/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Har dyrlægen ret ??
Fra : CLAN
Vist : 924 gange
500 point
Dato : 28-08-03 19:40

Hejsa
For et par dage siden dumpede jeg ind i et spørgsmål om, hvorfor en hunds næse var kold og våd. Hvis I lyster, så kig selv ind på http://www.kandu.dk/dk/spg/21120 (ikke nødvendigt for dette svar).

Jeg har ikke selv den store tvivl til det retursvar, som jeg modtog fra Dansk Kennel Klub's dyrlæge, men kunne godt tænke mig at høre jeres synspunkter. Lad os få en debat i gang... men ikke om det ovenfor nævnte link.

Retursvaret var som følger:

Citat
Et hurtigt svar:

Hunde kan ikke svede på kroppen som mennesker. Derfor udskiller de varme og fordamper dermed væske fra luftvejene. Snuden bliver hermed fugtig.
Den vil være tør såfremt hunden ikke "sveder" så meget......
Er våd næse føles kold og en tør næse føles varm.

Alle svar og meninger modtages. Spørgsmålet lukkes og slukkes onsdag d. 03/09-2003 og det bedste indslag vil blive accepteret.

Fortsat god aften til jer alle sammen
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-08-03 19:49

Rettelse... lukker og slukker 30/08-2003 så kommer points månedens lodtrækning til gode

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-08-03 19:53

Er der nogen, som interesserer for månedens lodtrækning?

Accepteret svar
Fra : Fnollerpige

Modtaget 510 point
Dato : 28-08-03 19:58

ans - hellooooo ja det tror jeg sørensusemig der er ....
----------------------------------------------------------------------------------

>>CLAN - meget kort - ja det lyder rigtigt det svar du har fået - meget logisk, og gælder i hvertfald for min egen hunds vedkommende......
og så er der vist ikke så meget mere, at sige om det - fra min side - så derfor - kort og godt : Enig

Karina

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-08-03 19:59

+ sig

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-08-03 20:12

Nå... der går da rigtigt kage i det for mig lige nu
Ans -> Det var da lige en lille bitte smule naivt at stille det spørgsmål. Selvfølgelig er der det... og det tror jeg godt du selv ved, så jeg tager det bare for en ironisk bemærkning
Hævede lige til 500... ku pokker ta' mig ikke smide flere herind som "lokkemad"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-08-03 20:20

Det var bare en ironisk bemærkning.

Jeg vil da følge lidt med i tråden. Så kan jeg jo se hvem, der lokkes af 500 point. Det var jo ikke det, det startede med

mvh ans

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 28-08-03 20:40

jeg har lagt mærke til når vores flatter har været på marken eller i skoven hvor han løber og springer rundt er han næse klam og fugtig altså han sveder, da vi havde det så vamt 30-35 grader var dens snude tør men meget varm og gispede meget, men jeg har også lagt mærke til at når de gamle damer kommer med deres hunde inde i byen der er så fede af småkader og slik så de næsten ikke kan gå, at deres snuder er fugtige og næsen løber man må gå ud fra at i sveder.
mvh Tom ( hvad er lodtrækning den her gang)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-08-03 20:56

Det med at de ikke kan svede som vi andre er rigtigt, men det er nu altså gennem tungen at en hund sveder. Men snuden indikerer om hunden er syg - tør og varm så har den det ikke så godt.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 28-08-03 20:59

Nu skal det jo ikke være sådan at fordi en del af os deltager - det skal opfattes som pointliderlighed - jeg er trutteligeglad med månedens præmie ( har faktisk leget lidt med tanken om, at lave mine egne præmier herinde - for "Sødeste Kandu Bruger", "Mest balladevorne", osv osv .....

Men hvad skal præmien være ? Hmmmm ... ja det er jo lige det.

