/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvordan gjøre rent rør med vann?
Fra : Hilde
Vist : 489 gange
200 point
Dato : 25-08-03 07:46

Jeg har en lampe som er et langt, smalt "rør" med vann i. Vannet skal boble opp fra bunnen fra en dyse. Nå kommer det ikke bobler, fordi det er tett. Hvordan rense dette, så min lampe blir like fin igjen?

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 200 point
Dato : 25-08-03 09:17

Hej Hilde

Dysen er måske kalket til. Du kan prøve at hælde vandet ud og hælde eddike i istedet. Lad eddiken stå og opløse kalken i 2-3 dage.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-08-03 12:37

Virker srhansens middel ikke, så prøv først med en fortyndet eddikesyre, herefter med ren eddikesyre. Princippet er det samme som srhansen foreskriver... så points til ham, hvis det virker (eddike indeholder eddikesyre, men også sukker, som ikke er så godt). Der er anvisninger bag på flasken med eddikesyre, som kan købes i supermarkedet eller hos Matas.
Søren

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 25-08-03 14:57

Hej Hilde

Hermed en hurtiger problemløser du skal bruge 30% SALTSYRE hvis din lampe ikke er af aluminium, hvad jeg ikke tror. Du fortynder det med halv vand. lad det stå imellem 5 - 30 minutter og skyld herefter godt med rent vand. Så er dit problem løst. Er desuden godt til kalkrender i wc'et men brug en børste med ægte svine hår.

Du kan købe det i de fleste store indkøbscentere eller byggemarkeder, en ½ liter koster 15 - 20 kroner.

Hilsen
Henrik

Godkendelse af svar
Fra : Hilde

Dato : 26-08-03 07:49

Tak for svaret srhansen. Jeg ventet ikke så lenge som du sa, men lampen virker igjen