/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Råd vedr. hunde-indhegning??
Fra : theofilos
Vist : 6038 gange
130 point
Dato : 25-08-03 15:02

Vores hund (en labrador-krydsning) er begyndt at stikke af. Aldrig i mere end 2-4 minutter, men desværre også over på kirkegården, hvor den med fornøjelse dumper sine efterladenskaber til stor forargelse for visse mennesker i lokalsamfundet.

Nu vil jeg gerne indhegne en del af vores have, så vores hund ikke stikker af hele tiden - og kan være uden for, uden at vi behøver at være på vagt hele tiden.

Men jeg ved ikke hvor jeg skal begynde at lede efter materialer. Det skulle gerne være så billigt som overhovedet muligt, men samtid effektivt og helst nemt at sætte op, så ikke jeg skal banke med pælehammer og sætte klamper i flere dage. Da vi lavede hønsegården brugte vi desiderede 2,4 meters lægter og hønsetråd. Men det var et hårdt arbejde at få banket lægterne i jorden.

Jeg savner råd og vejledning til mit indhegningsprojekt - om materialer, hvor jeg kan købe dem, samt hvor meget skal jeg regne med, at projektet koster?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 25-08-03 15:08

Det første der slår mig er nok, at I tilsyneladende ikke går nok ture med jeres hund, og derfor stikker den af for at skide et andet sted...hunde bryder sig ikke om at have deres "toilet" der, hvor de bor. (Af sikkerhedsmæssige hensyn....der hvo der er bæ er der en beboer og dermed direkte invitation til en potentiel fjende!!!) Så luft den et andet sted end i haven. Så kan haven bruges til hygge, bengnaskning osv.

Men hegnet...du kan ikke undgå at skulle sætte stolper i jorden og du kan ikke undgå at skulle investere i noget relativt karftigt hegn, der mindst skal være 1.50 meter højt, hvis det skal have nogen effekt. Kig efter trykimprægnerede stolper og hegn i dit lokale discountbyggemarked, lej et sneglebor til hullerne og inviter alle vennerne til øl, pizza og hegnsopsætning!!!

mvh Christina

Kommentar
Fra : theofilos

Dato : 25-08-03 15:32

Hej Christina

Tak for dine velmenende råd vedr. luftning. Nu er vores have altså på lidt over en hektar - og vi bor på landet. Så hunden render meget udenfor i løbet af dagen. Den løber ikke op til vejen. Flere gange om dagen løber den med os ned på engen, hvor vi har hest. Det skal den blive ved med - når altså den er sammen med os.

Men indhegningen er nødvendig, når vi ikke er i nærheden.

Skal jeg benytte metalrør, aluminiumspæle, granlægter, fyretræslægter, spidse pæle, pælehammer, etc. etc.??

Hvad er det billigste og nemmeste? Hvor meget mon det ca. vil koste for omkring 400-500 kvadratmeter?

Mvh

Theofilos

Kommentar
Fra : theofilos

Dato : 25-08-03 15:32

Hej Christina

Tak for dine velmenende råd vedr. luftning. Nu er vores have altså på lidt over en hektar - og vi bor på landet. Så hunden render meget udenfor i løbet af dagen. Den løber ikke op til vejen. Flere gange om dagen løber den med os ned på engen, hvor vi har hest. Det skal den blive ved med - når altså den er sammen med os.

Men indhegningen er nødvendig, når vi ikke er i nærheden.

Skal jeg benytte metalrør, aluminiumspæle, granlægter, fyretræslægter, spidse pæle, pælehammer, etc. etc.??

Hvad er det billigste og nemmeste? Hvor meget mon det ca. vil koste for omkring 400-500 kvadratmeter?

Mvh

Theofilos

Kommentar
Fra : theofilos

Dato : 25-08-03 15:33

Hej Christina

Tak for dine velmenende råd vedr. luftning. Nu er vores have altså på lidt over en hektar - og vi bor på landet. Så hunden render meget udenfor i løbet af dagen. Den løber ikke op til vejen. Flere gange om dagen løber den med os ned på engen, hvor vi har hest. Det skal den blive ved med - når altså den er sammen med os.

Men indhegningen er nødvendig, når vi ikke er i nærheden.

Skal jeg benytte metalrør, aluminiumspæle, granlægter, fyretræslægter, spidse pæle, pælehammer, etc. etc.??

Hvad er det billigste og nemmeste? Hvor meget mon det ca. vil koste for omkring 400-500 kvadratmeter?

Mvh

Theofilos

Kommentar
Fra : Risk4

Dato : 26-08-03 09:16

Hejsa..

Lidt arbejde kommer du nok ikke udenom
Umiddelbart vil jeg anbefale dig trykimprængeret stolper og et trådhegn. Det er holdbart og ser ikke mindst pænt ud.
Hvis ikke din hund er typen der VIL ud, kan du sikkert nøjes med stolper af grene fundet i naturen og så en kraftig snor.
Hvad det vil koste dig er svært at sige. Du kan få meget hjælp i de lokale byggemarkeder. Forhør dig omkring om hvem der er billigst.
God fornøjelse.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-08-03 18:45

En anden ide..som altså stadig inkluderer trykimprægnerede stolper.. er at opbygge det i armeringsjern. Det er ikke så dyrt, solidt og nemt, og samtidig kan det bruges som espalierer til alskens klatreplanter! Og jeg synes det er pænt.."rustikt-trendy-agtigt"!!!