Karina

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-08-03 21:06

Hej Karina
Jeg opfatter absolut ikke dig som pointliderlig... dertil har jeg set dig for meget herinde - den kategori kommer du aldrig under (ikke hos mig).
Heyyy! Jeg vil godt være medsponsor på så'n præmie ting (ikke dommer, kun sponsor)
Men den må du komme med et andet sted
Søren

NB: Håber da ikke jeg skræmmer folk væk med de 500 og de ovenfor anførte bemærkninger

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-08-03 21:29

Karina! Det behøver ikke være en præmie - det kunne også være et par medaljer til hver.
Undskyld - kunne ikke la' væ'r.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 28-08-03 22:23

*Jo måske folk ikke tør deltage nu.....

**apropos hundesnuder - min hunds snude bliver tør når han sover ... det har vist ikke så meget med at svede eller ej, at gøre nærmere lidt ligesom vi får tørre læber - ja så`n er der jo så meget.

***Tror så jeg vil lave en hjemmeside hvor der kåres en vinder i de af mig og andre, opstillede kategorier.

Karina

Kommentar
Fra : pba72

Dato : 28-08-03 23:09

Nu er jeg jo ikke dyrlæge, og jeg har egentlig aldrig lagt mærke til det på min hund.
MEN...
1) Men rent fysik er det ikke sikkert man kan snakke om en en varm eller kold snude, men måske mere om en våd eller tør snude. Snuden kan meget vel have samme temperatur, men vi som menesker vil føle den våde snude som kold, ligesom vi fryser når vi er våde ved strande, selv om temperaturen er den samme.
2) pga. af snudens overflade areal kan denne ikke være hundens primær nedkølings organ, dette må være mundhulen og tungen
3) Principelt kunne hunden jo også svede igennem poterne, men gør det sjældent med mindre den er under stress
4) For at der kan laves en fornuftig afkøling skal hunden fordampe vand, dette skyldes primært at for at få vand fra fyldene form til gas form (damp) kræves meget store mængder energi, denne fåes fra det opvarmede legme som derfor nedkøles pga. af afgivelse af energi.

Dette kunne nok være skrevet meget klogere men altså ikke med den promille jeg har nu

Og så er jeg forresten også fuldstændig ligeglad med de points, de stridder vel egentlig mod alle de grundlæggende regler for nyhedsgrupper, og nyhedgrupper som hunden kan man jo ligeså godt tage direkte adgang til uden om Kandu.dk

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 28-08-03 23:21

hm...ja, selvom søren nu har hentet en milliard oplysninger til mig, køwer jeg stadig ikke den med at snuden er kold, fordi hunden har det varmt...i givet fald skulle gandalfs næse være en isklump om natten... han kigger nemlig klinet op af mig, og helst under to dyner. Det MÅ sgi da være varmt!!!!

Jeg er iøvrigt (uden at have målt temperaturen) ret sikker på, at næsen ikke bare føles koldere end den omgivende luft, den ER det også! Dem der mener andet er aldrig blevet dyttet af gandalfs iskolde lille næse.

Iøvrigt har jeg det fantastisk godt med at min oprindelige spørgsmål efterhånden har affødt såvel et ekstra spørgsmål samt et utal af svar!!!! *lol*

Kh

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 28-08-03 23:26

I svaret fra dyrlægen står der, at en hund "udskiller varme og fordamper
dermed væske fra luftvejene". Hvilket må betyde, at dette ikke blot
sker gennem næsen, men også gennem munden.
Det må være det, Eyvind/Emesen mener med, at en hund sveder
gennem tungen. Så synes jeg bare, det lyder mere rigtigt, at
processen foregår gennem luftvejene.
For kattes vedkommende er det - ifølge min dyrlæge - en myte,
at man kan bruge dyrets næse som parameter for, om det har det
godt eller skidt. Og ifølge svaret fra Dansk Kennelklubs dyrlæge
gælder det samme åbenbart for hunde.

