/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Kondensator til spændinger over 10 kV ??~
Fra : mwinther
Vist : 548 gange
50 point
Dato : 27-08-03 23:42

Er der nogen der kan fortælle mig hvor og hvordan jeg evt. kan få fat i kondensatorere der kan tåle ekstreme spændinger. Vi snakker her spændinger over 10.000 volt. Jo højere desto bedre..

Jeg har ledt med lys og lygte hos de mest kendte elektronikforhandlere herhjemme men har ikke rigtig kunnet finde noget over 6kV...

Hvis der er nogen der skulle være interesserede i hvad man skal bruge en sådan fætter til kan jeg fortælle at den skal være en del af en Elektromagnetisk generator. Altså noget nær HERF og EMP.

Håber i kan hjælpe

Mvh mwinther

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 50 point
Dato : 28-08-03 06:27

Murata laver kondensatorer på op til 40Kv ! findes på www.murata.com
Danske forhandlere: Denmark
ACTE A/S
Aabyhoj

Tel : + 45 (0) 46 90 05 27
Fax : + 45 (0) 46 90 05 89

Email: tech-partner@acte.dk

www.acte.dk

AVNET TIME
Herlev

Tel : + 45 (0) 43 22 80 40
Fax : + 45 (0) 43 22 80 41

Email: herlev.sales@avnettime.com

RS-components har også kondensatorer op til 15 Kv.

MVH

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 28-08-03 07:59

Hej

Istedet for at finden kondensator på 10Kv, hvad så med at f.eks tage 2 på 5Kv og sætte dem i serie? eller 10 på 1Kv og sætte i serie?

Det er da lidt nemere og sikkert også billigere....

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-08-03 10:42

Selvfølgelig kan man sætte dem serie for at forhøje spændningen, men om det er billigere, ved jeg ikke rigtigt.
15 kV kondensatore fra RS-components ligger på Ca. 15 Kr.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : mwinther

Dato : 28-08-03 13:12

Tak for svaret viskinge.