/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Bedre lyd
Fra : l.Wils
Vist : 305 gange
200 point
Dato : 25-08-03 09:50

Jeg har et anlæg med en efekt på 35 W. hvordan får jeg bedre lyd ?
De nuværende højtalere er på 40 W 6 Ohm. frekvens? et andet sæt er på 40w. og en frekvens .på 50 Hz-18.000 hz. kom nu ikke med ideer på 3000-kr og der over.
Jeg ser reklamer på bil højtalere (kan de bruges i stuen?) med imp på 45 - 3.000hz og hvad med bas og diskant til de højtalere?
Hilsen LW

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-08-03 10:19

Du roder lidt rundt i begreberne.

Effekt måles i watt (W) og er et udtryk for forstærkerens "hestekræfter". Disse ydelser er temmelig upålidelige og kan sjældent bruges til andet end "skulder-watt", idet fabrikanterne er flinke til ikke at oplyse disse watt-tal under samme forudsætninger. Watt-tallene fortæller heller ikke noget om forstærkerens evne til at slæbe "grimme" højttalere (herom senere.

Impendans oplyses i Ohm. Igen ikke rigtig brugbart til noget, idet højttalerens impendans svinger slemt op igennem de forskellige frekvenser. En ujævn frekvensgang kan være en stygt slem belastning for forstærkeren, som derfor i en barsk belastning IKKE vil kunne yde sit bedste.

Højtalerens watt-tal er stort set fuldkommen ligegyldige. Putter du et fuldkommen ren (eller så ren det nu kan blive) musiksignal gennem en ordentlig kraftforstærker og fyrer den af, kan stort set alle nogenlunde gode højttalere æde effekten. Dvs, jeg kan godt spænde min 2 x 750 Watt's HH foran et sæt Dali højttalere uden at brænde noget af. Selv hvis jeg spiller særdeles højt. Laver jeg samme nummer med en lille 2 x 20Watt'er kan jeg som ingenting brænde diskanten ved simpelthen at overstyre forstærkeren - altså prøve at spille højere end den kan.

Frekvensgangen fortæller dig normalt heller intet, idet man sjældent opgiver disse med samme tolerancer. Iøvrigt er en ret frekvensgang heller ingen garanti for god lyd.

Der er kun en vej. Forstærkeren under armen og ud i butikkerne og bed om at prøve at få den sat til forskellige højttalere. Det nytter ikke at høre et givent højttaler sæt på en forstærker meget forskellig fra din egen.

En slem fælde kan f. eks. være at lytte på Cerwin Vega på en ordentlig kraftkarl af en Nad, hvorefter man slæber dem hjem og tilkobler dem til en brystsvag "riskoger" der ikke kan levere strøm og ikke bryder sig om kriminelle impendansgange. Så oplever du manglende bund, nærvær og disideret åndenød som gør det hele temmelig uengageret. I værste fald taber forstærkeren fuldstændig pusten og tager livet af sig selv og eller diskant/mellemtone. Igen selvom højttaleren er påtrykt at den kan tåle f. eks. tre gange mere effekt end forstærkeren afleverer.

Autohøjttalere til stueformål er ikke godt. De er normalt meget lavimpendante og lyder ikke specielt godt. Ligeledes er de rimelig trælse at trække - dårlig virkningsgrad. Din forstærker vil ikke bryde sig om det (med "næsten" garanti).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-08-03 10:22

http://www.hifiklubben.dk/ har almindeligvis gode ting og behandler folk anstændigt. Tag din slæde med til nærmeste klub og afprøv det simpelthen in natura. Tag dine egne CD'ere med, så du kender musikken.

Kommentar
Fra : greenfield69

Dato : 25-08-03 10:24

Du kunne starte med at skifte højttalerne ud. rimeligt almindelige højttalere har en impedans på 20-20000 hz. Og kan du få det første tal laveren og det højeste tal højere, så er bu bedre hjulpet. Men det afhænger jo selvfølgelig også af forstærkeren. Hvis det er det "Bilka-anlæg", så er der nok ikke meget at gøre.
Mvh. jørgen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-08-03 10:30

>Greenfields, tricket duer ikke hvis den ene opgiver ved +/- 2dB og den anden sige +2/-4db. Langt større tolerencer er set. Ligesom at producenternes evne til at holde sig til sandheden er ubeskrivelig dårlig. Se bare på bilradioer. Du kan ikke købe en der er mærket mindre end 4 x 40W, uanset fysikken forbyder at producere mere end 4 x ca 20W med den tilrådighed værende spænding og plads. De fleste bilradioer kan endda kun lave omkring de 10W selvom der er mærket måske 45W.

