/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brændeovn - hvilken?
Fra : Nox.
Vist : 874 gange
200 point
Dato : 26-08-03 23:51

Jeg er ved at købe en brændeovn, men er lidt i vildrede!
Valget er mellem Rais Gabo og ABC Mozart.
Er der nogen der har erfaring med disse modeller eller fabrikater?
Kvalitet?? Funktionalitet?
Valg? Hvorfor?
Prisen huer mig ikke rigtig, men en af dem bliver det helt sikkert, er der nogen der kan gi mig en bedre pris, skal i komme med i min "aftenbøn"
Rais Gabo 11000.-
ABC Mozart 11000.-

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-08-03 08:43

Har du links til ovennævnte ovne?

Kommentar
Fra : Nox.

Dato : 27-08-03 10:44
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-08-03 11:16

De to ovne er i store træk ens. ABC'en har en eller anden form for automatik indbygget. Begge fabrikater er særdeles anerkendte og jeg har aldrig hørt noget dårligt om hverken den ene eller den anden. Prisen på begge to er ligeledes halv-heftig, men om du vælger A eller B tror jeg ikke der er den store forskel på. Begge ovne udmærker sig ved ikke at være voldsomt kraftige. De kan begge nedreguleres til ca 2 kW (det er fint).

Personligt ville jeg finde en billigere brændeovn (men jeg er også nærig). Jeg har længe klaret mig gevaldigt med en af Silvan's knaldtilbud. Men de lækre ud de to du har fundet. Spørg i flere trælaster inden du køber. Pas på tilbehør, røgrør mv., der kan de godt være uforskammet dyre (gyngerne og karrussellen).

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-08-03 11:33

tjae,- går ud fra at begge ovne er med konvektion?

Uden at kunne argumentere sagligt for det, ville jeg personligt vælge rais..og det er rent snobberi, fordi jeg synes det lyder "mere solidt" end abc´en.. derudover synes jeg at kunne tolke mig frem til via hjemmesidernes profil, at rais er dansk hvorimod abc er "skandinavisk"...og så kan man iflg min overbevisning ligeså godt støtte den, der er danskproduceret. Derudover er det en smagssag hvad man finder pænest....

mvh

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-10-03 16:04

Hvad købte du Nox?

Kommentar
Fra : Nox.

Dato : 09-10-03 17:36

Hej 3773.!
Jamen det endte med at jeg købte ABC Mozart fra Hwam Heatdesign.
Jeg er ovenud positiv overrasket, den er rigtig flot, og så er det lækkert at man ikke skal gå og sørge for at den nu får den rigtige mængde primær og sekunddær lufttilførsel. Det klarer den selv. Man kan selv stille på "varmegraderne"
En anden ting er at jeg er glad for jeg ikke valgte Rais Gabo, for en askeskuffe er for mig uundværlig og det er lættere lige at bruge den frem for at hive stovsugeren frem, tid til anden. Skuffen er skjult og kan tages ud når den skal tømmes.
Prisen endte på 11500.- + skorsten. Sparede 2000.- på ovnen alene.
Martin

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-10-03 17:41

Tillykke med det Nox. Så kan det jo godt betale sig at prutte lidt. Hvad med at acceptere en af kommentarerne som svar?

Vil lige have dine smukke anmeldelse af ABC'en in mente, hvis der spørges til brændeovn igen (nu er det jo sæson igen).

Kommentar
Fra : Granitperker

Dato : 20-10-03 13:38

Hejsa.
Jeg er en bornholmer der lige faldt over dette indlæg.
Jeg står i samme dilemma, jeg skal købe brændeovn. Men jeg havde nu forestillet mig at prisklassen skulle være omkring 7000-8000 kroner. Er der nogen der har nogle forslag til et godt prioduklt som kan varme omkring 100 kvm op?
Jeg har tænkt på om det kunne svare sig at køre til Sverige for at købe der? Jeg har svært ved at finde en Svensk hjemmeside hvor jeg kan få en oversigt over brændeovne og priser.
Nu kommer det store spørgsmål, er der nogen der kan hjælpe mig med at få svar på disse spørgsmål, hvis dere er så, HJÆÆÆLLPPP..
Håber på svar
Med venlige hilsner til alle, fra Bornholmer Martin.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-10-03 12:53

Nox, hvis du vil lukke spørgsmålet, trykker du på accepter kommentar som svar øverst til højre over det svar der passer dig bedst.

Kommentar
Fra : Nox.

Dato : 22-10-03 22:58

Kan ikke godkende nogen af "svarene" da de ikke dækker mine spørgsmål, vedr. erfaring med de nævnte modeller/fakta som jeg spurgte om.
Desværre.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-11-03 15:14

Hvorfor lade et spørgsmål stå åbent og belaste kandu-serveren med dette? Dine point har du givet, dem får du ikke igen, såehh umiddelbart ingen fornuftig begrundelse for at lade spørgsmålet stå og "rode".

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-02-04 11:56

Idet denne tråd er død, og spørgeren ikke ønsker at lukke det, fjerner jeg hermed abonneringen!