/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kodeord
Fra : prisme
Vist : 314 gange
50 point
Dato : 25-08-03 10:27

Et firma sælger en mand en computer, med installeret win XP. Der er oprettet brugere og det hele, men administrator password, som gør at der kan installeres programmer, er ikke opgivet og manden skal betale ca. 2000,- for at få koden! Er det lovligt?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-08-03 10:33

Så skal man på forhånd have oplyst dette. Bed om kodeordet, eller lad handlen gå tilbage. De der metoder er jo "revolver" metoder.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-08-03 10:33

Du får jo også at vide når en mobilos er sim-locked, ikk'?

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 25-08-03 10:34

Hvilket firma er det ?

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 25-08-03 11:44

Som skrevet, skal det tydeligt fremgå af fakturaen, at der er tale om et begrænset system.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : prisme

Dato : 25-08-03 11:59

Er der en lov der viser dette

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-08-03 12:09

Jeg vil mene at den der hører ind under "falsk varebetegnelse". Om ikke andet er det særdeles dårlig forretningsmoral.

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 50 point
Dato : 25-08-03 12:17

Hej

Den beskrevne situation dækkes ind af købeloven, idet genstanden (PC'en) er behæftet med en mangel (Du kan i øvrigt læse mere om mangler i købeloven).

Hermed gælder det at:

§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som må anses tilsikrede, eller er manglen efter købets indgåelse forårsaget ved sælgerens forsømmelse, eller har sælgeren handlet svigagtigt, kan køberen kræve skadeserstatning.

Husk dog lige, at indsigelsen skal gøres "uden ugrundet ophold" - dvs. når fejlen eller manglen opdages. Ellers kan man miste retten til indsigelse.

§ 52. Viser det sig, at den solgte genstand lider af en mangel, har køberen, såfremt han vil påberåbe sig manglen, at give sælgeren meddelelse derom i handelskøb straks og ellers uden ugrundet ophold. Afgiver han ikke sådan meddelelse, uagtet han har opdaget eller burde have opdaget manglen, kan han ikke senere gøre den gældende.
Stk. 2. Vil køberen hæve købet, eller vil han kræve efterlevering eller omlevering, skal han uden ugrundet ophold give sælgeren meddelelse derom, og har ellers tabt sin ret til at afvise genstanden eller kræve efterlevering.

Købeloven i sin udstrækning finder du her :

http://www.familieadvokaten.dk/lovsamling/Koebeloven.html#Om%20mangler%20ved%20salgsgenstanden

Mvh Erling

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 25-08-03 12:20

Se i øvrigt § 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i forbindelse med købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse, opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden.

og efterfølgende paragraffer vedr. mangler

Erling

Godkendelse af svar
Fra : prisme

Dato : 25-08-03 12:39

Tak for svaret erling_l.