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 06-09-03 10:23

Jeg har tænkt meget på dit spørgsmål, og fundet frem til at din have nok er alt for stor og dyr at indhegne, så måske skulle du nøjes med en mindre løbegård, når hunden er ude, uden opsyn. Grunden til at den løber et andet sted hen og besørger, er fordi den vil finde dufte efter andre hunde, så du skal nok gå nogle gode lange ture med den i løbet af dagen, uden for jeres egen grund. Hunde "oplever" meget ved at bruge deres næse. Afmærk jeres eget område overfor hunden, ved at gå hele grunden rundt, og hver gang den løber udenfor, siger i NEJ med en mørk stemme, og når den bliver indenfor jeres område siger i DYGTIG med en høj lys stemme. Ved denne træning skal hunden helst være uden snor. Og skal I udenfor jeres egen grund med hunden, er det ALTID med snoren på.
Held og lykke

Hilsen Karin

Kommentar
Fra : TomWaits

Dato : 10-09-03 10:03

Teorier er der masser af... Arbejder I med jeres hund? Laver I mental-træning med den? Problemløsning? Små, sjove kunstner? Mange tror, at det må være LIVET for en hund, at bo på landet, og kunne rende rundt og "hygge " sig. I virkeligheden er det et kedeligt liv for en hund. Den vil gerne bruges!!! Den vil gerne bruge sin hjerne. Dens stamfader, ulven, bruger sin hjerne og sin krop i ca. 18 af døgnets 24 timer. Dette blot for at forklare, at der ikke er noget galt med jeres hund, men at den bare er en hund, der søger sine egne udfordringer. Og ja, at komme ud og dufte til andre hundes efterladenskaber, er for en hund, det samme som at vi mennesker læser avisen. " Hvad er der sket idag", " har Fido mon været her", " er der nogen interessante tæver/ hanner, jeg skal bage på" etc... Din hund kan sagtens lære, at blive på matriklen, men det kræver, at grundlaget er i orden. Dvs. at dens sanser bliver stimuleret. Men til at starte på, er det nok en god idé, at lave en indhegning, så du og din hund ikke bliver uvenner - det er så kedeligt at være uvenner med sin hund... Lad der være en lille åbning, hvor du kan træne med hunden. At træne den i at blive indenfor et så stort område, er ikke fair for hunden. Det er for stor en fristelse. Start med en lille åbning. Giv den masser af opmærksomhed, når den af sig selv står og kigger ud, men bliver indenfor. Hvis hunden ikke kender signalet "nej", skal I ikke bruge det. " nej" er ikke et ord, der skal siges hårdt, for at virke. Det skal være et indlært signal, på højde med " sit" , "dæk " etc... Hvis hunden forsørger der hvor I måtte ønske det, ROS den... Og behøver jeg at nævne, at I ikke skal skælde hunden ud, når den kommer hjem efter at have været stukket af... Den vil kun blive bekræftet i, at det er sjovere derude, for der bliver man ikke skældt ud... Det handler kort og godt om, at I viser hunden, gennem handling ( leg, godbidder etc. ), at det bedst kan betale sig, at være hjemme... Nå, håber ikke I bliver stødt over rådene. Det var jo egentlig ikke råd til opdragelse, I efterspurgte. Men jeg er en hunde-nørd ( læser til hunde-instruktør + hundeadfærdsbehandler), og har svært ved ikke at reagere, på et indlæg som dit / jeres...
Held og lykke!

Kommentar
Fra : theofilos

Dato : 10-09-03 12:21

Kære hundevenner

Er der overhovedet nogen, der har tænkt sig at svare på mit spørgsmål? :

Jeg savner råd og vejledning til mit indhegningsprojekt - om materialer, hvor jeg kan købe dem, samt hvor meget skal jeg regne med, at projektet koster?

Min hund og jeg har det fint. Vi er glade. Vi trives. Jeg vil bare gerne have lavet den indhegning, OK?

Med venlig hilsen

Theofilos

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 10-09-03 13:15

Undskyld mig, men du har da fået masser af råd.. skal vi også komme og lave det for dig? Folk sidder og besvarer spørgsmål på fuldstændig frivillig basis, så hold lige en ordentlig tone.

Kommentar
Fra : theofilos

Dato : 10-09-03 16:04

Skingur. Du og Risk4 har givet mig en del konkrete råd, Det er jo godt nok - og tak for det Din idé om armeringsjern
er et godt eksempel på det. Spændende.

Det er da også sødt og venligt af dig og mange andre at komme med velmenende kommentarer til mit spørgsmål, om hundeindhegning. Endda råd som "Dygtig hund, Fido". Hundesnor på. Afsides luftning. Lave en mindre indhegning. Mentaltræning. Leg og godbidder.... Fint nok!