Og som sagt er frekvensgang ikke noget entydigt udtryk for vellyd. Langt fra.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-08-03 11:09

Hvad slags musik hører du?

Hvilken forstærker har du?

Hvilke slags højttalere har du?

Hvilket lytterum har du? Størrelse?

Hælder du til lys japser lyd, eller tung amerikaner West Coast?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-08-03 11:17

>Øhh Jørgen du mente vel frekvensgang og ikke empendans.
...og Jørgen stort set ingen højttalere siger noget ved 20 hz. Det er jo nærmest infra-lyd. Bruger du grammofon er det stort set kun rummel i den ende af lydspektret.

og 20 khz er det kun flagermus, hunde og nyfødte der kan høre. Vi andre gamle går nok ikke meget højere end højst 15 khz

Kommentar
Fra : l.Wils

Dato : 25-08-03 13:30

Alle tiders svar!
Den skal dog lige tygges igennem et par gange!.
1. det er lige fra klassisk over pop til contry.
2. det er et anlæg med radio båndspiller og cd afspiller
Prisen for 4 år siden var på 4.500Kr. Af mærket JVC
og tilhørende højtalere.
min stue er 24 M2
Angående lydproblemet er at radioavisen ansetter folk med så dybe stemmer at det runger og ikke er til at forstå med det (anlæg og ,eller højtalere)
Alle de flotte udtryk, "Frekvensgang ,impendans",lærte vi ikke i den stråtægte
Derfor er det bedst at jeg får at vide hvorfor lyden er ti gange bedre i mit tv når der spilles på dvd'en samtidig med jvc'enmen det virker på mig som om der er noget der ikke passer rigtig sammen.
Antennen er ok.
Det er rart, at der er andre der har den samme erfaring med forhandlerene som jeg.
Hilsen LW
ps. det er nok en gang rod. men jeg håber at det forstås af andre en mig selv. rigtig mange tak.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-08-03 15:36

Okay, så er vi ved greenfields råd.

Sådanne "standard" højttalere der bare følger med. er ofte nogle skrækkelige "boom-boxes", uden hverken dæmpning eller specielt god afstemning. Oftest anvendes et relativ let membran og lille magnet (billigt), men resultatet deraf manglende styr over de dybere tonelejer, oftest i den øvre bas. Regulær dybbas kan de slet ikke spille.

Selvom anlægget klart er i den billigere ende, vil du antagelig vinde en del lydmæssigt ved at købe et sæt nye højttalere. Vælg gerne i prisklassen over 1500 kr/stk, idet du så roligt kan opgradere dit anlæg hen af vejen. Jeg kunne foreslå lidt forskelligt fra danske Dali. De lyder almindeligvis rigtigt godt til prisen. Om dit resterende anlæg kan yde dem retfærdighed, kan kun en lytteprøve vise. Check Hi Fi Klubbens side, kig på deres slanke gulvhøjttalere. Fåes fra 1699,- (vistnok) og op. Du skal ikke forvente diskoteksniveau fra sådan et sæt - rent styrkemæssigt, men de lyder rigtig godt. Og ikke mindst med klassisk bør højttalerne hellere være små, en noget voldsomt med 12" basser.

Med nye højttalere skulle du gerne kunne sætte din tonekontroller i 0, og tage loudness fra (det skal du nemlig ikke bruge hvis dine højttalere er gode. Lad være med at placere højttalerne helt op i et hjørne, idet dette forstærker bassen ret voldsomt. Placer gerne en meter fra væggen, og placeret symetrisk i forhold til lyttepositionen. Vinkl dem svagt indad mod lyttepositionen.

Kommentar
Fra : l.Wils

Dato : 25-08-03 18:23

Det var lige det jeg manglede at vide, det er et svar der kan bruges til noget.
Tak for det, det prøver jeg.
hilsen LW.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 27-08-03 08:32

Accepterer du så også svaret?

Godkendelse af svar
Fra : l.Wils

Dato : 28-08-03 15:22

Tak for svaret 3773.