/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Bunden bliver brun.
Fra : Wrongstyler
Vist : 1473 gange
120 point
Dato : 25-08-03 21:00

Jeg har det problem (blandt mange andre) at bunden i mit akvarie bliver brun.. jeg mistænker overfodring da det ikke er under bladene og træ-roden.
Jeg har en sugemalle men ved ikke om den kan holde det rent hvis jeg holder op med at give den tabletfoder.. den skulle jo nødigt dø for mig.

Jeg har hørt at pansermaller kan gøre, og holde, rent på bunden men er ikke sikker..
Hvordan får jeg ellers bunden gjort ren?

Kommentar
Fra : kbdut

Dato : 25-08-03 22:00

ved at skifte en trediedel af vandet hver uge. Brug f.eks. en tragt med slange og udnytte hævert metoden, stik tragten godt ned i grusset så du får det meste med.
Det vil være en god ide kun at tage halvdelen af akvariet den ene uge og resten næste uge blev ved sådan og du får et yderst klart og sund akvarie.

Hilsen
Karsten

Kommentar
Fra : mismo

Dato : 25-08-03 23:20

man kan købe nogle geniale "pumper" til at hive slammet op fra bunden - slamklokker - de koster normalt fra omkring 50,- , husk dog at købe en med et bredt rør... jeg har haft en af dem med lille rør med filter, det er ikke særligt godt. du skulle tage og kigge på www.avifauna.dk de har mange gode ting... normalvis skifter man 1/3 af sit vand hver 4.uge. overfodring...? normalt skal du fodre så dine fisk kan spise al fodret på 5 min. gør de det overfodre du ikke....

Håber at det kan bruges...

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 25-08-03 23:40

Hej Wrongstyler

Hvis bunden bliver brun, er det oftest for lidt lys. Hvor mange timer har du dagligt tændt ovenlyset? Og hvor står dit akvarie? - Her tænker jeg på, får det rigeligt dagslys?

Mvh

Franksp

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 26-08-03 01:26

For højt nitratindhold.

Accepteret svar
Fra : Lequack

Modtaget 120 point
Dato : 26-08-03 04:19

Der er ingen grund til at rense bunden, så længe det kun er "almindeligt akvarie-slam".
Hvis du skifter vandet regelmæssigt og ikke har for mange fisk, er det godt at akvariet har slam. Det er med til at stabilisere de biologiske mikrokulturer der er behov for, og som gør dit akvarie til et godt sted at leve, for fiskene.

Hvis du overfodrer kan der dannes nitrit i akvariet - det kan du måle med en test - men en tommelfingerregel er at du ikke må fodre mere, end hvad fiskene kan spise i løbet af et par minutter.
Din sugemalle kan sagtens klare sig uden malle-piller - det bedste du kan give den er agurk, majs, tomat, skoldet salat etc.
Pansermaller kan være svære at tilpasse og er ikke "skraldemænd" i samme omfang som f.eks. sugemaller og rejer (der tager alt affald i akvariet).

Så længe du holder en biologisk balance mellem fisk, fodring, planter og akvariets størrelse, har du ingen grund til at bekymre dig om det slam der dannes på bunden (og i filteret, for den sags skyld) - tværtimod..

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 26-08-03 23:08

Jeg skifter ca en 3'die del vand hver 14 dag som det er lige nu, jeg har ikke købt en slamklokke endnu pga økonomisk krise.. med krise mener jeg også 50 kr

Mit lysrør er et helt nyt 10.000 kelvin rør og lyset er tændt fra 8-22 hver dag.
Jeg har måtte flytte akvariet væk fra vinduet da temp. blev et godt stykke over 30 g C uden legeme tændt.

Jeg har en sugemalle og en reje der vokser godt.. rejen skifter "ham" ca hver 14 dag.

Det er et 63l akvarie med 2 blå gurami og 4 platy plus reje og sugemalle

Jeg fodrer flere gange om dagen og kun så lidt at de kan nå at tage det imens det er i overfladen..

Håber disse oplysninger kan hjælpe til at finde problemet og mange tak for de svar jeg allerede har fået.

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 26-08-03 23:09

Jeg skifter ca en 3'die del vand hver 14 dag som det er lige nu, jeg har ikke købt en slamklokke endnu pga økonomisk krise.. med krise mener jeg også 50 kr

Mit lysrør er et helt nyt 10.000 kelvin rør og lyset er tændt fra 8-22 hver dag.
Jeg har måtte flytte akvariet væk fra vinduet da temp. blev et godt stykke over 30 g C uden legeme tændt.

Jeg har en sugemalle og en reje der vokser godt.. rejen skifter "ham" ca hver 14 dag.

Det er et 63l akvarie med 2 blå gurami og 4 platy plus reje og sugemalle

Jeg fodrer flere gange om dagen og kun så lidt at de kan nå at tage det imens det er i overfladen..

Håber disse oplysninger kan hjælpe til at finde problemet og mange tak for de svar jeg allerede har fået.

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 26-08-03 23:11

Hm.. Synd at man ikke kan se et billede :)

Har du trærødder? de kan godt svine lidt når mallen rasper i den.

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 26-08-03 23:14

ja jeg har en rod, det fik jeg anbefalet til at give mad til mallen.. hmm hvis du har msn eller icq kan jeg tage et og sende til dig.. det er kun ude midt i akvariet og ikke under roden, planterne eller pumpen..

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 26-08-03 23:17

Det har jeg da - mit icq nr. er 130840192

Godkendelse af svar
Fra : Wrongstyler

Dato : 26-08-03 23:41

Tak for svaret Lequack. sjældent med så præcis og fuldendt besvarelse.