Men hvis man selv har hund, kan man jo kontrollere det:
Hvis hundens næse konsekvent er kold og fugtig, når hunden samtidig
har tungen hængende langt ud af halsen - mens næsen er tør og varm,
når hunden slapper af et køligt sted - ja, så passer pengene.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 28-08-03 23:33

tror det er noget emotionelt, det med hunden og dens næse....

Kommentar
Fra : motleyman

Dato : 29-08-03 09:18

Er der overhovedet nogen der interesserer sig for point?

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 29-08-03 09:44

Hundens næse kan da være fugtig af flere grunde...

1: De slikker sig meget om munden og rammer ofte næsen
2: Når de drikker vand, stikker de snuden ned i vandskålen, og dermed bliver snuden også våd
3: Når de om morgenen render rundt ude i noget græs med dug på, stikker de også snuden ned i græsset, hvorefter snuden OGSÅ bliver våd
4: Jeg vil også give dyrlægen ret, da hunde sveder ud af poter og luftveje... Men de sveder ligeså meget ud af trædepuderne som i næsen, så jeg tror ikke at det er den væsentligste årsag til at hunde har fugtig snude...

Altså, en lille konklusion:
Der er flere forskellige årsager til at hunde har en fugtig snude, og der kan være endnu flere end ovennævnte....

Det var bare min mening

MVH Ostemanden!

Kommentar
Fra : mathilde

Dato : 29-08-03 12:26

Hundes snuder er våde, så selve hunden undgår at blive overset.

Sidder du fordybet i avisen, og hunden gerne vil ud etc. så behøver den ikke gø, eller jokke avisen i stykker. Den dutter simpelthen til dig, og for at du ikke skal være i tvivl om at den ikke kun gør dette af kærlige grunde, så er den udviklet med en våd snude, for den får hurtigere os mennesker til at vågne...

Mathilde,

som har 2 hunde, den ene næsten altid med våd snude, den anden stortset aldrig, se det kunne vække undren.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-08-03 14:52

Se http://www.kandu.dk/dk/spg/21513 her kan man i al' beskedenhed også svare

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-08-03 15:07

I aftes var det rimeligt køligt, vinduerne stod åbne, så der var gennemtræk. MEN - hundens snude var iskold og våd. Så det kan ikke være p.g.a. varme/sved, for hun lå med lukket mund og slappede af. Måske spiller det ind, hvordan hunden har det psykisk??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-08-03 18:03

Hej, Jette. Selv hvis man ligger helt stille, så har man brug for at slippe af med noget varme, for mange af de processer, der foregår i kroppen (fordøjelsen, hjertets funktion, forbrænding af ilt o.s.v.) skaber varme, som vi skal af med. Vi mennesker sveder hele tiden en lille smule over det hele, men sveden fordamper lige så stille, så vi mærker ikke noget til det, før vi begynder at røre os meget. Hunden har også brug for at slippe af med lidt overskudsvarme hele tiden, og det gør den ved hjælp af svedkirtler på snude og poter (dette er et postulat, da jeg ikke ved, hvor jeg har det fra, men jeg er ret sikker på, at det er korrekt, -jeg har seriøst interesseret mig for hunde i over 40 år.) Når den rører sig mere, så har den brug for at slippe af med mere varme, og det gør den som bekendt ved at lade en halv meter savlende tunge hænge ud af munden samtidig med, at den halser for at øge fordampningen. Det er fordampning, der skaber afkølingen af snude og resten af hunden. Hvis hunden så fryser, så burde dens snude blive tør, men det gør den ikke, for hunden vil hele tiden slikke den for at holde den våd og søge til et varmere sted. Og våd snude= kold snude.
Jeg tror kun jeg har oplevet, at min hund har haft tør snude, når hun har ligget og sovet tungt(uden at drømme).
Dyrlægens svar er, -som det er formuleret- noget vrøvl. Jeg formoder, at han mener: "Derfor fordamper de væske fra luftvejene og udskiller dermed varme." men selv om det udsagn er korrekt, så forklarer det ikke, hvordan hundens snude bliver våd. -Og som alle hundeejere ved, så har en rask hund næsten altid kold snude, også når det ikke virker som om den sveder.
Jeg afventer spændt, om Søren skulle få svar fra andre dyrlæger.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-08-03 18:26

