/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brændekløver
Fra : bellawow
Vist : 1940 gange
100 point
Dato : 27-08-03 14:18

Jeg skal anskaffe en brændekløver men er i tvivl om hvor stor den skal være? den skal kunne kløve til små sykker brænde til en lille Morsø ovn. Det er ikke de store mængder der skal kløves da det kun er til brug i et fritidshus. er der nogen der har erfaring med dette vil jeg gerne høre om dette.
mv. bellawow

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 27-08-03 14:24

undrer mig over hvorfor du ikke lejer en istedet?

Silvan og andre steder udlejer den slags og så slipper du for reperationer osv.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-08-03 14:24

Du pløjer tilbudsaviser fra bilka, kvivkly og silvan og køber den billigste. Alle de små der sælges, er som du skriver til mindre og ikke for lange mængder træ.

Vil du ikke investere, kan de lejes for en slik i byggemarkeder og nogle tankstationer. Men oftest synes kvaliteten på disse at ligne de små billige købe-nogen fra supermarkedet.

Har du tiden til at ose, så tag rundt og kig ovennævnte steder.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-08-03 14:41

Jeg kløver 10 m2 om året, men jeg lejer, det er billigere.
Skal du købe en så regn med at den skal kunne trykke 4 tons, og arbejshøjden er vigtig, ligesom det er rart at der er en bakke brændet lægger sig på, det gør det nemmere når du skal kløve et stykke mere end en gang

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 27-08-03 14:50

Enig med Stig

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 27-08-03 15:53

Hej bellawow

Skal du selv bygge den kan det gøres for ca 3000 kr. Hvis den kan køre på strøm og du ikke behøver hjul og anhængertræk kan den laves væsentligt billigere. Du bør derfor holde det op imod, som de andre skriver, prisen for at leje.
Mine erfaringer med de 3 brændekløvere jeg har været med til at lave er:

Aksediameter på cylinder skal være min 40 mm. (tyndere aksler har tendens til at bøje ved større slaglængder)

Vælg en hydraulisk løsning, spindeller har det med at bøje.

Trykkraft på stempel > 8 tons (afhænger dog af kalibren på det træ du skal kløve samt den impuls der opstår, som følge af knivens hastighed), men tro mig - for lavt et tryk er utåleligt at arbejde med.

Skal der være hjul på bør du ikke pladsere dem, hvor du skal arbejde. (Alt for mange pladserer hjulene allerbagerst, hvor de står og arbejder. ryk dem hellere frem)

Vælger du, som anbefales, at rykke hjulene frem, så kan du bakke selve kløveren ind over brændebunken og skal ikke gå så langt (Det betyder utroligt meget om man skal hente hvert styk 2 meter eller 1 meter væk)

Tryk med en plade og gør kniven fast til dit profill. (Kniven vil ellers nemt vride cylinderpakninger i stykker)

Vælger du en hydraulisk løsning kan delene typisk købes billigt hos en tipvognsservice eller produkthandler

Vælger du en model med hjul kan du med fordel købe bagtøjet fra en forhjulstrukket bil hos en autoophugger.

Vælger du en forbrændingsmotorløsning, kan pumpen fra en tipvogn (lastbil) ofter fås billigt.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-08-03 19:54

Texas brændekløvere http://www.emamotor.dk/brendeklovalle.htm men jeg tror du ken leje MEGET brændekløver for de priser (fra 1995,- til ca. 20.000,-)

Godkendelse af svar
Fra : bellawow

Dato : 27-08-03 21:25

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : henrik_pe

Dato : 15-09-03 10:37

Hej bellawow.
Vi har selv et sommer hus og har fældet en del træer, der så skulle saves og kløves. Det yager ikke ret lang tid og kløve det med en brændekløver, så det kan altså ikke svarre sig og købe en, lej den det er billigere, men sørg lige for at den har et tilstrækkeligt høj tryk

Kommentar
Fra : sille97

Dato : 17-10-03 13:37

tak for svaret