/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
sommerfugletræ
Fra : karin42
Vist : 4112 gange
28 point
Dato : 29-08-03 11:59

Vi har et flot sommerfugletræ - som desværre står lidt bag i haven - derfor var det smart om vi kunne ta' og formere den dvs. brække grene af og sætte dem i jorden
tak for et evt . svar hilsen karin

Accepteret svar
Fra : Gazi

Modtaget 28 point
Dato : 29-08-03 13:29

Du kan tage stiklinger. Du skal vælge nogle gode sunde skud, uden brune pletter eller andet. Du klipper en lille top ca. 10-15 cm. Fjern de nederste blade og kom dem i potter med færdigblandet jord. Du kan eventuelt dyppe dem i roddannere.Vand og sæt dem i et minidrivhus eller noget tilsvarende. Og de skal stå et skyggefuldt sted, men selvfølgelig ikke for koldt. Jordtemperatur ca. 15 grader.

God fornøjelse
Gazi

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-08-03 19:02

Alt om formering af sommerfugelebusk (Buddleia) : http://www.plantesamleren.dk/formering.asp?id=%2090

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 29-08-03 19:30

Tak for svaret Gazi.
det vil jeg straks prøve - mon ikke drivhuset er velegnet
til formålet :- D                        mvh karin.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 29-08-03 19:32

til gazi .... sådan skulle det være

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 29-08-03 19:35

Hej molokyle

Genialt svar, lige hvad jeg havde brug for. Jeg har 3 gange skrevet til ham normanden, Helge Petersen, der giver GRØNNE RÅD i DR. Jeg har ikke hørt en sk..
Næste gang jeg har havespørgsmål, skriver jeg bare til dig.

Med venlig hilsen og god week-end
Håber du har det godt. I morgen skal jeg til børnefødselsdag i Albertslund

Frank

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 29-08-03 19:39

til molokyle ! jeg kan desværre ikke lukke op for den hjemmeside du har angivet men tak for den alligevel venlig hilsen Karin
)

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 30-08-03 00:00

Du kan sagtens sætte dem i drivhuset, men jeg ville stadig sætte dem under noget plastik vinteren over. Det holder også på fugten, så man ikke behøver at vande så tit.
Hilsen Gazi

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 30-08-03 00:05

Du kan sagtens sætte dem i drivhuset, men jeg ville stadig sætte dem under noget plastik vinteren over. Det holder også på fugten, så man ikke behøver at vande så tit. Jeg har også lavet flere stiklinger, hvor jeg har sat potterne i haven, et sted hvor der er læ. Jeg har simpelthen gravet potterne ned til kanten og så dækket med plastik. Man kunne eventuelt prøve begge steder.

Hilsen Gazi

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 30-08-03 00:07

Hmm vist på tide at gå i seng.