Teknisk set, så har pba72 ret i... også med en høj promille
Citat
For at der kan laves en fornuftig afkøling skal hunden fordampe vand, dette skyldes primært at for at få vand fra fyldene form til gas form (damp) kræves meget store mængder energi, denne fåes fra det opvarmede legme som derfor nedkøles pga. af afgivelse af energi.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-08-03 18:31

Brigitta -> Det med dyrlægernes retur-svar tror jeg godt vi kan skyde en hvid pil efter >>-------> hvor trist det end måtte være, så er de åbentbart ikke så "flinke" til at svare tilbage i de spørgeforummer, som de selv har på nettet
Måske fordi de ikke selv er 100% sikker i sagen... det ku' jo være det er "et sort hul" i deres lærebøger.
Hygge
Søren

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-08-03 18:41

Ja, pba72 har fuldstændig ret, men der udskilles altså nøjagtig lige så "meget store mængder energi" for at få gasformig vand omdannet til flydende form. Og denne varme ville jo afgives bl.a. til den kolde snude. Kondens har ikke noget at gøre på vores kolde hundesnuder!!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-08-03 18:41

Til alle
Jeg har selv fundet lidt på udenbysk', men desværre er linket nede pt. http://www.dognoses.com
Citat
How many times have you wasted hours on end, scouring the Web, searching for
that perfect picture of a dog's cold, wet nose? Admit it, we all have. ...

Der også lidt humor omkring emnet på... http://www.caryn.com/francis/creative/wet-nose.html med overskriften How the Dog Got a Wet Nose

Nu hvor vi er i blandt hundevenner, så fandt jeg lige noget, som slet ikke har med enmet at gøre... men med en meget rammende tekst, så den får I altså lige... oggggg skal den være helt M/K så udskift "ham" med "hende"

Citat
En kold næse.
Et par fugtige runde øjne.
Et varmt blik.
En pote der løftes og et hoved, der lægges på sned.
Ører som forsøger at opfatte og forstå.....
Din hund

Han bad ikke om at komme til dig.
Han kom bare, fordi du ville há ham.
Han kom til dig for at give dig venskab,
når andre svigter,
sympati når andre er imod dig.
trofasthed når andre bagtaler dig.
Han kom for at give dig kærlighed,
når du føler dig udleveret,
selskab når du er ensom.

Han gør dig i godt humør, når du er ked af det.
ta´r imod dig med glædesbjæf,
når du endelig kommer hjem.

Han er een, som behøver dig
een at kæle og lege med
een at há det sjovt sammen med,
han er afhængig af din omsorg og din kærlighed.
Han protesterer ikke,
når du misforstår ham
Han er afhængig af dig
på godt og ondt.
Han gi´r dig kærlighed og glæde.
Han vogter og beskytter dig.
Han advarer, når der kommer fremmede.
Han forlader dig ikke, så længe han lever.
Han gi´r dig tryghed.

Hvad gi´r du ham?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-08-03 18:43

mit liv.

Hvad er det for en hund du har, Søren?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-08-03 18:46

Varme bevæger sig mod køligere område.
Så hvis en hund stikker tungen ud, og den omgivende temperatur er køligere, vil varmen automatisk bevæge sig væk fra tungen, som nu kan køle blodet ned som så cirkulerer i kroppen og tiltrækker varme......osv.
Altså hunden behøver ikke bevæge sig for at blive nedkølet. (hovedet ud af vinduet i en kørende bil)
Citat
For at der kan laves en fornuftig afkøling skal hunden fordampe vand, dette skyldes primært at for at få vand fra fyldene form til gas form (damp) kræves meget store mængder energi, denne fåes fra det opvarmede legme som derfor nedkøles pga. af afgivelse af energi.

