/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Hvad betyder en simlock?
Fra : m_l
Vist : 457 gange
20 point
Dato : 25-08-03 21:08

I må undskylde at det er sådan et banalt spørgsmål - men jeg ved bare ikke så meget om mobil-telefoner.

Jeg har forelsket mig i en Nokia 3510 som man for tiden kan købe til 1 kr. med et Debitel abonnement + at telefonen er med simlock. I virkeligheden vil jeg helst have et abonnement hos Telmore eller et andet billigt sted - og dermed undgå Debitel abonnementet.

1. Betyder det at telefonen sælges med simlock, at jeg ikke kan få mit gamle telefonnummer med?
2. Hvis jeg bryder simlocken gennem de forskellige sider man kan finde her på nettet, vil det så sige, at jeg bare sætter simkortet fra min gamle mobil telefon (Nokia 3310) ind i den nye og så virker telefonen med det samme?

Mange hilsner

M_L

Kommentar
Fra : balli23

Dato : 25-08-03 21:33

Simlock betyder at telefonen er låst til det selskab du binder dig til ved køb af mobiltelefonen, det vil sige at du er bundet til det selskab i 6 måneder.
Du kan så få låst den op forskellige steder og sætte dit eget simkort i i stedet for omkring 100 kr.

Kommentar
Fra : balli23

Dato : 25-08-03 21:36

Her kan du få den åbnet
http://www.dkunlock.dk/sog.asp

Accepteret svar
Fra : jesper43

Modtaget 30 point
Dato : 25-08-03 21:50

Simlock betyder du er bundet til dit nye selskab i ½ år, du skulle kunne få dit gamle tlf.nr. med de fleste steder, men så vidt jeg ved kræver det at dit nye selskab skal kontakte dit gamle selskab for at få det gjort, og der kan gå noget tid inden det er gjort.

Du kan forskellige steder få mobilens simlock låst op, og derved bruge dit gamle selskab, dog er du stadig forpligtet til at betale abonnement i ½ år til dit nye selskab. OG så vidt jeg ved ryger garantien ved en sådan "ulovlig" oplåsning (det er iøvrigt ikke ulovligt), .. men måske andre ved bedre end jeg ?

Jeg har iøvrig købt en mobil gennem wanna-save som skulle være simlåst men som ikke var det (man kan jo være heldig)

Vil foreslå du køber mobilen der hvor abonnementet er billigst og så betale det den koster, nok ikke 1 kr. men måske 200 kr. eller mere.

Godkendelse af svar
Fra : m_l

Dato : 25-08-03 22:09

Tak for svaret jesper43. Jeg vil følge dit råd og købe den billige telefon - det kan vist under alle omstændigheder godt betale sig.

hej fra
M_L