søger jeg hjælp her...
Vil jeg kunne bruge det til min bærbare? Da der er 4 porte betyder det så at jeg kan slutte 4 pcèr til ad gangen?
Jeg har ADSL.
Vil det kræve mere end den router? Jeg tænker på kommer der til at mangle stik, ledninger m.m.
Jeg indsatter lige annoncen så i ved hvad jeg spørger om.
Topcom Skyr@acer WBR 244, 4 ports bredbåndsrouter med indbygget trådløst 44 mbps accespoint 802.11b standard, sikkerhed:indbygget firewall, WEP kryptering, MAC filter m.v., understøtter flere internet tjenester, ADSL/kabel, rækkevidde op til 100 meter indendørs/400 meter udendørs. Kompatibel med alle styresystemer. Pris 799,-
Hej fra Notatoy

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 60 point
Dato : 29-08-03 14:28

Kender ikke topcom, men 44 mbs er en lidt "skæv" standard. Hovedstandarderne er 11 Mbs og 54 Mbs. Du kan få en DL-624 (fra D-link) til 1029 kr) (54Mbs), så forskellen er ikke så stor - det var måske værd at overveje ???

Normalt er der ikke brug for flere ledniner, end den, der er med, men det afhænger jo at, hvordan du vil strikke netværket op. Der er typisk en ledning med, nemlig fra din ADSL router til D-linken. Denne er som oftest en meters penge, så hvis du ikke skal have din router tæt på dit modem, må du ud at købe en tilsvarende længere ledning (husk returledning til din stationære PC).

Du kan tilslutte mere end 4 PC'er ad gangen - men du kan kun tilslutte 4 stationærer (altså med faste porte) - dog kan du, hvis du skulle få brug for mere, også købe kort til de stationære, så de forbindes via det trådlåse - på den måde kan du koble flere op.

Og ja - du kan bruge den til den bærbare - hvis denne i øvrigt har en port til netværkskort (plejer ikke at være et problem) - det er jo hele ideen med trådløs,

Ud over routeren, skal du investere i det antal kort, som du måtte have brug for (et/stk pr computer, der skal på det trådløse netværk). Disse koster typisk 500 - 600 kr/stk.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 29-08-03 14:30

Var allerede ovre i D-link - der skulle naturligvis have stået, at der typisk er ledning fra ADSL modem til den trådløse router

Mvh Erling

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-08-03 16:57

Tænk lige lidt på sikkerheden.
Kan alle der køber, et system magen til evt, få adgang til din computer?

MVH

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 29-08-03 17:10

Dels er der begrænset rækkevidde og dels giver du kun adgang til egne IPadresse på firewall'en - så noget stort problem ??? Næppe.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-08-03 17:47

Nej, men TV-avisen har jo prøvet at sende en "hacker" med en bærbar ned igennem strøget i københavn. I Ca. 50 forretninger fik han direkte adgang til deres computere. Hvis han ville arbejde, bare lidt mere med det, kunne han sandsynligvis få adgang til alt, da trådløs forbindelse, er stort set åben for alle, der kommer inden for rækkevide!!!!!

Værd at tænke over!!!!

MVH

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 29-08-03 19:26

Jeg er tilbøjelig til at gi' viskinge ret. På den trådløse jeg havde tænkt mig at købe, var det min forhandler, der advarede mig. Den har oftest en rækkevidde på op til 300 meter, og han ville ikke garantere, at andre ikke "kunne komme ind".
Jeg har meget tillid til min forhandler. Ok, jeg køber også alle ting hos ham, til alle mine 3 computere.

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 29-08-03 21:02

Nu er jeg lige stået af et øjeblik. Mener i at personen kan komme ind og se hvad jeg har liggende i min pc, eller at man "bare" bruger min internetadgang???

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 29-08-03 21:49

Ja, notatoy, jeg vil efter min kammerat's (forhandler's) udsagn, advare mod, at hvis der bor en "hacker" eller lignende i en afstand af de nævnte 300 m. vil han meget let ha' adgang til din computer.
Jeg ved ikke om det er sandt, men det var/er årsagen til, at jeg ikke vil køre noget trådløst i mit hjem, selvom det ville være meget praktisk, da min kones værelse, hvor hun sidder med sin bærbare, ligger lige nøjagtigt i den anden ende af huset. Så vi har ledninger/kabler liggende over gulvet i øjeblikket. Det er dog rent "dovenskab", da jeg på et tidspunkt, bare skal trække dem over loftet.

Frank

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 30-08-03 02:12

Jeg har selv trådløst netværk, og må sige, at jeg slet ikke deler den bekymring. For det første: Et anlæg placeret indendørs ( hvad de fleste er) har slet ikke bare tilnærmelsesvis den rækkevidde - formentlig op til en 50-80 m. - så de skal altså tæt på, for at forsøge.

For det andet er min pointe, at brugeren selv definerer IP-adresserne i setup af firewall'en. Det betyder, at en hacker kan få adgang, hvis han kan finde den - men det er altså ikke anderledes en hvis forbindelsen var på faste kabler på netværket. Jeg mener derfor, at ved blot en lille smule fornuft (altså opsætning af firewall med tilladelse kun til de implicerede computere) er lige så sikkert som netværk.

Og jeg vil lige gøre opmærksom på, at selv en dårlig opsat firewall normalt vil beskytte computerne. Det vil muligvis være en risiko, at en udefra kommende kan bruge netforbindelsen - men de enkelte computere er fortsat beskyttet i normalt omfang - så deeet.......

Mvh Erling

En glad ejer af trådløst netværk

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 30-08-03 10:16

Heej Erling

Så kunne det være jeg skulle overveje det endnu engang, så jeg slipper for besværet med at trække kablerne over loftet.

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : BusiT

Dato : 30-08-03 11:03

Hej Notatoy.

Du kommer til at købe trådløse netkort ved siden af, så hvis dit ønske er at sætte trådløst netværk op i eftermiddag, så bliver du vist skuffet. :-/

Jeg har forresten fundet yderligere specifikationer om den pågældende router her: http://www.topcom.net/product/index.php?cat=2&catsub=6&product=SKYR@CER%20WBR%20244

Mvh
BusiT

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 30-08-03 13:20

Det kunne jo være, at netto også havde kort til - ellers er der jo ikke så meget anvendlighed i det

Som sammenligning af spec's, har jeg her lige smidt D-Link's ind (54Mbs standarden)
Router : http://www.xdata.dk/servlet/VisVare?vareID=66249
Kort til bærbar: http://www.xdata.dk/servlet/VisVare?vareID=66298
Evt. kort til stationære: http://www.pcfocus.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=2325

Såfremt du vælger topcons, og Netto ikke har PC / PCI card, skal du ikke fortvivle - alle IT butikker har trådløst netværk til salg i dag, og så længe det understøtter IEEE 802.11a / IEEE 802.11b standarden, kan de snakke sammen (standarden på 54 MBs er 802.11G, men den er også bagudkompatibel med 802.11B). Det betyder, at du under alle omstændigheder let vil kunne købe kort et andet sted.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 30-08-03 17:04

Lige en kort bemærkning : Bilka har samme router på tilbud i næste uge, også for 799. Der kan du også købe Topcoms indstikskort til 289. I reklamen står der 4x11 MBS på begge produkter = 44 MBs, men på selve billedet af produkterne står 22Mbs (og står faktisk også 2x / double speed). Vær lige sikker på, at produktet faktisk overholder specifikationene !!

Godkendelse af svar
Fra : notatoy

Dato : 10-09-03 18:18

Tak for svaret erling_l.