/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
PC slukker ikke selv
Fra : Nakita
Vist : 716 gange
100 point
Dato : 28-08-03 04:23

Jeg har en Compaq Presario 5154.
Der er installeret både Windows Millenium og Windows XP Home Edition og når jeg starter kan jeg selv vælge hvilket styresystem jeg vil køre på.

Både da jeg kørte med Win95 og Win98 samt Win ME slukkede maskinen helt når jeg lukkede ned, men når jeg nu kører på Win XP kommer der et skærmbillede op til sidst - efter nedlukning - at nu kan jeg slukke for maskinen.

Det hjælper ikke spor at trykke på knappen på maskinen for at slukke for den. Det jeg så kan gøre er, at bruge genstart gå ind i Win ME og så lukke for maskinen - eller slukke på kontakten på væggen, men det giver andre problemer, da jeg så også slukker for andre ting der kører fra den samme kontakt.

Hvad kan jeg gøre for at min maskine slukker selv, når kører med Win XP? Jeg har været inde og kigge i strømstyring, men kan ikke finde noget der kan bruges her.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 28-08-03 07:33

Har selv en CP 5676 med nøjagtigt samme problem. Jeg spurgte vores it-adm. på arbejde, og han sagde, at der ikke var noget at gøre - enten var maskinen designet til automatisk nedluk i XP eller også har den ikke. S.... irriterende.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 28-08-03 07:41

Prøv at skriv i kør: shutdown -s -t 00 hvis det virker kan du lave en genvej til den
Lengberg

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-08-03 08:24

Jeg ved ikke om dette program kan hjælpe dig,det har en shutdown funktion du
kan da altid prøve,jeg lukker efterhånden kun min pc med det,en kan aldrig vide,knapperne hedder LO,RB,SD,LW,(LB:LOG OFF-RB:REBOOT-SD:SHUT DOWN-LW:LOCK
WORKSTATION>
http://www.statbar.nl/
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-08-03 08:41
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-08-03 09:20
Kommentar
Fra : briani

Dato : 28-08-03 09:26

Hejsa Nakita
Prøv at kikke på dette links
http://www.wintip.dk/xp/probs/luk/index.htm
Mvh Brian

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 100 point
Dato : 28-08-03 09:33

Du slukker for maskinen ved at holde tænd/sluk knappen inde i 7-8 sekunder.

Du skal have nogle motherboards drivere til XP for at få den til at slukke automatisk i XP...
Det kan man ikke få hos compaq...
http://www.compaq.dk/Derhjemme/support/default2.asp?selModel=Presario+5100&selType=model+5154

mvh
Jens

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 28-08-03 11:42

Bl.a. Logitech iTouch trådløst tastatur kræver nye drivere til XP, da det hele ellers genstarter ved nedlukning.
Havde samme problem med et 2 år gammelt tastatur. Nedlukningsproblemet blev løst ved installering af ny opdaterer driver til XP.
Så det kan altså også være et driverproblem.

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 28-08-03 17:08

kontrol panel -> strømstyring -> avanceret der nederst er der to muligheder for at tilrette hvordan pc'en skal opføre sig ved nedlukning og andet, tjek om de står korrekt.

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 28-08-03 22:51

Har lige fået løst mit nedlukningsproblem ved at skifte netkort,prøv om det hjælper ved at hive netledningen ud inden du slukker.
Mvh Ole

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 28-08-03 23:29

Hvis du nødslukker, får du så "BSOD" ved nystart. I så fald: hvad er fejlkoden??

Godkendelse af svar
Fra : Nakita

Dato : 29-08-03 00:56

Tak for svaret JensT.
Det hjalp at holde på knappen lidt længere end jeg plejer.
Nu kan jeg slukke maskinen ved at holde knappen de 7-8 sekunder som du skrev.
Hilsen Nakita