/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Luk og sluk af windows xp
Fra : gnispi
Vist : 372 gange
20 point
Dato : 26-08-03 18:40

Hejsa. Jeg sidder og slåsser det problem, at jeg gerne vil have windows til at lukke ned ved at kalde "C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe -s -t 03". Det virker, men kun til at nå farvelskærmen "det er nu sikkert at slukke for maskinen eller sådan noget". Men den slukker ikke for strømmen, sådan som den gør når jeg går via startknappen -> turn off computer -> turn off.

Jeg har prøvet med et program ved navn Slawdog, der skulle kunne lukke ned på et af mig bestemt tidspunkt, men heller ikke det slukker for strømmen. Til gengæld har jeg fået programmet "killwinamp" til at gøre tricket. Det har en "forcemode", der er ligeglad med om der eventuelt skulle være programmer eller dokumenter åbne. Men for at dét virker, skal winamp være åben, men det forekommer mig at være en temmelig uelegant løsning. Fordelen ved et kald til C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe -s -t 03 skulle efter min opfattelse være, at jeg undgår flere småprogrammer i systrayen, og ikke fylder min harddisk (muligvis et lidt krukket formål, idet sådanne småutilities ikke fylder mange promille af min lagerplads. Men alligevel). Har nogen et forslag, så bliver jeg glad. Jeg har prøvet nogle alternativer med rundll32.exe, men de kan heller ikke finde ud af at slukke for strømmen. Venligst, Gnispi

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-08-03 19:18

kontrolpanel strømstyring?

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 20 point
Dato : 26-08-03 23:28

Hej gnispi;

Der er 2 muligheder ved lukning af PC. Der er henholdsvis Shutdown og Poweroff.

Shutdown giver det resultat du beskriver; hvorimod Poweroff laver det samme som "Start - Sluk Computer".
Havde der været problemer med din strømstyring havde du også oplevet problemet ved "Start - Sluk Computer".

Såfremt du ikke har noget imod et 3.parts produkt; så hent programmet PowerOff via nettet.
Det er et gratis program, så kan en masse triks omkring låsning, brugerskift, lukning, mv.

God fornøjelse!

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-08-03 23:34

Hvad er der gal med Crtl+F4 og så L?

Godkendelse af svar
Fra : gnispi

Dato : 28-08-03 08:34

Tak for svaret Smitty.