/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Daarlig parabol modtagelse i regnvejr
Fra : petermolin
Vist : 4275 gange
50 point
Dato : 29-08-03 10:44

Er der nogen der har tip til hvad man skal goere i regnvejr med parabolen saaledes at signalet forbliver godt.

Findes der en eller anden "haette" til parabilen?
Hvor ligger problemet?

Det er somom at regnen paavirker hovedet og slaar ud eller bare give et "flydende" billedsignal!.

Peter Molin

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-08-03 10:53

Næh, problemet er at hvis skyerne er tilstrækkelig tunge af vand, kan parabolen ikke for godt "kigge" igennem disse. Løsningen kan være en større tallerken.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-08-03 10:54

Sne kan til gengæld genere særdeles kraftigt. Det kan du forebygge ved at vokse og polere skålen, så tung tøsne ikke bliver hængende.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 50 point
Dato : 29-08-03 12:58

Selve parabolen er for lille. Der findes et udtryk (måle enhed), der hedder fodspor, for sattelitter. Dette er et kort feks. over Europa, hvor der er linier (ligesom et vejrkort, hvor man kan se de forskellige tryk). Ud af disse kan man se hvor stor en diameter, man mindst skal have. Mange forhandlere er slemme til at give tilbud på en paralbol, der for lille (den er billigst).
Denne virker fint, når vejret er godt.
Kun den absolutte, sydligste del af Danmark, kan klare sig med en minimum 60 Cm. (diameter) parabol.
Svaret er: Din parabol diameter er for lille.
Teknisk: Regnvejr kan sagtens medføre et tab på 3 dB. (det er rimeligt meget).

Håber du kan bruge dette til noget.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : petermolin

Dato : 29-08-03 13:58

Tak for svaret viskinge. Min parabol er temmelig stor, men det er ogsaa meget daarligt vejr!..
Saa vi maa bare sidde og kikke lidt!....

Kommentar
Fra : florianfastina

Dato : 10-12-05 23:57

Kære Peter. Jeg har det samme problem som dig. Jeg er i den situation, at jeg nemt kan komme til parabolen. Jeg har afhjulpet problemet ved, at aftørre hovederne. Så er billedet klart igen. Men det hjælper jo kun i begrænset tid. Jeg ved at man hos Elgiganten i Norge, kan købe en parabolparaply, som afhjælper problemet. Det er en plexiglasskærm, som sættes over hovedet. Jeg ved ikke om man kan få den i Danmark. Er der nogen som ved om den forhandles her? Ud over at den afhjælper problemet, forlænger den også hovederned levetid.

De bedste hilsener
Florian Fastina
www.florian.dk