Den holder ikke.
Eyvind.

Kommentar
Fra : motleyman

Dato : 29-08-03 19:11

Sig mig engang, keder i jer?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-08-03 19:15

Når man taler om hundens ve og vel - keder man sig da ikke

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-08-03 20:44

Brigitta -> Efter vores nu afdøde 57 Kg. "tingest" (mix-max) besluttede datteren og hendes mor (min bedre ½-del) sig for, at vi skulle udstyres med to gravhunde. De er ikke 100% ægte... tæven (deres mor) er en blanding af en rughåret gravhund og faderen er præmieret sort (glathåret) gravhund. Vi har så p.g.a. dette erhvervet en brun herre, der ligner sin mor (skæg og frynser på lyttelapperne), og en lille dame som ligner sin far (selvfølgelig damen som er den mest arrige). De er begge lige tosset... som gravhunde nu engang er. De er i hvert tilfælde overbevist om, at de hver især er MINDST 10 gange større end den første hund vi havde.
Er selv opvokset med en Doperman og en Tysk Rughåret... altså store hunde, men må indrømme jeg er kommet til at elske de to små kræ (det sagde jeg lige så stille)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-08-03 20:55

OK! Nu har I jo alle kommet med jeres teori, så nu kigger vi lige på min - ikke at den er rigtig, men det er så'n jeg opfatter den.... rigtigt eller forkert - nu kan I så kommentere 'den.

1. Hundens næse er kold p.g.a. fordampning.
2. Hundens næse er fugtig p.g.a. at hunden "sveder" (kondens). Fugtigholdig luft fra luftvejene.

Kondensering er en fortætning af damp som resultere i væske. Kan også skrives som den temperatur, hvor luft med et givet indhold af vanddamp bliver mættet, og vanddampen begynder at kondensere. Luftens beskaffenhed har nået sit "dugpunkt". Dugpunkt, den temperatur, hvor luft med et givet indhold af vanddamp bliver mættet, og vanddampen begynder at kondensere. Når luft afkøles til dets dugpunkt, kan der dannes dug, tåge, skyer eller regn.
Hundens ånde er varm og fugtholdig... den sveder jo !

Når fugten (den kondenserede væske) fordamper igen, ja så opstår der altså KULDE. Det er det samme princip som sker i et køleanlæg. Du kan jo selv prøve at tage et brusebad og stille dig foran en blæser... så er det ikke varmen du får. Du kommer til at fryse som bare fan***.

Jeg læner mig selvfølgelig lidt op af samme teori som dyrlægen fra DKK kommer med (citatet i min indledning).
Lad mig endelig få på hattepulen hvis det er / lyder forkert (jeg kan sagtens tåle det)... men brug også omvendte fortegn, hvis det lyder rigtigt.

Søren

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 29-08-03 21:25

Hundes snuder er våde, så selve hunden undgår at blive overset.

Sidder du fordybet i avisen, og hunden gerne vil ud etc. så behøver den ikke gø, eller jokke avisen i stykker. Den dutter simpelthen til dig, og for at du ikke skal være i tvivl om at den ikke kun gør dette af kærlige grunde, så er den udviklet med en våd snude, for den får hurtigere os mennesker til at vågne...

Mathilde,

Sådan skrev Mathilde
Det er forklaringen hvad ellers?
Det passer meget godt med de fleste hvis ikke alle hunde.