Men det virker som om, der ikke er så frygtelig mange konkrete råd at få, hvis man selv mener at have det udmærket med sin hund - og hvis det man altså nu engang har sat sig for er at søge hjælp og fif til dette at sætte en indhegning op.

Endnu engang: Jeg kunne godt tænke mig, at nogen reflekterede over, disse spørgsmål:

Skal jeg benytte metalrør, vandrør, aluminiumspæle, granlægter, fyretræslægter, trykimprægnerede stolper (diameter?), spidse pæle?, pælehammer, sneglebor? etc. etc.?? Hvad er det billigste og nemmeste? Hvor meget mon det ca. vil koste for omkring 400-500 kvadratmeter? Det skulle gerne være så billigt som overhovedet muligt, men samtid effektivt og helst nemt at sætte op, så ikke jeg skal banke med pælehammer og sætte klamper i flere dage. Da vi lavede hønsegården brugte vi 2,4 meters lægter og hønsetråd. Men det var et hårdt arbejde at få banket lægterne i jorden.

Jeg savner råd og vejledning til mit indhegningsprojekt - ikke bare velmenende pædagogiske fif og strøtanker, men meninger om billige materialer, hvor jeg kan købe dem (ikke bare "i det lokale byggemarked"), samt hvor meget skal jeg regne med, at materialet koster.

Nu har jeg i over 2 uger håbet, at få et svar omkring en billig måde at lave en indhegning til min hund. Og efter at have læst Så lad mig dog få en smule luft, ikke?

Jeg synes forøvrigt, at jeg holder tonen rimelig pæn og ordentlig - lettere irriteret, men stadig pæn. Og selvfølgelig har jeg ikke nogen forventning om, at du kommer og laver det for mig. Men det er fint, at du kan mærke min lettere irritation.

Nu hæver jeg pointtallet og ser om der skulle være nogen, der ud over dig og Risk4, som har nogle forslag til en billig løsning og evt. andre og nye ideer til byggematerialer/arbejdsmetode/pris-idé

Med venlig hilsen

Theofilos

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 130 point
Dato : 10-09-03 17:01

Hvis du går på Internettet, skriver søgeord som hegn, hundehegn løbegårde etc. vil der komme alverdens links til firmaer og mennesker der ved, jeg købte hos PODA-hegn 100meter trådhegn 155centimeter bredt/højt og 20 stolper (240 x ca.7 cm.) + 4 "hjørne"stolper (240 x 14 cm.) leveret til døren, deraf brugte jeg 50 meter hegn og allestolperne til hundegård op ad huset så huset blev en side i hundegården, for det hele betalte jeg små 3000,00 kroner, på dette område har jeg to ca.50 kilo's hyrdehunde (Kaukasisk Owtscharka og Sarplaninac) gående når vi ikke er ude på vore ture, hos mig virker det, lad mig lige sige, jeg har set labrador klatre over trådhegn der er over 2 meter højt, dette afhjælpes ved at hegnet hælder ind mod gårdens midte.

Kommentar
Fra : theofilos

Dato : 10-09-03 17:19

:)

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 13-09-03 09:25

se hundeindhegning www.stauningsilo.dk selvbyg

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 22-09-03 09:40

Og så lige den " ulovlige " du kan købe et halsbånd hos poda-hegn der giver hunden et stød når den passerer et ned gravet hegn, hunden får signal cirka 2m før stødsonen, så den lærer hurtigt at signal lyden betyder fare og går ikke længere. kender dyrlæger der siger det er en af de bedre løsninger, da hundens instinkter gør at den ikke får for mange stød før den lærer det ( svarer til husdyr på marker ). Du kan jo bare slukke for hegnet når I skal ned i engen. Har ikke prøvet det selv,- men har hegnet mine 2000 kvartratmeter ind men trykimpræneret stolper og hegn fra jem og fix ialt ca.2500 kr. det holder naboens "køtere" ude og mit "dydsmønster" inde
Held og lykke

Kommentar
Fra : M_S

Dato : 05-10-03 18:09

Hmmm troede først du ville lave en lille indhegning sådan som man ser på film, men det var heldigvis ikke tilfældet her.
Du kan bruge almindelig hegn så som det der grønne der er cirka 1 meter højt - hvis hunden da ikke springer over for ellers er vi nok over i noget træværk som tager tid Man skal jo gå med sin mund mange gange om dagen og det håber jeg da i gør... Mærkeligt at den "stikker af"!

Held og lykke med jeres lille hunde"fold".

Kommentar
Fra : theofilos

Dato : 06-10-03 11:06

Kære alle

Tak for jeres forskellige svar (og gode råd på alle hundeopdragningens områder )

Nu vil jeg gerne lukke mit spørgsmål. Kan jeg fordele de 130 points ud til flere af jer - og hvordan kan jeg evt. gøre dette?

Mvh

Theofilos

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 06-10-03 11:19

Beklager du kan kun give point til e´n altså find det svar du syntes bedst om og tryk på accepter som svar
mit f.eks

Godkendelse af svar
Fra : theofilos

Dato : 06-10-03 11:34

Tak for svaret modersvilje.