/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvad er induktion?
Fra : xirb
Vist : 5744 gange
100 point
Dato : 25-08-03 16:34

Hej!
Kan I hjælpe mig med en (korrekt!) forklaring på, hvordan et induktionskomfur virker??

Jeg ved, at "induktion" er "at lave strøm ved hjælp af magnetisme", men hvad har det med et komfur at gøre (hvordan overføres varmen til gryden)??

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-08-03 16:38

Hejsa
Det virker som du skriver ved magnetisme. Alle dine gryder og potter, pander, kasseroller osv. skal være magnetiske i bunden.
Vi har nu haft et i 2 år, og er enormt glade for det. Du kan kontrollere varmen som med et gaskomfur.
Varmen overføres ved induktion.

Søren

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-08-03 16:39

Det eneste jeg ved er at induktion(magnetisme" opvarmer gryden som derefter opvarmer indholdet, ligesom en mocrobølgeovn kun opvarmer kødet ved hjælp af strålerne og ikke andet.
Du vil nok få et bedre svar

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-08-03 16:39

Lige et lille fif
Citat
Induktionskomfur
Har man et af de nye induktionskomfurer, kan man lægge køkkenrullepapir ud over glaspladen, inden man steger noget, der sprøjter. Det virker fint, og man undgår at rengøre komfuret!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-08-03 16:46

Netop! du laver elektricitet ved hjælp af magnetisme. Og den electricitet drøner rundt inde i bunden på dine gryder, potter og pander og varmer den op. Det skal så være en speciel bund som kan "suge" komfurets magnetisme til sig, lave den om til elektricitet, og en passende ledning, der løber elektrisk strøm i, bliver varm (se bare ind i en elektrisk pære). Men igen: Det skal være køkkentøj, der er beregnet til jobbet.
mvh. pbp

Kommentar
Fra : xirb

Dato : 25-08-03 16:46

Men er det kun i selve gryden, at varmen opstår (pga. "magnetsisk aktivitet") - eller bliver selve pladen varm og agiver varme (om end kun direkte under gryden)...?

(Jeg overvejer ikke selv at købe, men er blot interesseret i den semi-tekniske forklaring..! :)

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 110 point
Dato : 25-08-03 16:46

Her er der mere om induktionsplader http://www.blomberg.dk/Default.asp?ID=167
Citat
Induktionskogeplader

Induktion varmer hvor der er brug for det

Hemmeligheden bag en induktionskogeplade er, at den fungerer sammen med dit kogegrej. En elektrisk spole under hvert kogefelt skaber sammen med kogegrejet et elektromagnetisk felt – en induktionsstrøm – der med det samme omdannes til varme i bunden af kogegrejet - der hvor der er brug for den og med et minimalt energitab til omgivelserne. Det kræver, at bunden i dit kogegrej har en god varmefordeling og er påvirkelig af en magnet, derfor anbefaler vi, at du bruger kogegrej, der er mærket "Class Induction".

Mange fordele i én kogeplade
Induktionskogeplader giver øjeblikkelig opvarmning og meget stor varmeeffekt. Samtidig kan du regulere varmen helt præcist, fordi varmekilden er direkte. Med induktion får du også et lavere energiforbrug, fordi kogegrejet opvarmes med det samme. Og endelig betyder induktion øget sikkerhed, fordi det er kogegrejet, der opvarmes – ikke kogepladen, så det er kun den indirekte varme afgivet af kogegrejet, der varmer kogefeltet op.

Nemmere end gas
Betjening af induktionskogeplader sker ved hjælp af såkaldte fingertouch felter. Hvis maden f.eks. er ved at koge over, regulerer du blot energitilførselen med et let tryk på betjeningsfeltet. Varmen ændres i samme øjeblik, betjeningsfeltet berøres.