Sådan er det.
Basta
Bodil

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 29-08-03 23:50

Min teori:
det er noget psykisk/følelesesmæssigt. (sikkert noget med frontalpandelappen, hypofysen og hundebulen i skøn forvirring!) (I kender sikkert hundebulen...lige oven på hundens hoved er der en lille bule! Vi plejer at sige, det er hjernen...passer meget godt med, at den ikke er så stor! Men hvem ved, om den udnyttes totalt..om os mennesker siges det jo, at vi kun udnytter en femtedel eller så!!!)
og Birgitta...min smukke lille gravhund gisper aldrig med tungen ud af halsen...men det er sikkert derfor, snuden permant er at forveksle med en isterning!

Rettelse til Søren: han har ikke 2 gravhunde, men 4!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ( )

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 30-08-03 07:32

Hej Søren

[citat]

Hedeslag opstår, når hunden bliver udsat for høje temperaturer.
Hunde har ikke svedkirtler. Derfor er eneste mulighed for at komme af med overskudvarmen, at hunden trækker vejret hurtigere. Hunderacer med flad snude har større tilbøjelighed til at få hedeslag end andre racer.

De første symptomer på hedeslag er, at hunden trækker vejret hurtigere end normalt, selvom den er i ro. Senere kan der opstå bevidstløshed.

[citat/]

Mvh
:0() Frank

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 13:30

OK!
Her er vi så... eller hur?

1.
Hunde har ikke svedkirtler. Derfor er eneste mulighed for at komme af med overskudvarmen, at hunden trækker vejret hurtigere.
2.
Hunde kan ikke svede på kroppen som mennesker. Derfor udskiller de varme og fordamper dermed væske fra luftvejene.
3.
Når man fordamper vædske, så opstår der kulde på/ved fordampningsstedet (simpel køleteknik).

Det var så hvordan en hund sveder... og igen nedkøler sig selv.

Den våde snude... ja skyldes dette kondensering, fordi den slikker sig om snuden, drikker vand osv. det må vist ligge hen i det uvisse. Personligt hælder jeg til teorien om kondensering og slikkeriet (slask fra tungen). Hvor tit ser man ikke lidt vand li'som piple stille ud af næsen på sin sovende hund når det er varmt (ikke fordi hunden er forkølet, men p.g.a. pkt. 2
Personligt så tror jeg ikke på den med svedkirtlerne, det skyldes b.l.a. pkt. 1 og 2

Lad os se hvad der dukker op... jeg har jo lovet at lukke og slukke her ved 23:00 tiden i dag, men jeg tager helt sikkert strengen op til ny revision, når jeg kommer hjem d. 04/09-2003 da jeg ikke syntes der er fremkommet noget endegyldigt svar + bevis for samme (kun dyrlægens udtalelse... som vi jo ikke behøver at tro 100% på).

Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 13:41

NB: Mit spørgsmål lød "Har dyrlægen ret?". Det syntes jeg ikke er besvaret, modagumenteret eller bevist særligt meget på denne streng (ikke af ret mange).
Har dyrlægen ret i:
1: Hunde kan ikke svede på kroppen som mennesker.
2: Hunden udskiller varme og fordamper dermed væske fra luftvejene.
3: Hundens næse bliver derfor våd.
4: Hundens næse er tør, hvis den ikke sveder så meget.
5. En våd næse føles kold.
6. En tør næse føles varm.

Husk at føles varm er relativt... og din temperatur ligger på ca. 37 men ikke nødvendigvis dine hænder.
Minus 100 grader C. er varmt i omgivelser med minus 200, og plus 500 grader C. er koldt i plus 1.000.

