/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Winsock Error 10093
Fra : Hrello123
Vist : 331 gange
125 point
Dato : 28-08-03 14:05

Jeg fik til opgave at "Ghoste" en stak maskiner med ens indmad og det gik da også fint, MEN nu kommer der en lille fejlmeddelse (se link) www.marwars.com/marvel/fejl.jpg

Når man logger sig på som administrator på lokal-cpmputeren kommer winsock-fejlen frem
Når man logger sig på som en almén netværk-superbruger kommer fejlen frem
Og når man logger sig på som netværk-administrator kommer den også frem...

På microsoft.com står der dette:

10093; WSANOTINITIALISED
Successful WSAStartup not yet performed. Either the application has not called WSAStartup or WSAStartup failed. The application may be accessing a socket that the current active task does not own (that is, trying to share a socket between tasks), or WSACleanup has been called too many times.

Efter min mening så kunne de godt have givet en noget længere forklaring på hvad det er de mener med det...

Men her på kandu.dk et spørgsmål hvor jeg måske kunne få løst problemet: "Hjæælp TCP / IP not ijnstalled" http://www.kandu.dk/dk/news/318923/groupid/30701

Der skulle være snakke om et program der hedder WinsockFix, der efter sigende skulle gen-installere winsock'en og så skulle den være iorden...

Jeg syntes ikke den virker helt efter hensigten eller også har jeg lavet en fejl et eller andet sted...

Jeg ændrede så superbrugerens rettigheder til administrator for at se om der ville ske en ændring i behandlingen af programmet... ikke den mindste smule

Et lille, men ret irreterende problem... Er der nogen der kan hjælpe mig med at knække denne nød, eller er det en fejl man bare må lære at leve med???

/Kim Hansen

Kommentar
Fra : dk

Dato : 28-08-03 14:21

Hejsa

har du brugt een computer til ghost ??
såfremt den er sat til fast ip adresse. og du prøver fra samtlige computere med samme ip adr.
går det galt. (Winsock Error 10093)

eller kører du med DHCP ?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-08-03 14:42
Kommentar
Fra : Hrello123

Dato : 28-08-03 17:38

Jeg gjorde én computer klar med win2000, office2000 + div. programmer der skulle anvendes & alle de updates harddisken kunne klare (4GB Harddiske) og så blev samtlige maskiner Ghostet 'disk to disk' (ved godt at man kan gøre det anden måde, men på det tidspunk var det den hurtigste)

Der køres DHCP på netværket...

/Kim

Kommentar
Fra : dk

Dato : 28-08-03 18:38

hmm
jeg er lidt usikker på hvordan du har ghostet....

du skriver disk to disk, mener du så du har ghostet fra en client til server ? (eller anden pc
hvor du har givet adgang)
eller direkte til en cd eller en anden harddisk i computeren ??
jeg formoder du booter op i dos når du laver ghost fra/til. det kan være her det går galt

Vi bruger selv norton ghost 7,5 hvor der hentes en fil (*.gho) fra serveren. (multicasting)

det kan også lade sig gøre ved at du map'er er netværksdrev når du booter fra diskette
med ghost 2002.

prøv at forklare lidt mere om hvordan du bruger ghost

Kommentar
Fra : Hrello123

Dato : 28-08-03 22:53

Jeg satte harddisken med alle installationerne som master og en anden som slave... Bootede op i DOS, startede Ghost fra diskette og kastede så infoene fra 'disk to disk'...

Jeg arbejdede fuldstændig udenom 'netværks-ghost' (det ville være det nemmeste, men programmet er fjernet fra serveren og programmet var ejet af ham der lavede 'Ghost-disketterne', som så ikke er på stedet mere)

Jeg ved at grunden til at fejlen dukker op, kunne være noget med at alle computerne har et eller andet ens, et eller andet sted, men hvordan ændrer jeg mon det...?

/Kim

Kommentar
Fra : dk

Dato : 29-08-03 10:00

fejlen kan også være fordi alle computere har fået det samme netbios navn efter ghost.............

du har taget ghost af f.eks client_1
denne ghost kører du jo så på client_2 - client_3 client_4 --->osv.
derved har client_2 fået samme netbios navn som client_1, istedet for client_2

Altså alle computere har det samme navn

Kommentar
Fra : Hrello123

Dato : 05-09-03 08:16

I går forsøgte jeg at køre en komplet win-update for at se om det skulle hjælpe... ServicePack 4 blev installeret, DirectX 9 samt diverse rettelser, der er kommet siden sidst jeg lavede 'master-Ghosten' - Det skete der ikke ret meget ved...

Jeg har set efter om der skulle have ens navne i systemet - det er der ikke, men jeg kigger lige efter endnu engang for at se om jeg skulle have misset en lille ditalje...

