/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Geninstallation fra WinXP Pro fra UK til~
Fra : Newsreader
Vist : 418 gange
100 point
Dato : 27-08-03 22:03

Jeg kører pt. med WinXP Pro UK som jeg har lånt af en bekendt medens denne ikke har haft brug for den. Nu skal han imidlertid selv bruge igen den til sin back-up pc'er. Da jeg ikke har lyst til at vende tilbage til Win98 og derfor har jeg købt WinXP Pro, men i en dansk version. Nu er mit spørgsmål:

Er det muligt at installere den danske version af XP oven i den engelske uden at skulle formatere min harddisk, og dermed med skulle igennem en geninstallation af alle programmerne og data?

Og videre: Harddisken er det op i tre partioner (c,f,g) hvor de to sidste indeholder datasamlinger, der løbende arkiveres på andres medier. Vil en formatering af c-drev og/eller installation af WinXP påvirke indholdet på F og G drevene eller adgangen til disse efter formatering/installation?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-08-03 22:16

Jeg har ikke prøvet det du vil fra En til DA.
Men ellers kan du godt gøre det, og det er jo hele fidusen med styresystem på en partition og data på en anden.
Sørg for at det er samme filsystem på den nye XP som den gamle.
Ved indstalation kan du lige lade både EN og DA være med.
Har du lagt programmer over en af de andre partitioner vil du måske få lidt problemer.
Emesen.

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 27-08-03 23:06

Som jeg nævnte kan jeg ikke længere bruge den engelske version, da jeg kun har haft den til låns, og fremfor at skulle gå tilbage til Win98 har jeg købt WinXP. Derfor skal den engelske version afinstalleres eller overskrives, så kun den danske version er i brug. Desuden har jeg ikke været så genial at installere mine programmer på et seperat drev, med på c-drevet. F og G drevene er kun brugt til downloads og scanninger.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-08-03 23:18

Så skulle der ikke være nogen problemer.
Når du ruller din nye XP ind skal du lige slette og oprette din (C:) partition.
Inden du går i gang så bemærk lige størrelsen på C: så du ikke tager fejl ved indstallationen
Emesen.

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 27-08-03 23:21

Hvis jeg forstår dig korrekt, så bevarer jeg filer på f og g drevene, men mister alt på C? (Alstå en sikkershedskopi af alt på C?)

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 110 point
Dato : 27-08-03 23:33

Mit forslag:
Slet C: installer ny XP på den plads som gammel XP EN ligger på.
D: er jo = CD-rom
E: er nok en brænder
F: = data som bi beholdes
G: = Scaning som bibeholdes
Når du indstallerer skal det være NY og den vil vise din HD med partitionerne
Slet det gamle C: og indstaller i det nu ledige område (hold øje med størrelsen så det er den rigtige)
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : Newsreader

Dato : 27-08-03 23:56

Tak for svaret emesen.