Kommentar
Fra : motleyman

Dato : 30-08-03 16:34

Min hund har en våd halespids, hvad kan det betyde?? Jeg er så hjælpeløs..måske jeg burde spørge dyrlægen, men jeg ved ikke hvilken! Er der en der kan hjælpe herinde? For jeg er virkelig i tvivl, hvor finder jeg en dyrlæge? Og kan jeg stole på hvad han siger? Nu er min hunds halespids meget våd, bare han ikke skal aflives...buhu, vil gerne høre jeres mening inden jeg gør noget dumt.
Hilsen en som jer

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-08-03 17:45

Man behøver næsten ikke at deltage, for CLAN klarer det hele så fint selv.
Men Frank, hvor mon dit citat er fra? -"Hunde har ikke svedkirtler"- er et postulat, som så helt klart er usandt, for hunde har jo i hvert fald svedkirtler under poterne. Men hunde kan ikke svede på kroppen ligesom mennesker og f. eks. heste.
Nå, men jeg har læst "dyrlægens svar" igenigen.. og tager det bid for bid:
1: "Et hurtigt svar" : Ja, dyrlægen har ret, det er et hurtigt svar.
2: "Hunde kan ikke svede på kroppen ligesom mennesker" Ja, dyrlægen har ret.
3: "Derfor udskiller de varme og fordamper dermed væske fra luftvejene"... -Meningen er uklar i den formulering.
4: "Snuden bliver hermed fugtig" -Hermed hva'? -igen en uklar formulering.
5: "Den vil være tør såfremt hunden ikke "sveder" så meget" -Nu er "sveder" pludselig kommet i gåseøjne.. -Hvorfor nu det? Om dyrlægen har ret eller uret i den sætning afhænger af, hvad han mener.
6. "En våd næse føles kold og en tør næse føles varm." JA! Dyrlægen har fuldstændig ret i det udsagn... jeg er helt enig.

Stakkels stakkels motleyman... Det lyder alvorligt.. Det er nok ikke aflivningsgrund, men du kunne overveje at få halen kuperet, -eller barberet hvis du ingen dyrlæge har. Begge dele ville afhjælpe generne. God bedring med vovsen...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 18:26

Hej motleyman
Mange hunde med lang hale har eller får problemer med halespidsen... absolut ingen grund til at bekymres så meget, og da slet ikke noget hen i nærheden af aflivning.
Vores gamle og afdøde gadekryds havde også problemer (lyder li'som dit) og dyrlægen snuppede bare ca. 2 cm. så stoppede det problem. Jeg ved ikke om man kalder 2 cm. en kupering, jeg opfatter kupering af halen, som om det meste klippes / opereres væk. Det sker under lokal bedøvelse, så det er ikke en formue du skal af med... selv om dyrlæger godt ved, hvad de skal ha' for deres "service".
Hvad angår det med at finde en dyrlæge... det er jo lidt svært at vejlede og råde dig i, især da vi ikke ved hvor du bor, men prøv at kigge på dette link http://www.netvet.net/dansk/find_vet/hoved_vet.htm
Lykke til med vapsen
Søren

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-08-03 18:35

-kupering kommer af det franske "coupé" som vistnok betyder at skære. -Ikke noget om længder... -Man kan også kupere ører, men det er en helt anden historie.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 18:38

Hey Brigitta
Næhhh jeg gør da ikke, jeg op-summere bare, hvad der er dumpet ind på siden Så'n en lidt nedkogt version.
Jeg kan jo af gode grunde ikke gi' points til mig selv, så hvad jeg kommer med, det er kun et lille krydderi til at få lidt mere gang i "hjulene" rundt omkring
Der sker ikke så meget mere... folks interesse for hunde er nok ikke så stor, som jeg troede. Der havde nok været noget mere, hvis jeg havde udlovet 500 til hvorfor min HD larmer, hvor min BIOS kan opdateres, eller hvordan jeg får XP til at sige som en klukkende flaske snaps, når jeg starter min PC... la' vær' med at svare på disse (jeg ved det selv).
Hygge... ca. 4½ time igen
Ogggg i øvrigt så rigtig god weekend til alle deltagerne på denne streng
Søren... på jobbet

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 19:25

Christina -> 'Det tog godt nok lidt tid før den fes' ind
Citat
Rettelse til Søren: han har ikke 2 gravhunde, men 4

