/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Alternativ til 2-komponent spartel?
Fra : luxenburger
Vist : 904 gange
100 point
Dato : 28-08-03 11:31

Jeg har været i gang med at spartle bilen med 2-komponent polyesterspartel. Jeg synes det er noget træls stads at arbejde med, fordi hærderen skal doseres rigtigt, det giver "klumper" hvis hærdningen pludselig sætter i gang osv.

Findes der ikke noget godt alternativ til denne type spartelmasse?

Accepteret svar
Fra : JohnSmith

Modtaget 100 point
Dato : 21-10-03 00:26

Nix ikke så det holder. Bland spartlen så det er meget svagt rosa. Varm dåsen på en radiator inden brug så glider det meget bedre. smør rigeligt på så det dækker ud over kanterne af det du vil spartle. Brug en special spartel ej den medfølgende plastik.
vælg en vinkel af ca 30 grader og træk en til tre gange ej mere.
Brug åndedrætsværn når du arbejder med det. En malerkode på 5-6 skal respekteres. Det er ekstrem kræftfremkaldende. Brug special handsker beregnet til epoxy. Opvaskehandsker tager faktisk mange skadelige stoffer, brug aldrig latex (læge) handsker medmindre du ikke har bedre.
Brug en excentersliber ej andet til sandpapiret og slib til du næsten kan ane metallet nedenunder. Skift papir til korn 280 min. og slib færdig til du ikke kan mærke ujævnheder med hele håndfladen gnidende henover (madpapir imellem hånd og spartel hjælper nogen til at mærke ujævnheder) Hvis der skulle være enkelte småfejl i spartlen tilbage så fyld dem op med spartel og slib let over til det er jævnt igen.

Godkendelse af svar
Fra : luxenburger

Dato : 23-10-03 12:00

Tak for det gode svar, John Smith. Jeg tænkte nok at der ikke var nogen vej udenom. Men det med at stille massen på radiatoren gør det noget nemmere at arbejde med, så mange tak for tippet! Jeg har fået købt åndedrætsværn, men mangler lige et par epoxy-sikre handsker...

mvh
Luxenburger