/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Bornholmske bynavne
Fra : kellyb
Vist : 1495 gange
40 point
Dato : 26-08-03 00:59

Jeg har lige været på bornholm. Her er der byer der heder : Pedersker, Poulsker, Ruthsker, bodilsker o.s.v. Er der nogen der ved hvad dette "sker" står for? Jeg har ikke kunne finde det nogen steder.

Hilsen Keld

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 26-08-03 01:19

I skulle have spurgt Søren Sillehoved - Han ved sådan noget.

Pouls Peders Ruths Bodils Kær - Og er der ikke også Nyker - Ny kær.

Bare min mening

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 26-08-03 02:19

Jeg har ikke kunnet finde endelsen, men det har tilsyneladende et link til noget kirkeligt.

Af øens 15 gamle landsogne har de 11 navn efter kirker med helgennavne - helgennavnene stammer fra de helgener kirkerne var viede til i den katolske tid.

Østerlars Kirke er opkaldt efter Skt.. Laurentius eller Skt.. Lars, som var det gamle Lunde stifts skytshelgen.

Nylarsker har ikke noget med Skt.. Lars at gøre. Navnet er derimod en omdannelse af Nilausker sogn, der har navn efter Skt.. Nikolaus.

Østermarie og Vestermarie har navn efter jomfru Maria.

Bodilsker har tilsvarende navn efter den angelsaksiske helgen Botolphus, som også har givet navn til Budolfi kirke i Ålborg.

Povlsker og Pedersker har navn efter Skt.. Paulus og Skt.. Peter. Klemensker efter Skt.. Clemens, og Olsker efter den norske kongehelgen Hellig Olav.

Åker, Nyker og Rutsker sogne har også navn efter kirker, men kirker uden helgennavne. Stednavnet Rø har man ikke rigtig nogen forklaring på.

Men - DR har faktisk en hjemmeside, hvor du kan stille spørgsmål om Bornhold. Måske skulle du smide spørgsmålet der ? http://www.dr.dk/bornholm/sporg/

Mvh Erling

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-08-03 06:55

Jeg vil benytte dette spørgsmål til at reklamere for en meget overset ordbog, nemlig ""Stednavne Ordbog" fra Gyldendals små røde ordbøger. Her står der om Pedersker:
Bo. (Bornholm) 1429 sancti Peders kirke. Sognet er opkaldt efter kirken, der er viet til sankt Peter. EL (efterled) kirke. (1429 referer til første gang, navnet er nævnt i skriftlige kilder).

Bogen er herlig at have med på længere bilture. Selvfølgelig er det ikke alle navne, der kan slås op, men mange af de "mærkelige" navne står her i. Der er også en række pænt lange artikler om endelser, fx "torp" (udflytterbebebyggelse). U-undværlig lille bog!!!

Mvh Christina

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 26-08-03 08:41

Så det var Kerker - sjovt - tjerke

Accepteret svar
Fra : Gazi

Modtaget 40 point
Dato : 27-08-03 16:16

Ker betyder kirke. Altså Peders kirke, Pouls kirke og Ruths kirke o.s.v. Så når man i dag siger Olsker kirke, siger man faktisk kirke to gange.

Mvh Gazi

Godkendelse af svar
Fra : kellyb

Dato : 27-08-03 16:42

Tak for svaret Gazi. Jeg har fra andre sider også fået forskellige henvisniger til noget kirkeligt, og jeg har jo lige konstateret at der ligger kirker i alle disse byer, så jeg synes din forklaring er klar og enkel, og sandsynligvis også korrekt.

Hilsen
Keld