Ekstra sikkerhed
Blombergs induktionskogeplader er udstyret med ekstra sikkerhed. Hvis der ikke sker regulering på betjeningspanelet i 8 timer ved trin 1 og 1 time ved trin 9, slukkes pladen automatisk - en ekstra sikerhed, hvis man glemmer at slukke kogefeltet. Når man har sat et kogefelt på et energitrin, kan det låses, så små pilfingre ikke kan ændre indstilingen.

Når pladen har været i brug, kan et kogefelt være varmt, restvarmeindikatorer på pladen viser, når feltet er over 65ºC varmt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-08-03 16:52

Tjah Blomberg taler godt for sig

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-08-03 16:54

Induktion principet virker på denne måde:
Man sender strøm igennem en spole, hvorved der opstår et magnetfelt.
magnetfeltet kan så inducere en strøm i feks. en anden spole (transformerprincip)
Nu ønsker du ikke en induceret strøm, men varme istedet. Gryden, eller panden, virker så som en direkte kortslutning, hvorved der opstår varme.
Hvis du istedet for en gryde, lægger en spole på komfuret, vil du kunne måle en spændning over spolen. Hvis du så kortslutter denne, vil den blive varm.

Meget kort beskrivelse

MVH

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-08-03 16:54

NB: Pladen bliver IKKE varm, det er gryden eller panden som bliver varm. Det er derfor det b.l.a. benyttes meget i ældreboliger, og børne fam., der sker nemlig ikke noget, før der kommer en magnetisk genstand (gryde, pande osv.) på komfuret. Du kan tænde for komfuret og holde hånden på pladen i op til flere timer uden der sker noget. Pladen bliver selvfølgelig varm når du koger og steger, men det er varme fra gryden eller panden som trænger ned i glaspladen.
Ellers så virker det som alle andre komfurer, det er dog 100 gange hurtigere at opvarme en gryde med vand til kogepunktet + du kan regulere op og ned for varmen... ganske som på et gaskomfur. Når du skruer ned, så forsvinder varmen med det samme (her og nu).
Så kan jeg vist ikke finde på mere om den sag
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-08-03 16:57

pbp_et -> Jooohh! Blomberg taler godt for sin sag, og de laver også et rigtigt godt produkt. Vi har absolut ikke haft et eneste problem med vores komfur (over 2 år gammelt). Jeg kan på det "varmeste" anbefale at købe et, også selv om induktion er forholdsvis dyrt.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-08-03 17:02

Ønsker du at læse mere om induktionsvarme, så se denne Google-søgning:
http://www.google.dk/search?q=Induktionsvarme&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=cr%3DcountryDK

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-08-03 17:09

Jeg har en induktions- plade af mærket "ATAG".
Fordelen ved den er:
Varmer lynhurtigt (stil en gryde på pladen, hold fingrene nede i bunden og tænd
prøv at tælle til 10 men ved 8 fjerner du fingrene)
Tag gryden af og læg hånden på glaspladen, den er varm men du brænder dig ikke.
Når kartoflerne koger kan du styre boblerne ned på få sekunder, og den bli'r der.
Hvis børn tænder for pladen slukker den selv hvis der ikke er nogen gryde på.
Ulempen er:
Man skal købe nye potter og pander som alle skal have en jernbund.
Men der følger en lille magnet med til at have i tasken.
Emesen.

Kommentar
Fra : xirb

Dato : 25-08-03 17:37

Mange tak for alle jeres svar - de var meget brugbare!

Godkendelse af svar
Fra : xirb

Dato : 25-08-03 17:47

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-08-03 17:59

Det var så lidt og tak for points.
Som du sikkert kan læse af mine indslag, så kan jeg KUN anbefale induktion. Jeg ved godt, at det koster + at du sikkert skal udskifte det meste af dine gryder, potter og pande beholdning. Har selv været igennem turen men på langt sigt, vil du slet ikke kunne forstå, hvorfor pokker du ikke gjorde det noget før Jeg ville nødigt undvære vores... hjemme hos os, er det mig som laver mad, når jeg er hjemme. Arbejder 3 uger og har 3 uger fri.
Hygge...
Søren på jobbet