Jeg har tænkt:
* Uha! Har Sanne købt to mere?
* Øhh! Er der tale om for meget slingervand?
oooggggg så var det jo liiiige det slog mig. De er jo begge to lidt "runde" i det
Forstået således, at hvis de med 120 km/t suste' ned i en rævegrav, så skulle jeg bruge en proptrækker, for at få dem ud igen OK! de fylder for 4 af slagsen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 19:31

Brigitta -> Det med lyttelapperne ved jeg godt... husk på som du jo ved fra min 29-08-03 20:44 så er jeg opvokset med en Doperman... jeg er så gammel at det dengang var "normalt" at en Doperman havde kuperede ører og hale

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 19:36

Hvosa! Fransk
kupere en hest, hund = écourter un cheval, un chien

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 30-08-03 20:43

4 x vuf

Kommentar
Fra : mathilde

Dato : 30-08-03 21:48

Hej Motleyman,

Når nu din hunds halespids er våd er min første tanke at du skal lære den at holde halen oppe fra kummen, når den sidder på toilettet....

Mathilde.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 22:06

Jeg har lidt ½-travlt i dag, så her kommer det altså kl. 22 i stedet for 23

Ja så kom vi til enden... ikke at emnet er udtømt, for det er det så langt fra. Jeg tager den helt sikkert op igen.

Deltagelsen og seriøsiteten har været "blandet", og det er jo dejligt at se. Jeg burde ha' oprettet spørgsmålet under Smalltalk, da debatten har bragt os vidt omkring. Det har været ret så fornøjeligt!

Valget er svært... og jeg er ikke 100% sikker på, at jeg har ramt den rigtige (er man nogensinde det), men nu er det jo min lille streng.

Karina (fnolle)... du blev i min filosofi, den der trak det længste strå. Ikke nok med at du var den første på strengen, men du besvarede også, som den første, selve spørgsmålet "Har dyrlægen ret?". Herefter gik det hele lidt i kage, og måtte selv minde om "overskriften" igen.
Selvfølgelig også lidt fordi det passede lidt ind i mit kram... Der er i hvert tilfælde ikke håndfaste beviser for, at det modsatte skulle være rigtigt - altså på dyrlægens udtalelse.

Der har ikke rigtigt været entydige "beviser" fra nogen, det har jeg savnet lidt.

Brigitta og mig er ikke helt enige altid. Vi har på en anden streng X-klinger (i fred og fordragelighed), og på en eller anden måde, så sidder jeg inde med en følelse af at kende Brigitta. Jeg har stødt på vendinger og udtalelser, som minder utroligt meget om en anden kær ven herinde. Lad det nu hvile... debatten har været fornøjelig og berigende. Det er jo også kun en "følelse" fra min side, jeg kunne jo også skyde langt over målet... det må stå hen i det uvisse.

Synd at vi ikke fandt håndfaste beviser på spørgsmålet om menneskets bedste vens næse

Tjahh! Der er vel ikke så meget mere at sige, ikke andet end tak for deltagelsen til alle, og rigtig god weekend (hvad der nu er tilbage af den).

Hygge...
Søren (pt. på jobbet)

Godkendelse af svar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 22:09

Tak for svaret Fnollerpige.
Ser frem til din "præmie-hjemmeside". Reklamer endelig HØJLYDT når du sender den ud i Cyberspace
Søren

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 30-08-03 22:13

OOOOG til dem der føler sig snydt, så fortsætter debatten på

http://www.kandu.dk/dk/spg/21120

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 23:10

Hvis det var muligt... så fordelte jeg points til de bedste på denne side, men endnu kan det ikke lade sig gøre på kandu - ik' endnu
Jeg syntes faktisk at 21120 er ved at være lidt fortæsket i en mindre monolog imm. Brigitta og mig omkring kondensering osv. Ikke en skid omkring det oprindelige spørgsmål - jeg starter en ny, når jeg kommer hjem