Jeg er meget åben for forslag

/Kim

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-09-03 08:56

Kan det være indstalleret software der har ændret din Winsock?
http://www.cexx.org/lspfix.htm

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-09-03 09:41
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-09-03 09:43

under Networking

Kommentar
Fra : Hrello123

Dato : 08-09-03 13:02

Det er næsten lige før jeg tror at dette problem ikke kan løses , men jeg prøver lidt

endnu...

Siden sidst har jeg kørt en win-update på serveren for at se om der skulle have noget

indflydelse, men der er ikke sket nogen ændring...

Jeg har så også fået samlet en smule info sammen som måske kan hjælpe:
-----------------------------------------------------------------------------------------
Event ID 10093

Event Message
Exchange is full. There is an error in the data, or an exchange between the remote server

and the client has been attempted that cannot be completed. The system might be too busy to

process the request at this time. Retry the operation later. If the problem continues,

contact the application supplier to report the problem and obtain an updated file or

workaround.
,.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.
sckNotInitialized - 10093 - WinsockInit should be called first.
,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,,.,.,.,.,.,.,.
WSANOTINITIALISED
10093
Successful WSAStartup not yet performed.
Either the application has not called WSAStartup or WSAStartup failed. The application may

be accessing a socket that the current active task does not own (that is, trying to share a

socket between tasks), or WSACleanup has been called too many times.
,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.

Åbenbart så kan WSAStartup ikke komme i gang, men hvor i al verden sætter man den så til??!

Jeg har kigget endeløst rundt i alskens filer og databaser, men kan umiddelbart ikke finde

nogen steder hvor man kan aktivere sådanne sager... Meget frustrerende!

Og nu virker Net-Ghost'ningen heller ikke længere! Den siger:
---------------------------------------------------------------------------------------
LANA 0 reported error 52: A dublicate workgroup or computer name exists on the network.
For information abpot LANA numbers, type NET HELP 3280.
The WORKSTATION service is nor started.
---------------------------------------------------------------------------------------

Måske er dette et tegn på at man er ved at komme til sagen kerne?

/Kim

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-09-03 13:17

Har du prøvet at se om du kan finde WSAStartup under computeradministration>
tjenester og programmer>tjenester og sætten den til at starte automatisk eller
om den i det hele taget køre.

Manse9933

Kommentar
Fra : Hrello123

Dato : 08-09-03 14:08

WSAStartup kan ikke ses eller findes i 'tjenester'... Den må da kunne aktiveres et eller andet sted... På microsofts hjemmeside står der at de tal betyder det og det, men ikke hvordan man kan gøre noget ved det... MEGA irreterende!

/Kim

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-09-03 15:02

Den kan køre under en anden tjeneste prøv og se om alle tjenester der køre
under netværks tjenester køre og prøv at starte disse vis de ikke køre(eller sæt dem til automatisk start).
Som jeg kan se fra et af dine tidligere indlæg skriver du>
(that it is, trying to share a socket between tasks)Det kunne se ud som
et andet program bruger den omtalte Winsock.
Bare et foreslag.

Manse9933 en kan aldrig vide

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-09-03 15:04

Det kunne være et net kuminikations program af en eller anden slaks.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 08-09-03 15:10

hvilken version af ghost bruger du ?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 16-09-03 01:16

Fik du styr på det her problem?

Citat
LANA 0 reported error 52: A dublicate workgroup or computer name exists on the network.
For information abpot LANA numbers, type NET HELP 3280.
The WORKSTATION service is nor started.

Dette tyder på at du ikke har kørt opdatering af SID numre på de nye computere.

Selv om Netbios navne er forskellige, så vil hver pc også blive tildelt et unikt SID nummer, når du logger på en windows domæne server.

Jeg husker ikke ret mange detaljer om hvordan man styrer SID numre når man ghoster computere. Jeg husker blot at dette var så meget en videnskab, at Microsoft nægtede at svare på spørgsmål for NT4 maksiner hvis man havde ghostet/drive imaged maskiner den gang.
Med Windows 2000, så udviklede Microsoft et værktøj, som kunne rydde op i registreringsdatabasen på en ghostet pc, så SID numrene igen blev unikke.

Ud fra det som du siger, så kan det nemt være noget i den stil der generer dig.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 16-09-03 01:24

Hvis man opdaterer SID numre på en workstation EFTER den har været logget på Windows netværket, så er der pludselig uoverensstemmelse mellem de to SID numre der opbevares på serveren og på workstation.

Metoden til igen at få den pc til at kunne koble sig til netværket, det er at sletet workstation navn i PDC databasen. Næste gang den workstation kobler sig på windows nettet, så skal den genoprettes i PDC databasen.

Det er godt nok nogen tid siden jeg har siddet i den stol som arbejder med denne problemstilling, men måske dette kan lede dig i den rigtige retning.

mvh. Per